Hej!

Jag har en svåger som kan göra allt jobb från grund till vvs och el och tapetsering etc, och som gör detta mycket billigt. Dock undrar jag nu hur mycket billigare det skulle bli att köpa allt material styckevis på tex byggmax, jämfört med att köpa en färdig sats av tex Dalahus eller Fiskarheden? Om vi betalar honom säg 150 000 för allt jobbet och sedan tillkommer bara material och tomt och avgifter var hamnar man då ungefär?

Vi rälknar att tomt och avgifter hamnar på ca 400 000.

Hur mycket kan man tjäna på att själv köpa brädorna jämfort med att köpa dem i byggsats? är det värt det eller har husfirmorna rabatter?

en blivande självbyggare
 
Du bör kunna tjäna på att köpa lösvirke, men då bör ni ha ett offertunderlag, det står en del i tidigare trådar om hur man går tillväga.

Vidare tjänar ni ju på att ni kan välja tillverkare och leverantörer av utrustning helt fritt. Det mesta i utrustningsväg är ju mycket billigare i tex Tyskland och Polen.
 
Snailman
jag har inte gjort några beräkningar ännu, men har räknat med att VillaVarms uttalande att ska man bygga lösvirke så får man betala extra om man ska ha byggsats.
 
Nu vet jag inte vad priserna på hus är. Men om man jämför med en byggsats för en friggebod och köpa virket själv så skiljer det riktigt mycket pengar. Det kan vara mer än dubbelt så dyrt med byggsatsen jämfört med att köpa det själv. Men sedan är ju frågan också hur mycket man värdera sin tid och vilken kvalite det är på virket....

- M
 
en om man köper allt v irke och mareriell själv, bör man anlita en KA som har en övergripande hand ller en en ritningsfimra som gör bygglovs & konstruktionsritningarna? Vad säger banken om sådana projekt? jag litra på min svåger men varken han eller jag kan det svenak byggadminatsrtiva systemet
 
Alla kalkyler bör göras utifrån att det är hantverkare som skall göra allt jobb. Vad händer om din svåger blir svårt sjuk eller skadar sig? Du kan inte göra dig beroende av en enda person och beräkna kostnaden utifrån att han skall göra jobbet.

Tomt och administrativa kostnader kostar betydligt mer än 400 000.
Avstyckning:
Bygglov mm
Vatten/avlopp
KA
Byggförsäkringar
Inkoppling el, tel, bredband mm
Pantbrev
geoundersökning
Arkitekt/konsulter

Vi bygger och gör mycket själva, men har beräknat kalkylen utifrån att hanterkare skall göra jobbet 2,6 miljoner (då fick vi tomten av svärfar).
 
Nu kan vi ju inget veta om din svågers kvalitéer, men av priset för att bygga ett helt hus antar jag att det är en affär helt och hållet mellan er två, utan någon inblandning av skattemyndigheter, försäkringskassa, a-kassa etc. Jag förmodar också att din svåger har någon annan form av inkomst under tiden. Så precis som Bergstrollet påpekar: även om du litar på din svåger så kan han av yttre omständigheter bli förhindrad. Han kan bli sjuk, han kan drabbas av andra personliga problem, den som betalar hans ordinarie lön kan förbjuda/förhindra honom att arbeta på ditt hus.

Sen kan man tänka på tidsåtgången. Av frågorna förstår jag att varken du eller din svåger har någon erfarenhet av omfattande byggprojekt. Hur har ni bedömt vilken tid det tar? Det kan ju bli en knepig situation om ni halvvägs in i bygget upptäcker att ni använt hela den tid ni räknat med. Ska du då dubbla din svågers ersättning?

Du inte bara bör, du måste anlita en KA.

Vad banken säger om ditt upplägg - tja, det måste du fråga banken om.

Vad det kostar i byggsats/plockvirke - det kan forumet inte svara på. Du får räkna ut vad materialet kostar på Byggmax och ta in offerter på byggsatser. Först då kan du veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.