Nu spårar tråden ur, men förhoppningsvis har du fått svar på din fråga Daisy, annars får du hojta till!

Njitnjau, är det amerikansk lönn? Vad har du för leverantör?
 
Förresten, jag kan ju bidra med mitt halvfärdiga kök kom jag på. Nu när jag tittar på bilderna så är det kanske ännu mer romantiskt än ditt njitanjau... *host*

www.asarp.nu

Det är som sagt halvfärdig. Har fått till lite till sen det blogginlägget men inte så mycket, har haft annat att göra som att dränera huset. Stånk pust och stön, roligare med snickeri än grävning, men nu är det klart så till helgen blir nog köket finito, exklusiva målning.
 
Snyggt. Själv så sliter jag med att bygga inredningen just nu. Gjorde som du med stommar från IKEA och bygger luckor, fronter och listverk själv. Blir innanförliggande med slätspegel för min del för så ser det ut i gästhuset som inte renoverats totalt sönder på 70-talet...
 
Dr Jekyll, Det ser ju himla trevligt ut!! Lite väl romantiskt för mig... nä, skojjar bara!! Vad blir det för färg?

Jag hittade en sajt med fina kök lite 20tals stil med överfalsade luckor: www.mollansverkstader.se
där finns lite bilder som kanske kan tjäna som inspiration?
Hittade ett ställe till med fina kök: www.plainenglishdesign.co.uk
 
Ville bara tillägga att det där med att bygga av ikea stommar som Dr Jekyll och Saxpy gjort är nog en bra ide! (dvs om man är inne på att bygga köket själv... )

Jag har ju byggt av limträskivor och de rör sig ganska mycket... så nu måste jag tex foga om mellan diskbänken och kaklet för fogen lossnade pga av att stommarna krympt. Skåpen krymper både på höjden och bredden..

Spånplatta, som ikeaskåpen gjorda är av, rör sig inte alls. Sen är väl ikeaskåpen vitmelamin beklädda och det är ju himla lätt att hålla rent invändigt i skåpen!
 
Man kan dessutom göra spånplattan lite trevligare än IKEA-vitt genom att måla den i en annan nyans vilket jag har gjort. Helt plötsligt känns det trevligare.

-J
 
Saxpy, Har du lust att visa några bilder så ställer åtminstone jag upp och tittar på dem ;-)
 
njitnjau skrev:
Saxpy, Har du lust att visa några bilder så ställer åtminstone jag upp och tittar på dem ;-)
Har inte så mycket att visa än, det mesta står i verkstaden och håller på att målas. Dock finns det lite bilder på en prototyp jag byggde en helg i början på året innan jag fick godkänt av frugan att gå vidare på allvar...:)

Kolla på saxpy.com och gå sedan vidare till Browse by date/2008/January
 
Det var ju en jättefin prototyp Saxpy. Men jag förstår inte hur ni kan ta bort de tjusiga blommiga tapeterna :)
 
AstaS skrev:
Det var ju en jättefin prototyp Saxpy. Men jag förstår inte hur ni kan ta bort de tjusiga blommiga tapeterna :)
Nej, den tapeten skojar man inte bort... Har dessutom en hel påse med oanvända rullar.. :)
 
Det ser ju kanon ut! Måste vara kul när man hittar fin gammal pärlspont bakom tapeten.
 
Jo, det är kul att hitta gamla saker bakom sunkig spånskiva. Men nu lär det ju bli lite jobb med att få bort alla spik, spackla hål, ta bort färg och sedan måla om igen... Pust... :)
 
Dr_Jerkyll skrev:
Förresten, jag kan ju bidra med mitt halvfärdiga kök kom jag på. Nu när jag tittar på bilderna så är det kanske ännu mer romantiskt än ditt njitanjau... *host*

www.asarp.nu

Det är som sagt halvfärdig. Har fått till lite till sen det blogginlägget men inte så mycket, har haft annat att göra som att dränera huset. Stånk pust och stön, roligare med snickeri än grävning, men nu är det klart så till helgen blir nog köket finito, exklusiva målning.
väldigt snyggg lösning med att sänka skåpen och sätta extra låda ovanpå , har du någon mer detaljbild så att man kan se hur du har gjort, är det IKEA lådor som du sätte in även längst upp

/Ulf
 
Saxpy skrev:
Jo, det är kul att hitta gamla saker bakom sunkig spånskiva. Men nu lär det ju bli lite jobb med att få bort alla spik, spackla hål, ta bort färg och sedan måla om igen... Pust... :)
Kul att se din "prototyp". Håller på med en likadan lösning själv fast har bara hunnit göra en prototyp lucka, men jag använde MDF i spegeln istället. Funderar just nu på måtten på ramen runt om, ser ut att använt lister som är något smalare än stommen, vad kör du med för dimension 21*27 eller?

/Ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.