Hej

Ska anlägga ny gräsmatta till huset. Hur länge måste jag vänta innan man kan så? Bor i Uddevalla så det är ju just nu ganska varmt på dagen men frostnätter förkommer fortfarande.

Är det medeletemp som avgör eller när är det dags?

\K
 
När marktemperaturen är är över +10 så är det bra, även om nu är uppåt 15 gr på dagen och kryper ner till +5 på natten spelar inte så stor roll för fröna förstörs inte för det, om någon vecka eller 2 till kan du säkert så fröna, det är ju idealiskt att det inte är så varmt men fuktiga nätter för då slipper du vattna, blir det varmare och solen steker måste du fukta ytan på sådden på dagen annars blir det inte bra.
 
Vi sådde i söndags och hoppas på det bästa. Vattnade på rejält under förmiddagen igår och hoppas på gräs nästa vecka :)
 
Jag har sått flera gånger tidigare när marktemperaturen har varit lägre än vad som skrivs i denna tråd och det har aldrig varit något problem. Ska själv så nu till helgen. Vi bor i Stockholm.
 
vi har planer på att så i slutet av maj ev början av juni, är detta en dålig tidpunkt?
 
Kan du så tidigare är det bättre detta för att tillgodogöra markfuktigheten bättre.
 
En bra ide kan ju vara att inte glömma vattenspridaren på över natten just nu vid dessa temperaturförhållanden.
Fast det blir ju vackert!
 
  • DSC00049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är bättre ju snabbare du kan så nu, det blir bara torrare och torrare i marken. Och det kräver mer vattning.

/abbe
 
Vi får hem matjorden idag förhoppningsvis, så vi kommer nog att så gräsmattan så fort vi är klara med jorden.. Blir kanske imorgon lr i helgen som kommer.. Ska bli riktigt kul!!

Vill inte åka o jobba idag, vill vara i trädgården!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.