Hej,

Jag hade tänkt att sätta upp ett nytt innertak i gips, men jag har lite frågor innan jag sätter igång som jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara.

Jag har tänkt att använda mig av vanlig/vägg gips (13mm) i taket då det är både billigare och för att jag vill ha ett helt slätt tak. Kommer att hyra en skivlift så vikten ska inte bli några problem + vi kommer att vara 2 st som hjälps åt.

Nu till mina frågor:

1. Varför ska man fasa av kanterna? Måste/ ska man behandla dem av-fasade kanterna med något för att inte få en så kallad kantresning?
1.1. Ska man alltid fasa av kortkanten men aldrig "lång" kanten?

------------------------ http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11296 ------------------------
Förhindra sprickbildning
Förskjut kortkantskarvarna i förhållande till varandra. Det förhindrar sprickbildning. Skarvarna ska alltid hamna ovanpå glespanelen. Fasa av kortkanterna med en kniv (se punkt 6). Skruva med Gyproc QT 29 Quick, 15 mm från kortkanterna. Samma avstånd använder du vid skurna långkanter invid väggen.

Spackla kortkanter
Spackla gipsskivorna så här i kortskarvarna:
Fasa av kortkanten först. Det gör du lättast med en kniv innan du monterar gipsskivorna. Lägg på spackelmassa och slipa när det har torkat.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Ska man sätta upp pappersremsor mot tak/vägg och i hörnen mot vägg?
2.1. När ska man lägga dit latexfogen? Före eller efter man har spacklat / målat?
2.2. Ska man alltid (utom i hörn och mot vägg) fästa pappersremsan med spackel eller går det lika bra att fästa dem med vävlim? Varför är branchreglerna så att man ska fästa med spackel, finns det någon anledning/ förklaring till varför?
 
Kortkanterna fasar man för det ska vara möjligt att spackla. Långkanterna är redan försänkta, så de behöver inte fasas.
Vill du att tak och vägg ska gå i ett, dvs inga taklister, behöver du sätta upp remsor i hörnen.
Det går väl lika bra att klistra som att spackla fast remsorna. Prova dig fram vilket du upplever som enklast. Finns det verkligen branschregler för hur man fäster pappremsan? Det är ett vanligt rum det handlar om väl, inget våtrum?
 
det finns gipsskivor som är fasade runt om, just för till exempel då man vill ha släta tak. gyproc har bland annat sådana skivor...
 
ok, tack för ett snabbt svar. Ja jag vet inte säkert men jag tror det finns någon form av branschregler, så har jag uppfattat det när jag har läst en massa inlägg på detta forum. Men det kan ju vara så att det är lite inofficiella branschregler, men något måste ju en målare mm följa, eller?

Har även hittat en ganska bra pdf som man kan läsa om man är intresserad: Ytbehandling av gipsskivor

Nej det är inte ett våtrum. Det ska upp i hall, vardagsrum och kök + våra sovrum så småningom.
 
moddha: syftar du på tak gipsskivor då eller finns det vägg gipsskivor som också är fasade runt om? Vanliga/ vägg gipsskivor är ju ganska mkt billigare än tak gipsskivor!?
 
nej, inte takskivor... det finns de med samma format som "väggskivor" (egentligen är det ju upp till dig att bestämma var de passar bäst) bara det att de har samma fasning runt om och inte bara på långsidorna. "vanligt" takgips är mindre och har en helt annan typ av fasning.
 
kolla in gyproc på deras produktsortiment så hittar du dem. andra gipsleverantörer har säkert liknande produkter men där har jag inte kollat. :)
 
okej, det låter intressant. Ska ta och kolla upp det med en gång! Tack än en gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.