Såg att dom sålde det på Bauhaus. Har inte gullvivor alltid varit fridlysta?
 
Jo, precis som blåsippor. ;)
Men jag tror knappast att plantskolor och Bauhaus springer ut i naturen och gräver upp plantor till försäljning. Men vad vet jag? :)
 
Ä dom fridlysta??? Växer ju som ogräs!!!
 
Enligt den virtuella floran (http://linnaeus.nrm.se/flora/fridlys.html):
"Arterna blåsippa (Hepatica nobilis) och gullviva (Primula veris), samt samtliga arter ur familjen lummerväxter (Lycopodiaceae) får ej grävas eller dras upp med rötterna och ej heller plockas eller på annat sätt insamlas för försäljning eller andra kommersiella ändamål."
 
Även min plantskola säljer gullvivor. De kommer från Holland och har alltså inte odlats i vårt land.
 
Gullvivor får inte plockas i Skåne, Hallands och Örebro län.
I resten av landet går det bra att plocka en egen bukett, men inte
att gräva eller dra upp blommorna med rötterna. Det är inte heller
tillåtet att plocka blåsippor och gullvivor för försäljning
 
Hos oss växer blåsippa och gullviva som ogräs så detta med frilysning verkar lite hysteriskt, så det borde kanske vara en lite mera geografiskt anpassat regelverk. Har stuga i norra Kalmar län och där råder ingen brist på dessa blommor.
Men då har vi förståss inget behov av att plantera, man tar bara en stol och sätter sig och njuter.
 
Hemmakatten
Det ÄR ett regionalt anpassat regelverk. Naturvårdsverket har övergripande ansvar, 300 växt- och djurarter är fridlysta i hela Sverige. Länsstyrelsen i respektive län har ytterligare regionala restriktioner om vilka växt-och djurarter som är fridlysta i respektive läm.

AndersS, var oerhört glad över att du har blåsippa och gullviva i din närhet att bara njuta av.
 
Jajamen, tog in näve gullvivor i helgen, blåsippor tycker jag gör sig bäst när de får stå som små fält. Det största vi har är nog 10*15m och det ligger ca 50m från stugan på en gammal åker/ängsmark där det nu växer ett gallrad bestånd med 40årig björk. Men de finns överallt. Ängsnattviolen som kommer lite senare på sommaren är det lite glesare av och jag brukar få fa... när jag slinter med trimmer/rösågen och det rycker några, de syns så dåligt. Även den fridlyst om jag minns rätt.
 
Vad jag har lärt mig är att alla orkidéarter är fridlysta i hela landet ,medan andra växter är fridlysta på vissa platser, inte över hela landet. Sedan finns det rödlistade växter som man undvika att plocka mm pga dessa är alltså på väg att försvinna.
 
maggan9 skrev:
Vad jag har lärt mig är att alla orkidéarter är fridlysta i hela landet ,medan andra växter är fridlysta på vissa platser, inte över hela landet.
Stämmer inte...det finns en hel del icke-orkidéer som är fridlysta i hela landet. Förbudet mot att ta hela plantor av gullviva resp blåsippa är t ex nationellt. Det finns en nationell lista över fridlysta arter och den ser du här: http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/Fridlysning/fridlystny.pdf
För att en art ska hamna där krävs regeringsbeslut.
Utöver det finns länsvisa bestämmelser som beslutas av resp. länsstyrelse.

maggan9 skrev:
Sedan finns det rödlistade växter som man undvika att plocka mm pga dessa är alltså på väg att försvinna.
"Rödlistan" fastställs av Naturvårdsverket på grundval av insamlade data om arters utbredning. Rödlistning innebär i sig inget formellt skydd utan är "ett beslutsunderlag som det är viktigt att ta hänsyn till när myndigheter bedömer vilka arter som behöver skyddas genom fridlysning, skydd av markområden eller genom att särskilda åtgärdsprogram tas fram" (saxat från Naturvårdsverkets hemsida). Det är alltså inget som man som privatperson måste ta hänsyn men det skadar ju inte om man gör det ändå...
 
Tackar för informationen och länken. Får ursäkta min okunskap på att bl.a. gullviva och blåsippa är så vanligt förekommande i norra Kalmar län där jag är uppväxt och nu har sommarstuga, så att gräva upp och ta hem dem har aldrig funnits något behov av. Däremot så får man erkänna att man i barnaår plockade blåsippor och sålde, bl.a. till landsfiskalen som var granne men troligtvis var det före de blev fridlysta (tidigt -60 tal).
 
Gullvivor Primua finns en massa sorter av och de fröar av sig flitigt så köp plantor i plantskolan och fyll trädgårdens vilda hörn med dem. Doftar härligt och så kan du ge bort till behövande vänner. Håll utkik efter plantmarknader som lokala växtkretsar har så får du ändå fler sorter.
 
Hemmakatten
Håller absolut med Eva H. Köp och plantera in massor med gullvivor! Helt underbart! Måste få infoga en bild tagen idag) av vår gullvivsbacke, (ej inplanterad utan helt 'naturel'). Inte ännu uppvuxen (tar ett par veckor till) och i full blom, men ändå väldigt vacker.
 
  • IM001985.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.