Jag såg i en katalog för badrumsporslin ett snyggt badrum med målade väggar. Det var snyggt med helt släta, matta väggar utan mönster eller rutor efter kakel.
Hur blir det då med fuktspärren?
Ska spärren målas på gipset som vid kakling och vad ska man spackla med?
Eller ska man ha spärren bakom gipset som i ett vanligt rum, men då måste man väl ha någon speciell typ av gips som tål fukt.
Vid dusch och badkar antar jag att det inte finns någon typ av målad vägg som duger utan det måste vara kakel eller våtrumstapet, eller?
 
Flügger har en färg/våtrumssystem som målas vått-i-vått med primer och täckfärg. Ytan blir som kakel med motsvarande glans 30-40. Jag har själv använt det och är nöjd. Använd korthårig roller.
Tror nog att andra tillverkare har liknande färgsystem.
 
Badrums mineritskiva med tätt färg på? Den enda matta färgen jag känner är silikatfärg. Kanske det dugger i våtrum? Tror det är bäst att inte ha gips med papper på som färgunderlag. Men det är bara min gissning.... fråga i färgbutiken.
gaia
 
gaia skrev:
...Den enda mattta färgen jag känner är silikatfärg...
Knappast! Den är lika tät som ett såll. ;D
 
Johan Gunverth skrev:
Knappast! Den är lika tät som ett såll. ;D
Jag skrev bara att den var riktigt mat .
Den håller faktiskt tätt mot vatten men tyvärr öppen för ånga och i ett trähus är det inget bra val, det stämmer. Jag är nog miljöskadad ;) = bor i ett tegelhus.
:-[Förlåt stavningen som inte gick att citera :-[
gaia ( utan svensk skolgång)
 
Vävad gips är ett mycket vanligt val när man vill hålla kostnaden nere i ett våtutrymme. Fuktspärr behövs väl inte då det är färgen som är tätskiktet ? Men det krävs ju enspeciell färg som brukar ha en hög glans-faktor (eller vad det nu kallas....), det krävs väl för att kunna hålla den ren o fräsch.
 
MrMagic skrev:
Vävad gips är ett mycket vanligt val när man vill hålla kostnaden nere i ett våtutrymme. Fuktspärr behövs väl inte då det är färgen som är tätskiktet ? Men det krävs ju enspeciell färg som brukar ha en hög glans-faktor (eller vad det nu kallas....), det krävs väl för att kunna hålla den ren o fräsch.
Det stämmer. Färgen brukar bestå av en primer och en täckfärg som skall målas i primern innan den har torkat helt. Glansen brukar ligga runt 30-40. Viktigt är också att använda våtrumsspackel till gipsskivorna och våtrumsvävlim till väven.
 
Vi har målat i vårt badrum - det finns speciell färg tilld etta alldeles som beskrivits ovan ( tätskikt primer etc etc).
 
Tack för svaren.
Det kanske blir målat i tvättstugan, men i badrummet verkar det som att frugan har bestämt sig för kakel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.