Jag tänker ge mig på att bygga ett bord till min överhandsfräs enligt:

http://wealdentool.com/acatalog/tips_19.html

Är det nån som vet var man kan få tag på Formica eller liknande för att laminera mdf skivan?
 
Jag köpte laminat från min lokala snikare (ren tur att han hade lite kvar). Annars finns det på www.ljungberg.se. Säkert inte billigt. Den länken du gav har en ganska omständig metod att sätta fast laminatet på. Det är mycket lättate att använda sig av ett antal pinnar mellan laminatet och mdf skivan och sedan dra bort pinne efter pinne när laminatet ligger på rätt plats.

Lycka till med byggandet. Du kommer inter att ångra en sekund att du la ner lite tid på att bygga fräsbord
 
Tack för tipsen, jag ska börja beta av snickerier i närheten och höra om nån har laminat. Angående fräsbord så har jag inte hittat så mycket att välja på. För en rimlig peng får man ett i plåt stor som en frukostbricka, eller också får man hosta upp rejält med slantar. Personligen tycker jag det verkar vettigare att bygga bordet själv och lägga mellanskillnaden på frässtål.

Om nån liksom jag haft problem med att hitta en "router insert plate", kan jag tipsa om att det går att beställa den som används i artikeln från http://www.toolbox.se/. Jag kontaktade dom via mail, och det var inga problem att ta hem en. Har haft problem med att hitta en, och kanske är det någon annan som har haft samma bekymmer.

Tack igen för tipsen, mycket uppskattat. Passar samtidigt på att be om ursäkt för att jag nog postade i helt fel forum, satt och dreglade över en domino när jag skrev inlägget och insåg först efteråt i vilket forum jag postat..
 
En fråga, varför inte köra med färdiglaminerat? Spillbitar av det lär man kunna finna rätt lätt.

/Kent
 
lelle12 skrev:
Tack för tipsen, jag ska börja beta av snickerier i närheten och höra om nån har laminat. Angående fräsbord så har jag inte hittat så mycket att välja på. För en rimlig peng får man ett i plåt stor som en frukostbricka, eller också får man hosta upp rejält med slantar. Personligen tycker jag det verkar vettigare att bygga bordet själv och lägga mellanskillnaden på frässtål.

Om nån liksom jag haft problem med att hitta en "router insert plate", kan jag tipsa om att det går att beställa den som används i artikeln från [länk]. Jag kontaktade dom via mail, och det var inga problem att ta hem en. Har haft problem med att hitta en, och kanske är det någon annan som har haft samma bekymmer.

Tack igen för tipsen, mycket uppskattat. Passar samtidigt på att be om ursäkt för att jag nog postade i helt fel forum, satt och dreglade över en domino när jag skrev inlägget och insåg först efteråt i vilket forum jag postat..
Vad kostade 1 "router insert plate" och vad har du för fräs?
 
> En fråga, varför inte köra med färdiglaminerat? Spillbitar av det lär man kunna finna rätt lätt.

Ja, det är ett alternativ. Ett annan sak jag funderar på att testa, är om det går att limma ett laminat golv på mdfen, jag har ett par kvadratmeter över

> Vad kostade 1 "router insert plate" och vad har du för fräs?

RTI/PLATE 565kr ex moms
RTI/SHIELD 188kr ex moms

Fräsen är en Triton klon (NUMAQ?) som jag köpte på clas olsons utförsäljning för en massa år sen. Har aldrig riktigt kommit överens med den eftrsom den är ganska klumpig, hoppas den ska funka bättre i ett bord.
 
Om det är en stor fräs rekomenderar jag en aluminium platta istället. Finns bla på Rockler för 75 dollar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.