hej, har precis installerat mitt ftx system förutom det sista ut ur lådan, intag av friskluft och utluft.

jag har valmat tak och tänkte slippa en takgenomföring genom att ta in luft vid takutsprånget som är 80 cm ut vid huset. och sen ha luftutblåset en liten bit upp på taket.

går det bra att ha friskluftsintaget där?

sen vill jag även fråga om det är ok att ha 2 st spjäll på friskintaget så man kan växla över att ta in luft på vinden på de kallaste dagarna på vintern? en bekant har gjort så och rådde mig likadant men jag vet inte, låter inte så toppen men ändå är det ju gjort med bra ventilation med alla luftspalter in och ut genom nock så kanske bra luft där med. grejen var ju att kanske vinna några grader då det är som kallast.
vad tror ni?
 
jag är ingen expert.

jag har satt en kombidon på husgaveln för att slippa ta hål i taket - utluften blåses rakt ut och friskluften tas in underifrån - jag köpte ett färdigt sådant.

ang ta in luft från vinden så har en som jobbar på ventfirma som jag pratade med gjort så för att slippa grannens eldningsrök.


Det låter ju vettigt för att kunna få varmare luft - samtidigt som du förstås ökar på luftflödet på vinden och kyler ned den (luften måste komma någonstans ifrån).

För min del har jag inte gjort så ännu (har satt fast de sista rören med "klämband" som går att skruva bort så jag kan ändra mig) - främst för att jag är orolig för att få in damm från lösullen.
 
Det finns dom som tar luft från vinden.
Viktigt att kolla fuktighet ev radon mm innan man gör detta.
Fiber från isol mm borde fastna i filterena.
 
Tror knappast att man sparar något genom att ta luften på vinden. Värmen där kommer ju från värme-systemet och kyler du vinden så får du ju elda mer. Dessutom kommer du att öka tryckfallet i intaget pga. mer kanaler och spjäll, det gör att fläktarna kommer att dra (lite) mer ström.
 
Vi gjorde ett projekt där man tog in luft på vinden vintertid, det sparade enormt mycket energi!

På sommaren fanns ett spjäll som öppnade och som då tog in luften direkt utifrån, annars fick dom in den varma vindsluften på sommaren.
 
Raukas skrev:
Vi gjorde ett projekt där man tog in luft på vinden vintertid, det sparade enormt mycket energi!

På sommaren fanns ett spjäll som öppnade och som då tog in luften direkt utifrån, annars fick dom in den varma vindsluften på sommaren.
intressant jag har funderat på om jag ska göra så också men varit orolig för lösull i systemet + för mycket ventilation på vinden (har för mig att jag läst att både för lite och för mycket ventilation på vinden kan vara skadligt).

- vet du om de hade kontroll på hur detta påverkade ventilationen på vinden - fuktighet ev mögel på vinden etc?

all luft måste ju fortfarande tas utifrån (men blir uppvärmd på vinden vilket sparar energ), möjligen ökas även den mängd luft som kommer igenom otätheter från hus till vind.
 
Vi har inte längre kontakt med kunden och jag vet inte hur det gick men som du säger, det finns fler aspekter att tänka på och det bör man kolla upp med kunnig konsult eller motsvarande.

En annan variant är att köra med nedgrävda plaströr som kyls på sommaren och värms på vintern.
 
Raukas skrev: Vi gjorde ett projekt där man tog in luft på vinden vintertid, det sparade enormt mycket energi!
Hur mycket energi då, har ni mätt något?

Och jag tror fortfarande att om luften på vinden är varmare än ute så kommer väl den värmen från huset under vinden? Vilket borde innebära att om man kyler vinden så kommer det att gå åt mer värme i huset, lite gungor och karuseller.

Det borde inte vara något problem med lösullen, den flyger ju inte omkring i luften, och skulle det komma med några fibrer så lär de fastna i filtret.
 
Snailman
jag har mitt intag från en ventil som sitter neråt under takuttsprånget (har valmat tak)

Jag skulle aldrig vilja ha denna på vinden istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.