Hej

Snart dags att täckmåla den läbbiga furupanelen.

Finns ju tusen märken att välja på i färgväg -givet dyr färg e bra färg, men kan det finnas undantag? Eller iallafall undantag som vi "kan leva med" det är måååånga kvm furupanel, så några kronor/kvm ger oss mycke i slutänden!

Behöver tips på bra/ok o värdelösa snickerigrundfärger lösningsmedelsbaserade (läst mig till att de är bäst till panelen) samt på vattenbaserade lackfärger att slutmåla med.

Vill ju som vanligt att den ska täcka rimligt bra, helst stanna mer i taket än droppa över hela mig etc... så som de flesta vill ha sin färg...

Alla tips på "do's and dont's" emottaget tacksamt.

PS. är shellack på byggmax helt ok? Att grunda med som kvistlack? 96:-/3dl -hur pass mkt kan jag räkna med att 1liter räcker till?

Som sagt TACKSAM för alla svar!! :D
 
Jag köpte shellack på byggmax, och den funkade bra tyckte jag. Målade takpanelen i ett kök ca 15 kvm. En liten burk (3 dl?) räckte och blev över en massa, till den lilla ytan. Jag lackade på bara kvistarna.

Men taket rör ju på sig lite så det blir lite glipor i färgen i skarvarna ( målade vitt med vanlig takfärg), så jag får dutta i lite med en tunn pensel och se hur det blir.
 
Beckers NON DROP lösningsmedelsbaserade takfärg är en bra start om du kvistlackat.

Köp INTE billig färg, det är det sämsta man snåljåpen kan göra, billig färg är oftast som vatten att måla med. Kör på välkända fabrikat,
 
Jo, men det rä med billig o välkänd färg är jag ju med på -men på väggfärg finns det t.ex. undantag, finns många trådar här om att landoras färg är relativt bra i förhållande till sitt pris. Lite det jag menar, finns det någon t.ex. snickerigrundfärg (det är ju inte finishen, kommer ju inte att synas...) som går att jobba med trots att prislappen inte ger hicka? etc...

Beckers non drop är väl en lasyr där taket blir "klart" med den som påstrykes? Vi hade ju tänkt täckmåla så....
 
Visst kan du hitta färger som är "relativt bra", relativt biltema, relativt Fjodors paint, men jag menar att färg skall man köpa bra, även grundfärg då den strykningen ger förutsättningen för de kommande och därmed slutresultatet.

Skall du täckmåla är beckers nondrop en bra början och ett bra slut.
 
Men är beckers nondrop helt täckande? Isåfall är det ju väldigt bekvämt... men i all reklam jag sett så ser det bara ut som lite mer eller mindre "lasyr" och det är inte den effekten vi är ute efter...
 
Hej
Herdins har kommit ut med en "tak o Panelvitt" ska täcka bra och droppar inte och dessutom är den vatten baserad.
Anders
 
Nondrop är en täckfärg. Helt grym på paneltak. Dock för matt att använda som färdigfärg. 10-glans är mumma!
 
Men skulle man kunna göra så då att man kör 2 lager av denna nondropp och sedan en lack ovanpå för att öka glans? Är det då helt utan risk för genomslag från knastar eller gammalt virke etc.??
 
Stryk en gång med nondrop, sen två gånger med färdigfärg. Blir überbra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.