zapie skrev:
oj det var häftiga priser :(
Dessutom är det en ständig diskussion huruvida det är bra att sätta puts på trästomme. När den rör sig riskerar putsen att spricka.

Har byggt föregångaren Jordugglan och kan tipsa om att dra tilluft för kamin (gjuts in i plattan) om ni har tänkt ha en sådan. Oslagbart med ett slutet kaminsystem. Kostade runt 3 000 spänn och är värt varenda öre.
 
kanon det måste jag kolla upp!
 
Tilluft hade vi velat haft till vår kamin!! Vi sa till om det vid byggstartmötet, men de missade/glömde den när de gjorde grunden.. :( När vi väl såg det så var det försent.. Men då var hans tröst att vi kunde placera kaminen var vi ville..
 
limla skrev:
Tilluft hade vi velat haft till vår kamin!! Vi sa till om det vid byggstartmötet, men de missade/glömde den när de gjorde grunden.. :( När vi väl såg det så var det försent.. Men då var hans tröst att vi kunde placera kaminen var vi ville..
Det finns ju inte så många naturliga ställen att placera en kamin på eftersom man bör ha den så nära taknock som möjligt. Skorstenen måste ju sticka upp en meter över tacknocken och en annan placering gör att du får en skorsten som är flera meter = inte snyggt. Det känns därför som en usel ursäkt från säljarens sida eftersom du nu måste se till att installera en ventil eller liknande i närheten av kaminen för att få tillräckligt bra lufttillförsel.
 
Ytterligare ett tips är att isolera innerväggarna för att minska resonansljud. När vi byggde tog vi det direkt med byggarna på plats som meddelade oss när väggarna var reglade på ena sidan. Sedan åkte vi dit en kväll och fixade isoleringen själva. Även om inte alla byggföretag tillåter detta så bör kostnaden för att isolera innerväggarna vara ytterst begränsad. Kolla upp.

Viktigast att isolering mellan stora sovrummet och klädvård, där pannan sitter (brummar mer än man tror i sovrummet), samt toaletterna. Mitt tips är dock att isolera rubbet.
 
Vi är på väg att bygga nytt och fått offert på Ugglan 121. Säljaren på LBhus sa att de kan isolera innerväggarna för mellan 7-9000kr.
 
Hejsan!! Nu är vår platta gjuten,dem gjöt i tisdags..Till-luftsröret för kamin är med,men det var tur att jag gick förbi å kollade till bygget varje dag efter jobbet,för dem hade nämligen glömt vår "extra brunn" i badrummet (för hörnbubbelbad)..Men den är också med nu som tur är..Stomresning sker måndag 28/4 (läääääängtar)..Hade byggstartsmöte 2 i torsdags,och fick små huumm om när jag kan utföra elinstallationen(tänkte då även isolera och kortla innerväggar själv),och när vi får börja med "våra egna arbeten" (lägga golv,sätta karmar/hänga dörrar,måla,kakla m.m)..Fick dock en liten tråkig "extra utgift" av markentrepenören(som vi nu håller på att utreda),hade tydligen gått åt ganska mycket mer "ballast" material än vad som ingick i kontraktet (tydligen JÄTTE vanligt enligt vår "KA").Beställde även radonträd (7500:) under plattan,pga att vi har delvis berg under plattan (skönt att vara på säkra sidan om det skulle "puffa" radon ur berget)
Men men...Nu längtar och väntar vi på den stora dagen...

MVH/Baritz
 
Baritz skrev:
Hejsan!! Nu är vår platta gjuten,dem gjöt i tisdags..Till-luftsröret för kamin är med,men det var tur att jag gick förbi å kollade till bygget varje dag efter jobbet,för dem hade nämligen glömt vår "extra brunn" i badrummet (för hörnbubbelbad)..Men den är också med nu som tur är..Stomresning sker måndag 28/4 (läääääängtar)..Hade byggstartsmöte 2 i torsdags,och fick små huumm om när jag kan utföra elinstallationen(tänkte då även isolera och kortla innerväggar själv),och när vi får börja med "våra egna arbeten" (lägga golv,sätta karmar/hänga dörrar,måla,kakla m.m)..Fick dock en liten tråkig "extra utgift" av markentrepenören(som vi nu håller på att utreda),hade tydligen gått åt ganska mycket mer "ballast" material än vad som ingick i kontraktet (tydligen JÄTTE vanligt enligt vår "KA").Beställde även radonträd (7500:) under plattan,pga att vi har delvis berg under plattan (skönt att vara på säkra sidan om det skulle "puffa" radon ur berget)
Men men...Nu längtar och väntar vi på den stora dagen...

MVH/Baritz
Hur mycket blev den extra utgiften? Det är tydligen som så att man bara klarar sig på det som ingår om det är en helt plan tomt
Själva fick vi betala 250 000 för sprängning och fyllning vilket var en hel del mer än beräknat :(
Positivt tänkande, huset kommer att stå stabilt

Det är så spännande när huset kommer åkande på sina lastbilar, glöm inte kamera och videokamera
 
Strands skrev:
Vi är på väg att bygga nytt och fått offert på Ugglan 121. Säljaren på LBhus sa att de kan isolera innerväggarna för mellan 7-9000kr.
Låter vansinnigt dyrt. Det tog en timme för oss (två personer) att isolera och om jag inte minns fel så gick det 3 förpackningar 45 mm skivor = knappt 1 000 spänn. Men byggföretagen bedriver ju inte ideell verksamhet tyvärr...
 
anno2069 skrev:
Hur mycket blev den extra utgiften? Det är tydligen som så att man bara klarar sig på det som ingår om det är en helt plan tomt
Själva fick vi betala 250 000 för sprängning och fyllning vilket var en hel del mer än beräknat :(
Positivt tänkande, huset kommer att stå stabilt

Det är så spännande när huset kommer åkande på sina lastbilar, glöm inte kamera och videokamera
Hehe....Om du drar bort en nolla på er extrakostnad,så börjar vi närma oss.. :cool:
Men jag är bitter/irriterad pga att jag meddelade dem (Lbhus) vid byggstartsmötet att om det kom på tal om extramassor (utöver kontraktet) så ville jag bli informerad innan om det..När jag sedan pratade med byggledaren när samtliga massor (enl. honom) var på plats,så sa han att dem "bjöd" på 1 extra ton som hade gått åt utöver kontraktet..Sen fick jag helt plötsligt ett mail där han påstod att det gått åt ofantligt mycket mer masor,och därav en extrakostnad...Det gör mig irriterad..
Men nu längtar jag bara......3 dar kvar..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.