Falun 76,

Vilket hus var det du fastade för efter allt letande? Och NF leveransen var den på totalentreprenad? Vilken elverantör i så fall?

Ursäkta nyfikna frågor, men jag söker info om TE för egenritat.
 
Har bekanta som har fått betala skadestånd för detta, de startade processen med prefabföretag för att sedan ändra sig till lösvirke. De ändrade lite på ritningarna och byggde, säljaren kör förbi och blir irriterad, stämmer in dem, de förlorar.
 
min uppfattning är att så länge man inte plankar/kopierar ritningen rakt av så kan ingen säga ngt, gör man bara lite ändringar och döper om det hela så blir det ju du som gjort de nya ritningarna som är upphovsman - och således äger copyrighten.

på detta vis är det iaf inom förlagsvärlden (som jag jobbar inom)

för övrigt så har jag byggt i princip hela mitt hus med enbart planritningar och det gick alldeles utmärkt.....
 
;) Håller med många som säger att man ska inte dra in en säljare, som får jobba med hustypen och sedan låta någon annan gå till "dukat" bord.

Kolla runt i huskataloger och i området och ta sedan en planlösning ur katalogen och/eller från Kommunens arkiv. Gör era ändringar, men tänk sedan på att (som billy baver påpekar) att man behöver en konstruktionsritning och den finns inte hos Kommunen. Du bör alltså ha en egen KA, som kollar upp/gör en konstruktionsritning efter era önskemål.
Har Du goda vänner som äger ett hus ni gillar, så finns det ju en konstruktionsritning, som ni kan få kopia av och ändra i och sedan be KA kolla upp att allt stämmer.
Då har man lämnat ansvaret till fackmannen och bör kunna känna sig tryggare ur säkerhets synpunkt i alla fall.

Upphovsrätten till ritningar/planlösningar kan man kanske kolla på Fastighetsnämnden eller liknande, jag har aldrig hört talas om att "vanliga" typhus skulle ha någon verkshöjd/originalitet som är skyddad! :cool:

Helena med
Nationalschabraket
 
skane67 skrev:
Har bekanta som har fått betala skadestånd för detta, de startade processen med prefabföretag för att sedan ändra sig till lösvirke. De ändrade lite på ritningarna och byggde, säljaren kör förbi och blir irriterad, stämmer in dem, de förlorar.
Låter lite uppdiktat. Hur löd bevisningen?
 
Uniqhus har vunnit ett liknande mål här i Malmötrakten. De hade offererat
huset, men kunden valde att bygga ett likadant hus med en annan byggare.

Bevisningen var inte så svår, huset var ju i det närmaste identiskt med det
kundspecifika hus som hade offererats.
 
får poängtera vikten av att välja en bra försvarare, när jag läser ovan inlägg.
 
larsg skrev:
Uniqhus har vunnit ett liknande mål här i Malmötrakten. De hade offererat
huset, men kunden valde att bygga ett likadant hus med en annan byggare.

Bevisningen var inte så svår, huset var ju i det närmaste identiskt med det
kundspecifika hus som hade offererats.
Vi kopierade Västkuststugan rakt av när vi byggde -84. Än har ingen representant för nån byggfirma kommit inrusande på tomten och krävt skadestånd....
 
Jag är ny här i forumet, och ber om ursäkt om ni tycker jag borde startat en egen tråd i mitt ämne. Men jag tycker det platsar ganska bra i denna diskussionen så jag gör ett försök. Självklart går det bra att flytta eller ta bort den om ni tycker den borde ligga i en egen tråd.


Jag har hittat ett hus som som är till salu på Orust som jag blivit smått förälskad i.
Det är huvudsakligen planlösningen och "temat" invändigt jag fastnat för men jag gillar även fasaden. Problemet är att det ligger på fel ställe, och jag ser det inte som ett alternativ att bosätta mig på Orust trots havsnära tomt.
Här är huset: http://w4.objektdata.se/pregen/565/OBJ24092_709322565/wp.htm

Till frågan.
Är det rekommenderat att gå till kommunen för att söka de ritningar som finns där, eller bör jag göra ett försök att köpa en kopia av samtliga handlingar, inkl. konstruktionsritningar av nuvarande ägaren?

Angående interiörtemat har jag tänkt dokumentera så gott jag kan med kamera på visningen som jag tänkt närvara på, för att senare ha detta som inspiration, mer än att kopiera rakt av.

Vad har ni för förslag och kommentarer?

Mvh
David Berglund
 
saturnus2 skrev:
får poängtera vikten av att välja en bra försvarare, när jag läser ovan inlägg.
Håller helt med, ritning på prefab hus etc kan knappast anses vara "verk" snarare "värk"
 
David Berglund, välkommen till Forumet.
De uppgifter/ritningar Du finner hos kommunen, kan du får ut (utan kostnad, om de inte överstiger 10 st.) Men jag tvivlar på att de ger så mycket mer än vad du själv har i kameran, frånsett måtten. Men hämta du ut de som finns, och fråga sedan ägaren om du kan få ta del av ritningarna denne har, för att kopiera. men räkna med att de är stora (A2 eller nåt)
 
David Berglund - Ditt drömhus döljer en brokig historia. Jag läser innantill att kåken 1997 genomgått en ombyggnad. Den har uppenbarligen varit mycket omfattande. Summan är att den som senast hållit i ritpennan presterat en mycket snygg kompromiss. Men det är dock en kompromiss, och en sådan tycker jag inte du ska öda energi på att kartlägga in i minsta pilldetalj.

Vore jag som du skulle jag helt kopiera bygglovsritningarna som en grov utgångspunkt. När du sedan skaffat tomten där du vill ha ditt hus kontaktar du en arkitekt och en konstruktör som skräddarsyr huset i detalj.

Kanske den som ritade huset 1997 kan hjälpa dig. En annan god idé kan vara att kontakta säljaren när någon hunnit köpa kåken. DÅ kanske han berättar hur han - efterklok - hur huset kunnat bli ÄNNU bättre.
 
jag kan inte låta bli att undra .... har någon sett "Edsviken" kopierad av ett annat husföretag?
http://www.a-hus.se/
titta under 1,5 plans hus ... Jag tycker inte att det är ett hus som i sin planlösning ansluter till traditionellt svenskt villabyggande. Precis som med många andra Ahus är det hus som är litet special för att passa extra bra på särskilda ställen. En kopia på detta huset är nog inte en kopia på Edsviken och fem andra husleverantörers hus. Jag tycker att de borde få betalt för det de gjort - är det inte möjligt att till en rimlig peng köpa ritningarna av dem?
mvh fialotta
 
Angående upphovsrätten, mönsterskydd samt patent så gäller de väl endast vid typ företagsverksamhet? Dvs det är okej för vem som helst att måla sin egen Picasso signera den och hänga den på väggen men om den säljs som en Picasso så är det ett brott. Detsamma gäller för patent, det är helt okej att bygga en bil som är en exakt kopia av vad man så önskar men man får inte sälja den såsom original. Men att ha den själv är helt lagligt.

Hur skulle då en kopierad husritning för egen bostad kunna ge upphov till en laga fällande dom? Vore kul att se utdrag ur domslut här. Jag fattar inte ens vad husföretaget skall åberopa? Att åberopa en eventuellt kommande försäljning lär vara mer än långsökt.

Att ett företag inte får kopiera ritningar är en sak men en självbyggare lär definitivt få göra det oavsett hur mycket en del husföretag morrar.

Vore som sagt kul att se lagtexter och domar som går emot mig här *ler*

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.