En undran.

När jag kört ca 20 min till en halvtimme så blir min Stiga Park väldigt trött och orkeslös, den stannar när man kör med klippagregatet igång.:(

Har bytt tändstift, ny olja (B&S egna), ställt in förgasaren så att motorn går perfekt.

När jag efter denna halvtimme stannar motorn så ryker det lite om den.

Startar direkt igen, men orkar inte med klippagregatet.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel.
 
Min Stiga Villa gick snudd på som du beskriver din.

Jag provade med nytt stift (inget resultat), gjorde rent luftfiltret (inte heller något resultat) och sluten skruvade loss förgasaren och gjorde rent den så går den som om den vore ny. :)

Var en vit/grå beläggning från bensinen på vissa ställen, körde med rengörningsspray och petade lite med en nål.
 
Igensatt lufthål i bränsletank? Skapar undertryck efter en stund och stryper så småningom sig själv.
 
Har testat deta med tanklocket och det hjälpte inte, så det blir nog till att plocka förgasaren.
Men jag tycker ju att problemet borde vara på det sättet direkt då man startar om det är ett förgasar problem.
Nu börjar ju inte problemen förän efter 20 till 30 min.
Ska plocka bort förgasarn i morn så får vi se hur den ser ut.
Bilder kommer.
 
Här kommer lite bilder som utlovat av förgasaren

Förgasaren rengjord och återmonterad, motorn startad och inställd (via hörsel) så den går jämt.

(Hur ska de olika munstyckena vara inställda egentligen? )
 
  • Monterad förgasare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förgasarens undersida med ett munstycke bortmonterat .jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flottörhuset .jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flottören mm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förgasarens ovansida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Munstycken bortmonterade.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har även kört ett tag med den ca 30 min och den började få det svårt med drivningen av knivarna.
Stängde av dem och körde tillbaka till upställningsplatsen och stängde av den.
Försökte nästan direkt att starta den men då kunde inte startmotorn rubba kolven.
Har nu plockat bort topploccket och det ser rätt bränt ut likaså tycker jag ventilerna ser lite brända ut.
Hann tyvärr inte ta några bilder då det började regna, men om vädret tillåter så kommer det bilder i morgon.
Förhoppningsvis har går det att rubba kolven då när motorn är kall :(
 
Virker som den har gått på for mager blanding, så den har blitt overopphetet.
 
Tror också att den blivit överhettad, men enligt tändstiftet så har den gått på lite fet blandning, får ibland även avgasrörssmäll när jag stannar motorn, så kanske att tändningen ligger fel.

Men nu till rengöringen av motorn.
Här kommer lite bilder på topplocket före och efter rengöring.
 
  • DSCN0431.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0433.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på att bli tokig (läs tokigare) har plockat bort motorn från klipparen för att göra en totalrenovering.
Har tagit bort alla skruvar från motorblocket men får inte isär det, har fått det att dela på sig ca 1 cm, men sen är det stop.

Någon som vet vad jag gör för fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.