Janroma skrev:
fladdermössen är kanske i väggen tack vare ni har vägglöss, smaskens tycker fladdermössen......det är vad jag tror.
Nja, fladdermöss har vi haft i många år, vägglöss bara senaste två somrarna.

Inte heller har vi varit ute och rest på "loppiga hotell" som någon föreslog.

Nåväl, anticimex är beställda till juni, så då slipper vi i alla fall vägglössen under 2 månader.. Får se om holkarna kan locka till flytt denna säsongen.

/alacs
 
Vägglöss är på stark "marsch" i Sverige igen och ska jag gissa så tror jag de finns på långt fler hotel/platser än vad som skulle uppfattas som "loppiga". Jag tror inte heller att det är fladdermössen som dragit dit dem men det är också bara en gissning - grundad på att vägglöss tydligen "reser" i bagage och prylar, inte på folk eller i de kläder de har på sig.

Att ni vill få bort lössen förstår jag men har ni så mycket mygg att det kan föda en rejäl fladdermuskoloni så tror jag nog inte att ni vill byta ut möss mot mygg så att säga. Det är rätt trist att behöva vara inomhus med allt stängt från tidig eftermiddag p.g.a. myggplåga.
 
Läste just på Bat Protector att det tydligen finns en "fladdermusvägglus" men att den är mycket ovanlig.

Jag hoppas att ni sagt till Anticimex att det är fladdermus i väggen som ska saneras...
 
OlaF skrev:
Vägglöss är på stark "marsch" i Sverige igen och ska jag gissa så tror jag de finns på långt fler hotel/platser än vad som skulle uppfattas som "loppiga".
Snarare är det väl så att vi inte varit på hotell alls, inte ens ett "o-loppigt" :)

Fick första omgången lus sommaren 2005 - sanerade.
Fick andra omgången lus sommaren 2006 - sanerade i början på juni, och i slutet av augusti var de tillbaks - utan att något tillförts av oss utifrån - därav min spekulation att de kommer från fladdermössen.

/alacs
 
Anticimex borde kunna se vilken typ av vägglus det rör sig om. Oavsett så vore det ju inte så dumt om flaxråttorna flyttar till holkar än bor i väggen.
 
I mitt gamla hus från 1830 har jag haft besök av fladdermöss varje sommar fram tills nu. Jag har denna sommaren som var, bytt yttertak samt tätat runt skorstenen där deras lilla ingång var. Dom bodde och födde ungar mellan yttertaket och innertaket som är ganska dåligt isolerat..

Nu till det jag tänkt skriva om: LÖSS.. varje sommar när dom flyttat in kom små löss och satte sig på dataskärmen, (dom syns tydligt mot den ljusa bakgrunden)inte många men ändå. Och när fladdermössen försvann så var lössen borta på ett par dagar också..
Så visst bär dom på löss, samma sak varje sommar fram till nu den första lusfria sommaren.. ;)
 
E
Visst har fladdermöss som de flesta andra vilda djur löss, men det är inte vägglöss. Köper man begagnade möbler finns alltid risken att man får med sig vägglöss den vägen eftersom det så riktigt redan påpekats i tråden, folk reser mer och mer och får då med sig vägglöss hem från resorna via sitt bagage. Det är inte djuren som drar runt på vägglöss.
 
Hej,

Bra tråd. Jag har haft liknande problem med fladdermöss och kontaktade då Ecocom som gav mig lite råd via mail. Egentligen är de väl ett vinstdrivande företag men efter vad jag förstått har de fladdermöss lite som hobbt också och verkar gärna hjälpa till. Det finns en del bra info att läsa på deras hemsida om fladdermöss i hus. Jag fick i alla fall klart för mig att fladdermössen medför en hel del fördelar och det är ganska kul att ha dem där. Vi har nu ordnat så att vi inte kört ut dem utan istället sett till att täta innerväggarna ordentligt så att de inte kommer in i huset och att inga vägglöss eller så kommer in heller :)

Men fladdermössen är som sagt fridlysta och det är både förbjudet att störa och skada dem. Men kolla in denna länk om fladdermöss i huset

Anton Bengtsson
Kalmar
 
Har du testat att driva ut dom med ljud? Frågan är bara hur länge du behöver lira Iron Maiden för dom innnan dom sticker...

Fladderöss är ju väldigt känsliga för ljud som om du skulle vända höglarlarna på stereon in mot väggen och lira "Run to the hills" för dom i ett par dagar så skulle jag gissa att dom tröttnar och flyttar till nått annat hus... (Vem skulle inte göra de...)

Kan va värt att testa?!

Hoppas de löser sig...

/Sundsvall
 
Sundsvall skrev:
Har du testat att driva ut dom med ljud? Frågan är bara hur länge du behöver lira Iron Maiden för dom innnan dom sticker...

Fladderöss är ju väldigt känsliga för ljud som om du skulle vända höglarlarna på stereon in mot väggen och lira "Run to the hills" för dom i ett par dagar så skulle jag gissa att dom tröttnar och flyttar till nått annat hus... (Vem skulle inte göra de...)

Kan va värt att testa?!

Hoppas de löser sig...

/Sundsvall
Stereon - den som jag driver med solceller eller :) Ingen el på landet, annars hade vi nog testat den där mackapären man sätter i eluttaget med högfrekvent ljud som är menat att skrämma möss på flykten.

/alacs
 
alacs skrev:
Stereon - den som jag driver med solceller eller
/alacs
Varför inte? Lite oväsen borde det gå att åstadkomma med solceller som kraftkälla!
 
Hej hej,

Gammal tråd som jag plockar upp igen!

Vi har bestämt oss för att riva masoniten från insidan, och på så sätt frilägga timmerstockarna och sanera efter de små rackarna.

Nu är dock frågan vad vi ska täta med? Eller använda för material att "stänga ute" fladdermössen igen?

Någon har föreslagit att "lera" mellan stockarna (som förr i tiden). Andra förslag är vindpapp (äter de sig inte igenom pappen?) eller att sätta ett finmaskigt nät som fästs i neder- och överkant av varje stock så att de "kör huvudet i väggen" om de försöker flyga in.

Vad tror ni? Något av ovan som är görligt? Andra förslag?

Tack på förhand!

/alacs
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.