I dag fick jag höra ett påstående om att det blir problem med matos i hela huset när man har en inbyggnads ugn som inte är i direkt anslutning till fläkt utsuget över spisen.

Nån som vet mera om detta och kan bekräfta eller (helst) dementera?
 
Fick tipset att köpa en ugn med ett filter med aktivt kol för att ta bort oset.. har inte fått den ännu så jag kan inte kommentera om det verkligen fungerar. Siemens kaller det "Active kat" tror jag
 
Vi har haft en inbyggnadsugn i 3 års tid som inte sitter under utsuget, den ugnen används flitigt vill jag påstå och vi har inga problem med matos - dessvärre inte heller med den goda doften av nybakat bröd....
 
Instämmer med Nusnäs, inga problem här heller.
 
Hemmakatten
Inte vi heller.
 
Tack alla, det låter bra!
:)
 
Har haft problem!

I vårt förra kök hade vi inbyggnadsugn placerad drygt en m från fläkten. Vid "normal" användning bestod problemet i att ovanligt mycket fett samlades på överskåpens överdel. Med normal användning menar jag: Ugnspannkaka, fläskkarré, helstkt rostbiff etc. Men, men. Det fanns maträtter som fick brandvarnaren att gå igång. Det var stekar som krävde hög värme och där stekytan närmade sig "bränd". (t.ex. bogbladsstek).

Jag har precis avslutat ett köksprojekt i vårt nyköpta hus och valde då vanlig spis. Jag tror dock att husets ventilationssystem har stor betydelse. Tidigare bodde vi i ett sekelskifteshus med självdrag vilket förmodligen gav stekoset alternativa vägar även om fläkten var igång. I det nya huset har vi mekanisk ventilation som ger undertryck i huset. Huset är byggt 1981 och av den hypertäta typen.

Då köksfläkten är igång måste man ta i ordentligt för att öppna ytterdörren och köksfläkten är väldigt effektiv.

Jag skulle dock aldrig ta risken att placera ugnen för långt från fläkten. En inbyggnadsugn släpper ut oset upptill i framkant. Det betyder oftast att utsläppet sker i nivå med fläkten. Ugnen i spisen har utsläpp baktill vilket är jättebra.

Det borde gå att testa med något som avger rök eller ånga.

Hoppas du får en bra lösning utan os.

Amatörkocken.
 
Vi har spisfläkten ca 2 meter bort och kökets vanliga ventilations utsug är kanske en halv meter åt sidan från den tänkta ugns placeringen. Huset är nybygge med undertrycks FTX ventilation.

Kanske Luddets problem bestod i att huset inte hade så effektiv ventillation...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.