Kan rekommendera www.nettopool.se om man vill komma billigt undan men ändå få samma prylar de dyrare firmorna säljer. Speck pumpar från Tyskland, carrera liner och så vidare. Poolpaketen är inte riktigt kompletta men det framgår tydligt på hemsidan vad man får med och vad man skall lägga till. En 4x8m oval pool kostar 32.950kr i paket sedan tillkommer trappa, täckning, slangpaket, värmeväxlare (eller vad man nu tänkt värma upp med), poolbelysning samt backventil. Totalt ca 50.000 för en badklar pool (ungefär halva priset jämfört med vad de flitigast annonserande poolfirmorna tar). Lägg till 25.000kr shakt och 15.000kr för betongplatta med stödmurar så har du hela budgeten klar. Ovanmark pool blir billigare men är inte lika vacker eller gedigen som nedgrävd, men billiga bad blir det iallafall!
 
jag tittade påp nettopool och kan inte se annat än att rektangulär pool på 4*8meter kostar 60papp och att trappa går loss på mellan 20-25.000, några billiga poolöverdrag hittade jag inte heller. Är der jag som är förvirrad här eller? Kan någon förtydliga lite ang. nettopool?
 
ok, sorry dp förstår jag. Vad jag iofs inte förstår är varför de ovala är billigare än den rektangulära. Känns spontant som att det är dyrare att tillverka en oval pool. Finns det några nackdelar med att väla oval framför rektangelformad? Krångligare att fixa däcket iaf kan jag tänka mig...
 
Det som är med de ovala är att de som oftast behöver stödmurar längs långsidorna för att "hålla ihop", de rektangulära har, beroende på ram, stag eller balkar, som håller emot på långsidorna.
De runda poolerna har ju samma tryck runt om o behöver då inget extra stöd (gäller inte alla) o de som har formen som en åtta har en kraftig balk i "midjan" som håller ihop den. Det här är ju speciellt viktigt om du av någon anledning behöver tömma poolen helt, ex. linerbyte.
En del av de runda o åttorna kan man även ha som ovanmarkare ex. inbyggda i en altan.

Det beror som sagt lite på ramens konstruktion.
 
ok, tack för bra svar. Ska man tänka att förarbete blir dyrare med oval pool och murade väggar eller?

försöker få en uppfattning om vad en sån här 8*4 m oval pool skulle kosta i slutändan, inkl. förarbete och lite trädäck runt om som får flyta över i nybyggd altandel. Jag kan inte så mycket om bygge själv och kommer nog att leja ut allt utom däckbygge som man borde klara av själv. Jag har kontakter inom mark och anläggnings branschen så det skulle vara intressant att höra vad den biten kostat er för att jag ska förstå vad som kan finnas att tjäna på denna del för mig. (Vet dock att kostnaden för gräv är helt avgörande av vart man ska gräva, hur mkt sten/berg etc, men ändå intressant att höra era prislappar på detta)
 
Vill göra ett litet tillägg till mitt förra inlägg som jag inte tänkte på. Om du köper en rund eller en åtte i varmgalvad plåt med ett djup på 150 så måste den grävas ner 1/3. Har för mig att man ska använda mager betong då. Väljer man 120 djup så kan den stå helt fritt.
Frågan är om det inte kostnaden jämnar ut sig i slutändan. Hos vissa företag är åttan lite dyrare i inköp.
Vill betona att jag inte har gjort någon "vetenskaplig" jämförelse! :)
 
ok, jag vill iaf ha helt nedgrävd oavsett vilken form jag ska ha på poolen..
 
Vi har en platsgjuten 4x8-pool med platsgjuten trappa och svetsad liner (den tjockaste), bara Pahléns-prylar. Vi kommer inte under 250.000....

J
 
Vill man hålla nere kostnaderna är det säkrast att dela entreprenaden så att en duktig och snabb schaktare får till grop och betongplatta, sedan monterar man stomme och liner själv. Jag och svärfar reste tidigare idag stommen till vår pool (4x8m oval) på 2 timmar så det är varken jobbigt eller avancerat. Och bra blir det! Hoppas kunna posta lite bilder lite senare i sommar när tomten i övrigt börjar komma ihop sig lite mer.
 
Ungefär 330,000:- har vårt poolbygge inklusive omgivande trädäck kostat, och då har jag bara hyrt in hjälp med grävningen. Projektet färdigställdes idag i och med att grinden hängdes på plats, och arbetet påbörjades den 16 juni förra året. Det har tagit sin lilla tid... Vi har en 8x4x1.5 meter stor pool från Svenska Poolfabriken, och uppvärmning sker med luftvärmepump. Vi har även valt att ha en halvrund trappa samt ett skjutbart pooltak (vilket bidrar en hel del till uppvärmingen, vi har 30 grader i poolen och värmepumpen går bara när det har varit mulet i några dagar).

Bilder finns på http://theodor.zoomin.se/A21978.
 
Redigerat:
Har man redan trädäck, samt värmepump med växlare och slangar om man haft en ovanmarkare, samt känner någon grävare, så bör man klara sig på 100 k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.