Hej!
Har ett sutteränghus byggt 1977.
Håller på med renovering av två st sovrum på nedre våningen och funderar på golvvärme i dessa rum.
Golvet som jag ska lägga in är ett Laminat (Pergo Naturaltouch) och under det funderar jag på att lägga in Ebeco's Foil Kit samt 3 eller 6 mm Depron isolerskiva.

Nån här med erfarenhet av dessa produkter och kan ge mig lite input?

//Fjällman
 
Det låter som elvärme. Det brukar bli rejält dyrt att driva.
Jag slog av golvvärme i toaletterna och sparade 500 spänn i månaden.
Jag känner fler som inte har "råd" att köra sin elgolvvärme.
 
Ja, det är elvärme.
Men driftskostnaden spelar mindre roll.
 
Vi köpte 30 kvm ur Natural Touch serien vintern 2004, det ena var "038102 Ek klassisk, blockad, natur" och det andra var "038152 Furu, grå, natur" och efter ett litet tag upptäckte vi att det blev bestående fläckar, ser ut lite som fotavtryck och dessa går inte bort. Det syns väldigt tydligt i dagsljus. Vi kontaktade efter ett år eller två Pergo och de skickade då ut ett rengöringsmedel som inte heller hjälpte. Nu har vi dragit det en andra runda hos Pergo och de har, utan att besöka vårt hus för att inspektera golven, godkänt att vi plockar ut ett vafritt golv från Pergo. Vi anser dock att de också bör stå för omläggnings kostnaden men hitttills har de inte gått med på det. Är det någon som fått Pergo att stå för omläggnings kostnaden?

Jag blev glad när jag hittade denna tråden och insåg att det faktiskt var fler som hade samma problem med just denna serie hos Pergo. Inför 2008 så har Pergo tagit bort "Natural Touch" serien men lagt in samma golv under "Orginal" serien men med ytan som "natural touch".

Jag tror inte att problemen med ytan egentligen inte är avhjälpta ännu, Pergo har i vart fall undvikit att besvara min fråga på om det är löst på golven med "narural touch" ytan då jag verkligen tycker om dessa golv. Men p.g.a att de ej kan bekräfta att det är löst vågar jag inte byta till samma golv.
 
Ebeco golvvärme är inte själreglerande vilket kan medföra mycket höga temperaturer om man lägger tex en madrass ovanpå golvet. Denna golvvärme styrs med en golvtermostat som sitter på en punkt i rummet och känner alltså inte av förhöjd golvtemperatur över hela ytan.

Det finns bättre alternativ som jag själv lagt, det är både enklare att lägga och bättre. Intelliohm heter det och är som en gummimatta man lägger ut, enkelt och bekvämt. Den är också självreglerande så man behöver inte oroa sig för jättehöga temperaturer om man råkar lägga en madrass ovanpå golvet. Du kan ju kika om det är något för dig www.intelliohm.se

Lycka till!
 
Jag funderar själv på att ha golvvärmefolie under laminatgolv.
Dock så påstår min elektriker golvvärmefolie-produkter går sönder. Han säger att kontakterna till själva folien bränner sönder efter ett tag.

Någon som vet mer om det?
 
Har Ebecos foil kit i både kök och hall sen 2 år tillbaka, 3 mm depron ovanpå det gamla golvet + värmefolien + papp och sen tarkett lönn 8,5mm ovanpå och det fungerar utmärkt.

Driftkostnad har jag ingen koll på men det är nog inte sämre än den norska(!) takvärmefolien som jag jag hade innan :)


Mvh
DrKnowLittle
 
Har nu lagt in Ebeco's foilkit med 6mm depron, har dock ej provkört än.
 
Hei,

Hatt noen problemer med folien etter at den ble lagt? Vurderer å legge samme produkt...
 
Jag har ebeco foil kit i sovrummet. 14 mm trägolv troligen Arena. Har haft det i åtminstone 4 år. Peppar peppar men det har då fungerat helt perfekt. Enkelt att lägga men framför allt bygger bara 0,3 mm. Viktigt när man som jag har ett hus från 1860 där inga golv är i samma höjd. Sovrummet var "högst" och då vill man ju bygga på så lite som möjligt.
 
Hej Sten, Har du någon ide om hur stor driftskostnaden är för detta?
mvh
Jon
 
jonnkon42 jonnkon42 skrev:
Hej Sten, Har du någon ide om hur stor driftskostnaden är för detta?
mvh
Jon
Nej. Jag vet inte vad driftskostnaden för just det golvet är men jag hade bara vanliga oljeelement tidigare. Elkostnaden för huset har inte sjunkit i alla fall men jag har ju lagt in golvvärme i flera rum. Hushållet har också ökat från en till två personer. Därför är det svårt att veta hur ekonomin är för den här värmen. Nu har jag den även i vardagsrummet. Vilken härlig känsla när golvet är varmt. Där har jag vinylklick B!design. Det får inte läggas på elvärme men det läste jag inte förrän allt var klart.äms på mig. Nu får jag väl se hur det går men hittills är det underbart.
Jag har inte mycket att välja på om jag inte vill investera i att dra in vattenburen värme i huset. Det tycker jag är en för stor investering när man är 62 år och tänker gåi pension nästa år. Det finns förstås annan elvärme men nu har jag valt den här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.