Hej,
Jag har en villa med torpargrund. På gaveln har jag en dörr i grunden (ca 60cm*60cm) som kan öppnas på vid gavel. Denna står i princip alltid öppen (med nät innanför). Nu undrar jag om denna bör stå öppen året runt eller frmaförallt på sommaren eller vintern?
Tack,
Magnus
 
Dörren är väl bara tänkt att användas för att ta sig in och ut ur grunden - inte för att justera ventilationen.

Kolla om det verkligen behövs mer ventilation i grunden. Skaffa en hygrometer och kolla hur fuktigt det är innan du funderar på några åtgärder.
 
Jo, den är nog tänkt att användas för att ta sig in i grunden men kan man ha för mkt ventilation? Kan det möjligen vara lämpligt att ha den stängd på vintern och öppen på sommaren? Just nu har jag inga fuktproblem ... men det kanske beror på att dörren är öppen!?
 
Magnyz skrev:
Jo, den är nog tänkt att användas för att ta sig in i grunden men kan man ha för mkt ventilation?
Om luften som är utanför grunden är fuktigare än den som är inne är det väl dumt att släppa in uteluften...
 
Du har rätt ...
Frågan är då om man generellt kan säga när den är fuktigare ute än i torpargrunden? Med andra ord när ska jag ha dörren stängd?
 
Magnyz skrev:
Frågan är då om man generellt kan säga när den är fuktigare ute än i torpargrunden? Med andra ord när ska jag ha dörren stängd?
Skaffa två hygrometrar. En som du har i grunden och en som du har utanför. Sedan är det bara att jämföra för att se var det är fuktigast.
 
Skojar du...??
 
Magnyz skrev:
Skojar du...??
Nej, varför tror du det?
 
Det känns som lite overkill att skaffa 2 hygrometrar för att på ett ungefär bestämma vilken årstid man ska stänga el öppna luckan.
 
Som regel är luften torr på vintern och fuktig på sommaren. Hur det blir i grunden beror dock väldigt mycket på lokala förhållanden (vind, sol, dränering, intilligande våtmarker...) så det är svårt att säga vad som är bäst för en viss grund.

En hygrometer kostar väl kring en hundring och jag har för mig att det finns trådlösa varianter så det är ingen stor grej tycker jag. Alla husägare med torpargrund borde ha en installerad i grunden.

Vill man vara säker tror jag det bästa är att täppa igen ventilationen helt och sätta in en avfuktare.
 
Ok, tack för ditt svar. Det här är uppenbarligen mer komplicerat än jag kunde ana.

Luckan har alltid stått öppen så det får den nog göra i fortsättningen också. Dock tolkar jag ditt svar som att det är lämpligare (relativt sett) att stänga luckan på sommaren.

 
Vill du göra det enkelt för dig så gör så här: Skaffa en hygrometer. Låt luckan vara öppen (eller stängd). Om fuktigheten skulle bli för hög (vet ej var gränsen går) så stänger du luckan (eller öppnar) och ser vad som händer med fuktigheten.
 
Bra idé ... får nog skaffa en hygrometer :) trots allt. Tack för hjälpen.
 
Nä.
Du har helt rätt.
När den varma luften med låg relativ luftfuktighet kommer in i den svala grunden ökar den relativa luftfuktigheten i takt med att temperaturen sjunker.
Vid 25 plusgrader kan luften hålla fem gånger så mycket fukt som vid 0 grader till exempel.

Luftfuktighet och daggpunkt är otroligt abstrakta begrepp... :p
 
jureit skrev:
Eller tänker jag helt fel?
Inte helt fel. Men förhållandet mellan relativ och absolut luftfuktighet är ju känt. Vet man den relativa fuktigheten och temperaturen (och kanske lufttrycket?) är det inte så svårt att få fram den absoluta och vice versa. Det borde en digital hygrometer kunna räkna ut (vet dock inte om det finns någon sådan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.