Hej,
Ska bygga ett hus där den gjutna plattans bärighet är ca 50 kN/m2 enligt leverantören.
Har tänkt sätta in en kamin som heter Keddy Scope och väger 230 kg.
Som skorsten blir det antagligen en Premodul ovanpå kaminen som då väger 100 kg.

Visst måste det bli så att kaminen/skrosten måste stå på ett fast underlag som har en area av minst
3.3/50 = 0.066 m2, hur brukar man lösa det?
Vad lägger man under kaminen som fördelar tyngden, en tunn plåt duger väl inte? Tunna tegelstenar blir inte så snyggt...
Hjälp en novis!
/Andy
 
Bara ställ upp!
Det är ju ingen last att tala om.
Motsvarar bara 3 fullvuxna gubbar som står intill varandra!
 
En stålplatta under vorde väl inte helt dumt men man brukar utgå från att en vanlig platta funkar som underlag för personbilar och de kan ju trycka ett par hundra kilo per däck så jag ser inga större problem
 
Har gjort som koffa beskriver, skippat ett lager cellplast och använt mig av S300 precis under. Men då har jag tagit tak för en tung tegelskorsten som skall stå där.

I ditt fall med en premodulskorsten så hade jag inte oroat mig. Plåten kan vara bra som skydd om du har brandfarkit material. Har di klinker så är det grönt.
 
koffa skrev:
du kan skippa ett lager cellplast i plattan där kaminen skall st¨å så får du en tjockare betongplatta precis där.
Fast jag är tveksam om det behövs för 230 kg.
Jahg brukar göra den lösningen vid större pjäser över 1 ton.
Tror inte det är rätt väg att gå, för då ökar man tyngden precis där spisen skall stå. Däremot är det lämpligt att armera lite mer över en större yta runt spisen, och då ut i kantbalken. Men detta behövs knappast för en spis på 200-300kg.
 
saturnus skrev:
Tror inte det är rätt väg att gå, för då ökar man tyngden precis där spisen skall stå. Däremot är det lämpligt att armera lite mer över en större yta runt spisen, och då ut i kantbalken. Men detta behövs knappast för en spis på 200-300kg.
Så rådde i alla fall min ingenjör mig att göra och då naturligtvis som du själv påpekar armera ordentligt samt göra cellplasturtaget över en lite större yta än bara där kaminen/skorstenen skall stå. Lägger man sedan cellplast av som jag gjorde S300 där urtaget är så lär det tåla bra tryck.
 
saturnus skrev:
Tror inte det är rätt väg att gå, för då ökar man tyngden precis där spisen skall stå. Däremot är det lämpligt att armera lite mer över en större yta runt spisen, och då ut i kantbalken. Men detta behövs knappast för en spis på 200-300kg.
Men i detta fall har man en HÖG bärighet hos plattan, 50 kN/m2 är mkt!
Då fördelas last ut över plattans utsträckning.
Det är en stark platta.
50 kN/m2 motsvarar ca 25 ggr den nyttiga last man brukar räkna med på ett bostadsbjälklag.
50 kN/m2 motsvarar också ett mkt tjockt lager betong! 2 m!!

Möjligen skulle man kunna ifrågasätta om jag eller leverantören har räknat rätt?
 
0,066 m2 motsvarar ungefär en botten på 26 * 26 cm. Under förutsättning att foten inte är mindre än det så ska det inte vara några problem att montera direkt på golvet.
 
Vad man talar om är underlaget, inte betongen som sådan. Knappast något kan trycka samman 100mm armerad betong. Vad som tänkas kan ta stryk, är cellplasten, om trycket blir för stort. men knappast för en spis uppåt 2 ton på en yta av 1 kvm, men då förutsättes att plattan har knäckts innan.
 
saturnus skrev:
Vad man talar om är underlaget, inte betongen som sådan. Knappast något kan trycka samman 100mm armerad betong. Vad som tänkas kan ta stryk, är cellplasten, om trycket blir för stort. men knappast för en spis uppåt 2 ton på en yta av 1 kvm, men då förutsättes att plattan har knäckts innan.

Nu får vi nog reda ut begreppen lite grann känner jag.

Du har rätt i att underlaget måste vara rätt utfört med korrekt packat bärlager och makadam. Men att cellplasten skulle ta stryk är helt fel.
EPS-kvaliteter typ S 60 tål 60 kpa vid korttidsbelastning samt ca 20 kpa vid långtidsbelastning. Går man upp i kvalitet t.ex. S300 så har man en korttidsbelastning på 300 kpa samt ca 110 kpa vid långtidsbelastning.
Vad innebär då dessa kpa i praktiken?
Jo 60 kpa innebär 60 000 N/ m2 och det betyder 6 000 kg/ m2 eller 4 st. Volvo S80 lastat på varje kvadratmeter cellplast.

Så med andra ord så behöver man inte vara rädd för att cellplasten tar stryk.

Som grundregel om man ändå vill göra en ordentlig förstärkning för en punktbelastning så kan man lägga cellplast exempelvis S300 precis under där man tänker ställa något tungt typ en skorsten samt att öka tjockleken på plattan på kanske ett par kvadratmeter men där bör man rådfråga en ingenjör så att allt blir rätt dimensionerat.
 
Snurre skrev:
Jo 60 kpa innebär 60 000 N/ m2 och det betyder 6 000 kg/ m2 eller 4 st. Volvo S80 lastat på varje kvadratmeter cellplast.

.
Fast i ett belastningsfall som detta är det nog långtidslast som är dimensionerande.
Men 20 kPa, det räcker!
Jfr gärna med den ursprungliga utsagan om 50 kPa!
 
Jo precis, och går man upp i kvalitet med cellplast till S300 så får man en långtidslast på 110 kPa vilket är 11 000 kg/m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.