Hur är det med dessa nya isoleringsmaterial, som Vacupor och ThermoReflekt. Finns det fler? Koncepten bygger på vakuum och/eller värmereflekterande ytor.

Leverantörerna lovar givetvis guld och gröna skogar, men hur ligger det till, någon som har bra information om detta?

Är själv på jakt efter det optimala isoleringsmaterialet för mina kalla betonggolv i en del av huset där jag vill att isoleringen ska bygga minst möjligt i ett renoveringsprojekt.

mvh
Bnicke.
 
Jag är skeptisk. Man kan ju tycka att om de vore så bra som leverantörerna vill göra gällande, så skulle det vara väl spenderade pengar att låta SP testa dessa produkter mot "vanlig" isolering.
10 gånger bättre isolering, det borde vara stora pengar i det. Eller så är det inga pengar, för att vanlig isolering kanske är tillräckligt bra och billigare att tillverka?

Sedan ser jag inte vitsen med reflekterande ytor för "normal" isolering. Ett enkelt experiment är ställa sig vänd mot majbrasan (eller solen), det känns varmt i ansiktet. Håll upp en kartongskiva framför ansiktet, mindre varmt vill jag påstå. Alltså strålning kan stoppas enkelt. (Påstår jag).
Strålning är ett problem bara vid fönstren (åter igen, påstår jag), därför finns det fönster som är belagda med en metallfilm på en glasyta för att låta IR gå in men inte ut.
Sedan finns det förstås tillämpningar där reflektion är användbart, se bara på skyddsutrustningen de har på smältverk.

Sedan jämförelsen med astronautdräkter. Discovery har en serie som heter Så funkar det , där de i ett avsnitt visar hur man gör en sådan dräkt. Se den om ni har möjlighet, och bilda er en uppfattning om jämförelsen är relevant.
För att sjunka lite lågt så gör jag en egen liknande jämförelse: "Astronauter har en fläktdriven toalett, alltså fläktdriven toalett måste vara bra." Bara för att det funkar där uppe så måste det inte nödvändigtvis vara den bästa löningen här nere.

Att det går isolera med vakum, det är inget nytt i sig, se bara på en termos. Problemt med vakum är att behålla det. Hur man skall göra det effektivt och långvarigt i en produkt som bör vara flexibel och formbar det vet inte jag. Kanske de har lyckats. Jag är skeptisk.

Men som sagt, jag skulle gärna se att produkter som dessa blev testade av oberoende institut.
Jag skulle verkligen vilja ha fel...

(det finns en gamal tråd om detta också)
 
Bnicke skrev:
Är själv på jakt efter det optimala isoleringsmaterialet för mina kalla betonggolv i en del av huset där jag vill att isoleringen ska bygga minst möjligt i ett renoveringsprojekt.
Om du hittar något så säg till, för jag har samma problem, platta på mark utan golvvärme och endast 100 mm mineralull??? under plattan. Och om man lägger golvvärme så skall tydligen det ge fuktproblem. Så det lutar nog åt något bra isolerande material och sedan trägolv så golven inte känns så kalla.... :(

- M
 
Vad jag förstår efter att ha letat runt efter information är att dessa isolerprodukter faktiskt isloerar mycket bättre än t.ex. cellplast. Tester visar dock att det inte riktigt så bra som leverantörerna hävdar, men endå bra mycket bättre.

Problemet är dock att man behöver en luftspalt för att man ska kunna dra nytta av egenskaperna. T.ex. så leder ju metallfolien, som ska reflektera värmestrålningn, värme riktigt bra ;)
Det är ju görbart att lägga golv med en sådan produkt, även om byggtekniken blir lite speciell med reglar och dyligt.


En leverantör, vars produkt bygger på vakuum och ett hermetiskt tillslutet isolermaterial, svarade inte ens på mina frågor som jag mailade. Det är ett stort problem i sig, en sådan leverantör vill inte jag blanda in i ett projekt.

Mitt golv kommer förövrigt att byggas på jorden och långt bort från majbrasor :)
 
Strålning förekommer inte bara vid fönster. Värmeöverföring i en luftspalt sker delvis genom att den varma ytan sänder ut värmestrålning som den kalla ytan tar upp. Om man har vacuum, eller en högisolerande gas, i spalten så kan strålningseffekten bli betydande och då kan det vara vettigt att klä spaltens ytor med reflekterande material, typ blank metall.

Jag känner inte till produkterna som nämns här, men spontant tror jag inte på det i byggnadstillämpningar. Det krävs väldigt höga vacuum (dvs väldigt låga lufttryck) och väldigt blanka ytor för att man ska få en signifikant effekt. Det blir knappast kostnadseffektivt för byggnadsisolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.