Vi skall bygga till vårt hus och tänker på samtidigt passa på att gå över från direktverkande el till vattenbaserat.
Vår grundtanke var att hoppa på fjärrvärmen, men nu börjar vi istället fundera på om en luft-till-vatten pump inte skulle fungera bättre här nere i Skåne.

Någon som har gjort jämförelser, kan rekommendera produkter och leverantörer?
 
Vad skulle fjärrvärmen kosta per kilowatt? Fast avgift? Installation?

Luft-vatten fungerar alldeles säkert bra hos er, räkna grovt på ca 50% av elpriset i rörligt kostnad (möjligt att det kan bli neråt 40% för er i Skåne). Blir nog lägre rörlig kostnad än fjärrvärmen men det är en stor investering som inte är så lätt att tjäna in.

Jag skulle gissa att fjärrvärme blir billigast totalt om man gör en korrekt kalkyl och inte bortser ifrån ränta på investerade pengar etc.
 
60,00 öre /kWh
indragning av fjärrvärme samt central : 60.000 SEK inkl moms
sen tillkomer att byta ut alla element och dra rör, vad det nu kan kosta (ca 90m2 i två plan, källare)
 
Jag har sett priser på L/V installation från ca. 60.000 upp till över 120.000. Allt är beroende av märke och installationsfirma.

Fördelen med fjärrvärme är att man inte behöver ha en surrande plåtlåda utanför knuten och att det helt enkelt är enklare - inte en massa ackumulatortankar mm. - inomhus man behöver oroa sig för. Men jag skulle nog välja en L/V-pump ändå... Antagligen en CTC - det är enbart på magkänsla... :) Men jag tror att euronom har bättre framtidsmöjligheter - i alla fall idag. (nu får jag väl mothugg - hoppas jag! :) )

/Ove
 
Har ni tenkt på luft til luft? Det er så mye billigare enn å bygge om hele huset for vattenbåret varme at jag tror inte man noen gang kan spare inn kostnad for ombygging. Det avhenger om hvor stor oppvarmingsbehov ni har. Elder man med ved er det mindre lønnsomt med ombygging.
 
Foolse skrev:
inte en massa ackumulatortankar mm
Mothugg på dina påståenden.....kände du själv att risken fanns.

Ja, när man först har synpunkter på att maskinen utanför väggen ger ifrån sig oljud, och sedan talar varmt för Euronom så kan man inte låta bli att ifrågasätta.

Du skriver " en massa ackumulatortankar". Det låter som du tänker montera minst 3 tankar i ditt luft/vattensystem. Varför?

Daikin har en utedel som går väldigt tyst. Den anläggningen med rätt dimensionerade radiatorer, ger minst COP 3 på årsbasis i Skåne.

Konstnad runt hundra storsedlar för värmepump och installation.
 
När jag skrev "en massa ackumulatortankar mm" så menade jag 1. ackumulatortank 2. ev. expansionskärl 3. Ev, separat varmvattenberedare 4. Ev. Styrutrustning för annan värmekälla typ laddomat till vedpanna/pelletspanna 5. Och en hel del rör däremellan. Alltså inte bara ackumulatortank.

Jag ser själv i detta inget stort problem, men det kan var en faktor att räkna med om man är osäker/oteknisk/ointresserad av att ha själv ha fulla ansvaret för att få värme och varmvatten i huset. Fjärrvärme "bara finns" och tillverkas - förhoppningsvis - på ett förhållandevis miljövänligt sätt.

L/V-pumpar låter. De kan vara väldigt tysta - men dom låter ändå. Kan vara viktigt om man inte har något bra undanskymt ställe att placera den. Sen om det nån gång blir -20 eller därunder så måste man kunna värma huset på annat sätt. Inte heller det ett särskilt stort problem då det sällan blir under -5 i dagens klimat där jag bor och då orkar L/V-pumpen med.

Fördelar - om man nu installerar en värmepump med tillhörande "massa acktankar mm" så har man 1. Vattenburet värmesystem 2. Ett system att kunna docka på annan värmekälla, antingen som komplettering eller för att byta ut en havererad L/V-pump i en förhoppningsvis avlägsen framtid. 3. Enkel installation, man behöver inte gräva upp tomten för att dra in fjärvärmerören. 4. Ganska billig värme.

Sen talade jag inte "mig varm" för Euronom. Jag har bara tittat på deras system och dom har överlägset mest varianter att erbjuda när det gäller möjlighet att docka solpaneler, vattenburen mysvärme, ved/pellets och L/V-pump inom deras erbjudande. Man får ju betala för detta naturligtvis. Dessutom vet jag inte hur kvaliteten på grejerna är men de jag pratat med som installerat detta talar för att grejerna håller.
Jag är själv inne på "något märke (idag - NIBE)" av LV-pump en 750 l acktank med inbyggd VV-beredare och extra slingor bl.a. för att så småningom sätta solpaneler. Spetsvärme i form av gammal vedspis i köket, ev. elradiatorer och elpatroner i acktanken.


Så menade jag... Fler mothugg? ;)

MVH
/Ove
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.