En ny Stiga Park Compact 14 kostar ca 22000 kr, en Stiga Villa drygt 19000 och senaste nytillskottet Stiga Primo ca 15000 kr.
Hur kommer det sig då att begagnade stiga park med kanske 20 år på nacken fortfarande kostar från 10000 och uppåt? Är det guld i ramen eller? Visst finns det de för 5000 kr, men jag vill ju kunna använda den till något oxå...
 
Jag fick tag på en superfin äldre Stiga park. Inte en fläck på den. Med nytt klippdäck och oanvänt snöblad. Hjulvikter och kedjor.

Startar direkt, inte minsta glapp någonstans och är riktigt stark. ANvänder den hur mycket som helst till allehanda uppdrag på gården.

Fyndpris på Blocket...6000:-.

Så det går att fynda men de flesta under 15.000 är bar skit. Killen som sålde hade ärvt den efter gamla farsgubben och bodde i lägenhet så han hade noll koll.

Taktiken att köpa grejer via nätet är att inte göra som alla andra.."Jag ska fundera osv" utan ringa, känna av läget och sen säga att jag tar den osett och med det argumentet pruta bort 25 %. De allra flesta vill inte hålla på att krångla med struliga köpare som sen står och gnäller på plats.

Visst kan man gå på en mina men å andra sidan...med säkert 20 sådana affärer som jag gjort så gör det inte så mycket om man skulle torska litegrann. Hittills klarat mig suveränt.

Har definitivt inte något emot blocket...:)

Senaste halvåret har jg köpt dels traktorn som bjöds ut för 9000:- fick den för 6.000
. Ett i princip oanvänt bubbelbad med nypris på 16.000, köpt förra sommaren av ägaren som sen tyckte det blev för stort i badrummet och ställde ut karet i garaget. begärde 7.000, jag hämtade det för 4.000:-

En pendlarbil till frugan som listar 36.000 i inbyte såldes på blocket för 28.000. Ägaren skrev att den såldes pga akut pengabrist. Ringde och bjöd 20.000 osett och lovade att inte klaga om det var nå´n repa eller så. Nya däck, ny kamrem och ny vindruta. Bara det var värt 18.000. Fick den för 20.

I helgen blev det en 1 år gammal diskmaskin. Nypris 5400:- för en tusing jämnt.

Det är en oerhörd mängd skattade kronor som jag har sluppit lägga ut. Dessutom fått fantastiskt fina grejer!
 
Så ska det gå till. Det är bara att grattulera. En sån maskin för 6000 kronor måste vara väl investerade pengar :)
Du verkar ju ha upptäck samma sak som jag enligt citatet
Cheesus skrev:
Så det går att fynda men de flesta under 15.000 är bar skit.
 
Jepp...Under femton kan man nog egentligen glömma om man inte har bonntur och hittar en mitt i vintern från ett dödsbo. Skulle nog lätt få 15.000 för min men.....den är icke till salu.

Fast det är klart..en sprillans ny med fyrhjusldrift och all utrustning vore mumma....kostar ju som en mindre skogsmaskin.
 
De gamla Stiga Park ska väl närmast jämföras med de som heter typ Park Royal och President vad gäller chassistorlek. Sen kostar väl Park Compact ca 22000 utan klippaggregat och då har man inte så mycket nytta av den.

Annars håller jag nog med Cheesus om att det mesta under 15 är skräp :)
 
Jag pysslar ju lite med vinterförvaring av husvagnar/båtar osv och hr funderingar på att svetsa dit en riktig dragkrok på den. Smidig att baxa med har jag tänkt. Har kopplat lite med band nu för att dra undan och det är inte det minsta problem men en kula är ju bättre.

Sen har jag ju "Raggen"...http://iloblog.viksbergsgard.se/blogg?ShowFile&image=1192902131.jpeg som är fin för det men den står under kapitlet "projekt".

Någon som kan dieselmotorer? behöver lite hjälp!
 
Till Cheesus: Det är väl bara ett hål idag för de enklare tillbehören? Det går ju att svetsa fast en vanlig bult, typ M12 på en dragkula, då kan du ju ta bort den när du vill. Jag tycker inte man ska svetsa i ramar så mycket, det sänker ju oftast andrahandsvärdet.
 
Behøver ikke sveise en gang. Får kule med gjenger og mutter til.... Så om det går bra med draget, så er det fort gjort å fikse.
 
Tack Nonkan...det var en br idé som skall omsättas i praktiken per omgående. Dragkula har jag ju redan en när jag tänker efter..Kapade dän en från svärfars bil efter nedslag på besiktningen och den har inte gått till skroten än....uttrycket "kan vara bra att ha" ska man aldrig förakta.
 
Jag köpte först en stiga park modell äldre för 10000:- Den började omedelbart krångla så jag ledsnade och sålde den efter en sommar. Fick den såld direkt och pengarna tillbaka. Köpte sedan en Stiga park compact hydrostat och den blev jag jätte nöjd med, dock körde jag fast ibland. När jag skulle l'ämna in den på service året därpå så berätta säljaren att det nu fanns likadan som jag hade fast med fyrhjulsdrift.
Om jag köpte en sådan skulle jag ju dessutom slippa servicekostnaden för den ett år gamla klipparen. Så det slutade med att jag bytte in den mot en fyrhjulsdriven. Den kan jag lova att jag är mer än nöjd med. Tar sig fram överallt. Hydrostaten tycker jag är helt suverän. Dock blev den ganska dyr, vill minnas att det gick på ca 40000:- för en fyrhjulsdriven med hydrostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.