Hej!
jag har nyligen instalerat en pelletsbrännare som fungerar kanon bra...
men nu när det börgar bli varmare ute så funderar jag på om det är ekonomi i att bara elda för varvatnets skull eller om jag ska sätta in en elpatron. jag har en Albin kombipanna som jag kan montera en elpatron i.
sen kommer ju frågan hur många Kw behöver man och vad bör man betala för en begangnad elpatron???
taksam för svar och tips....
har även funderat på att instalera en varvatensberedare...
 
H
Begagnad elpanna eller el varmvattenberedare är bra alternativ. Elberedaren ska då kopplas in efter pannan i vattnets strömriktning.
Att däremot elda pellets eller elpatron på sommaren för att få varmvatten är inte bra. Du får slänga bort många gånger mer enegi än vad du behöver för att värma upp panna rökgång och pannrum.
 
läste i nån rapport där oljeeldning för varmvatten ,för en 2-personers familj under sommaren i en kombipanna, var 8 ggr kostsammare än beredning i separat skumisolerad 110 liters elberedare.Detta innebär att det borde vara 4 ggr dyrare att elda pellets under sommaren.
 
Lättaste är att kolla elförbrukningen vid pellets o när man kör med elpatron (bäst om man har separat mätare på elpatron) sen kolla hur många kg pellets det går/dygn, Då ser man direkt vad som blir billigast..

Kollade detta för 3 år sedan o då gjorde jag av med ca 12 kWh/dygn för vv o det gick 3,5-4 kg pellets/dygn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.