Till Helena

Sannolikt har du köpt både material och arbete vilket då medför att både konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen skall tillämpas. KöpL på grejorna och tjänstL på arbetet. Båda dessa lagar är tvingande så företaget kan inte avtala sig förbi med sämre villkor.

Jag misstänker att även ABS 95 kan gälla i ditt fall och då får du ett 10 årigt skydd för "väsentliga fel".

Olle
 
OLLE

Vid köp av stomrest/undertakmonterat hus så får husfabrikantens montörer utföra detta arbete såsom ingående i köpet enligt K-köplagen. Men forsätter de med t.ex. SNICKARFÄRDIGT, så räknas det som entreprenadjobb och då blir det K-tjänstlagen..
I mitt fall har de också lagt tegel på taket, så det kan bli ett hårklyveri av även detta när jag tar upp fallet med juristen...

CATTIS och PELLE

De flesta husfabrikanter brukar väl bjuda på en s.k. husbyggarförsäkring under 1 år och där ingår rättskydd för civilmål ang fastigheter... se mitt inlägg under FÖRSÄKRINGSHJÄLP?
I min hemförsäkring Länsförsäkringar finns även detta rättskydd för tvist vid uppförande av fastighet med samma villkor som min husbyggarförsäkring hos If.

Trist att behöva ägna kraft och tid åt det finstilta, men det är viktigt för att veta vad man har bakom ryggen..
Helena... 8)
 
Pelle? vilken försäkring ingick i ert husköp?? det jag har läst mej till i min försäkring är att den gäller för tvister som har med boendet att göra men inte för sk "småmål" med småmål avses tvister i prisklass under halva basbeloppet. Nu kommer jag inte ihåg vad basbeloppet är men det är väl ca 40000 nuförtiden, i såna här sammanhang så hamnar du lätt över 20000 så jag tror att min försäkring är tillräcklig... Om man har problem i storleken flera 100000, ja då kan advokaten lätt få 20000 om han ror hem det :)
 
PELLE
Jag tror att det blir vanligt rättskydd och Avtalsvillkorslagen och K-köplagen som gäller innan huset börjar byggas, men det vet väl juristerna på advokatbyrån och även försäkringsbolagens jurister brukar vara insatta, så det är väl bäst att kolla sin hemförsäkring innan man sätter igång, men det har redan skrivits här på detta forum ..

Helena
 
Jag glömde svara till Ulrika, sorry :-[
Nej det är inte alls den typ av försäkring.
Enl vår KA när man inte köper tjänsten från hustillverkaren, så kallad delad entreprenad, har man ingen försäkring för själva bygget.

I vårt fall, har vi köpt huspaketet från hustillverkaren, där han har Garbo försäkring för husdelarna.

Vi anlitar själva, dom som ska göra grunden, snyckarna som bygger innerväggarna och tak, elektriker, vvs entreprenör.
Alla dessa är separata firmor.

Enl KA finns det 2 st försäkringsbolag där man kan söka en byggförsäkring (för tjänsterna) men enl honom är de så "smarta" att när det verkligen gäller betalar dom inte ut om du inte har precis alla papper som de kräver. Papper som enl vår KA förekommer aldrig på en privat bygge.

Han har varit med om det flera gånger och enl vad han säger de enda man kan verkligen lita på är Garbo.

Så nu sitter vi i en kneppig situation, om inte vår hustillverkare går med på att lägga till, på hans Garboförsäkring våra gubbar, har vi verkligen ingen försäkring alls för bygget :-/
 
Aha, på så vis. Då fattar jag. Vi kommer förmodligen att bygga med totalentreprenad så det bekymret har vi då inte men en massa andra... ::) Vi har varit i kontakt med en "lösvirkesbyggare" som påstod att vi inte behöver någon färdigställandeförsäkring som ex.vis Garbo har då vi bara betalar för utfört arbete... när plattan är klar betalar vi för den osv. Om dom då går i konkurs mitt i alltihopa så har vi inte förlorat några pengar... Kommentarer? Har ni andra som inte bygger modulhus tänkt ha en sån försäkring?
 
Ulrika skrev:
Aha, på så vis. Då fattar jag. Vi kommer förmodligen att bygga med totalentreprenad så det bekymret har vi då inte men en massa andra...  ::) Vi har varit i kontakt med en "lösvirkesbyggare" som påstod att vi inte behöver någon färdigställandeförsäkring som ex.vis Garbo har då vi bara betalar för utfört arbete... när plattan är klar betalar vi för den osv. Om dom då går i konkurs mitt i alltihopa så har vi inte förlorat några pengar... Kommentarer? Har ni andra som inte bygger modulhus tänkt ha en sån försäkring?
Hur vet du att summan du betalar verkligen motsvarar utfört arbete? Det är inte helt lätt alltid.
Sen gäller det att hitta en ny entreprenör om den första går i konkurs som kan tänka sig att slutföra bygget för den summa som den första entreprenören kommit fram till. Låt säga att eran "lösvirkesbyggare" räknat 100 kkr för lite på ert bygge. Har du en färdigställandeförsäkring så går försäkringsbolaget in och färdigställer huset. Har du ingen försäkring så vet du inte vad slutsumman hamnar på.
 
Ja så har jag också tänkt. Det kan ju låta välidigt enkelt på entreprenören(tänker väl inte gå i konkurs)... Det blir nog till att ta en sådan försäkring, det kan det nog vara värt utifall att!!
 
Som lösvirkesbyggare med en extremt, :), delad entreprenad har jag nog ingen nytta av försäkringar som Garbo etc. Däremot skulle jag vilja ha en försäkring som täcker bränder, olyckor och andra diverse problem som kan uppstå. Någon som har ett tips om en kostnadseffektiv försäkring som täcker detta?

mvh
David
 
Samma här, vi bygger med extremt delad entreprenad.
Det enda vi har försäkrig (Garbo) för är för husdelarna.
Enl vår hustillverkare, gör man grunden perfekt, ska vi inte ha några problem.
Byggentreprenören bör ha försäkring för sina byggare, så vi ska inte vara ansvariga. Lite tveksam i det :-/

Har någon några tips??
 
Du säger att du har Garboförsäkring på husdelarna.
Täcker de brand etc? vad får du betala för det?


mvh
David
 
Det är hustillverkaren som har Garbo försäkring för det huset han levererar.
Brand har ingenting med Garbo att göra.

Garbo går in bara om ett företag går i konkurs, vilket mit husleverantör lär inte göra. Småhus verkar vara hans "hobby" ;D ;D
 
Då var det som jag trodde.
Garbo verkar inget för mig. Däremot skulle jag vilja ha brandförsäkring. Vad rekommenderar ni?

mvh
David
 
Som jag har förstått det så tecknar man en vanlig villafärsäkring, t ex i det bolag där du idag har din hemförsäkring, för husbygget - den täcker då bl a brand - precis som den gör senare för det färdiga huset.
 
Så har vi gjort, vi har haft en vanlig villaförsäkring under hela bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.