nattugglan11 skrev:
Jag kanske ska fixa några ritningar, lägga ut dem på nätet, sen får vem som helst ladda ner dem och sno dem :-
Lova detta !
 
Jag ska försöka hålla det! ;.) tack!
 
O
somelvis skrev:
Knappast något som alla arkitekter gör.
Finns många, många hus som inte går att bygga utan att en konstruktör får lägga många timmar på konstruktion av limträ och stål för att arkitekten ibland inte har en aning eller inte bryr sig om vad han gör mer än det estetiska och planlösning.

Har en polare som bygger på Öckero, hans hus gick inte att bygga utan konstruktionsarbete och limträ för flera hundra tusen.
Dett framkom under byggprocess när bygglov var färdigt och fina arkitekten betald.
Gick inte att rita om huset heller pga överklaganden från grannen som segat ner bygget och skulle sega ner igen om bygglovet skulle ändras.

Han kommer aldrig mer anlita en arkitekt kan jag lova dig. Nästa gång blir det skissa själv och låta en konstruktör göra jobbet.
hmmm känns lite som om han får skylla sig själv?
Med tanke på att när man lämnar in bygglovsritningen måste du även lämna in en konstruktionsritning!
Så därför har han nog inte berättat hela sanningen för dig......

Tänker man inte när man kollar på en ritning?
 
Snailman
Nej man behöver inte någon konstruktionsritning när man söker just bygglovet, det kommer i ett senare skede...
 
"Jag vill rita boenderitningar och fasader, men vill inte plugga 4-5 år på högskola. Jag är för gammal för skolan ;.) Jag har talangen för detta utan att låta skrytsam ;.)"

Hej Nattugglan!
Bara av ren nyfikenhet - hur gammal är du?
Själv är jag 45 och kan tänka mig att byta karriär även om det innebär nya studier; det är väl aldrig försent...

MVH
Ronnie
 
Att jobba som arkitekt kan lite jämföras med att jobba som konstnär. Om du målar tavlor som är tillräckligt snygga kommer folk att köpa dem, oavsett om du har utbildning från nån konstakademi eller inte. Ritar du tillräckligt snygga hus som kommer folk att anlita dig som arkitekt, även om du inte har nån formell utbildning.

Problemet är att komma igång. Att få ett uppdrag att rita ett hus åt nån utan att ha några referenser eller meriter att falla tillbaka på, det är svårt.
 
Utbildning är viktigt men betyder inte allt. Folk med utbildning blir ganska stötta (med rätta) när folk anser sig kunna jobbet utan utbildning. Utbildningen är mer än att lära sig rita... För övrigt är det oftast arkitekter som hittar på (form och funktion) och konstruktörer som räknar (och ibland tar ner arkitekten på jorden).

Men för all del om du har talang är det väl, som någon skrev, bara att visa upp arbetsprov och liknande. Räkna dock med att du lär ha mycket att bevisa. I en situation där man som arbetsgivare kan välja är det ofta tryggare att välja någon med relevant utbildning.

Konceptskisser och idéritningar tror jag arkitekten gärna gör själv.

/Niklas
 
Inom tex detta område är det väl så att man med talang kan gå egna vägar till yrkesverksamhet utan att passera skola.
Ett tips är att söka dig till prefab hus fabrikanter - kanske som praktikant - de verkar ha flertalet husritare utan arkitektexamen så det är kanske lite lättare att få in en fot där.
Absolut att man får rita själv o det är ju generöst om du vill lägga ut dem gratis på nätet för vem som att hämta - men blir det inte lite som att binda ris för egen rygg? Hur ska du då kunna utvecklas och ha yrke arkitekt om det inte genererar någon inkomst?

Finns en hel del arkitekter som säkert tagit sig igenom hela utbildningen men som sedan utan vidare engagemang ritar trista och dåligt planerade hus, beklagligt.
Är desto viktigare att man som köpare/beställare är kristisk och engagerad när man väljer arkitekt och ber att få se referensobjekt med kringliggande underlag så att man vet vad man kan förvänta sig.

Utbildning är inte allt men ska , tycker jag, inte heller jämställas med fem års navepillande.
Jag tycker att det är tråkigt att vi i Sverige har så dålig respekt för yrken som just arkitekt , designer/formgivare, trots att vi årligen utexaminerar ett ansenligt antal elever, och en hel del med begåvning och kompetens.

För min del önskar jag att fler - utbildade eller inte - vågade tänka utanför boxen och skapa nya synsett och referensramar. Kanske något du kan bidra med?!
 
somelvis skrev:
Knappast något som alla arkitekter gör.
Finns många, många hus som inte går att bygga utan att en konstruktör får lägga många timmar på konstruktion av limträ och stål för att arkitekten ibland inte har en aning eller inte bryr sig om vad han gör mer än det estetiska och planlösning.

Har en polare som bygger på Öckero, hans hus gick inte att bygga utan konstruktionsarbete och limträ för flera hundra tusen.
Dett framkom under byggprocess när bygglov var färdigt och fina arkitekten betald.
Gick inte att rita om huset heller pga överklaganden från grannen som segat ner bygget och skulle sega ner igen om bygglovet skulle ändras.

Han kommer aldrig mer anlita en arkitekt kan jag lova dig. Nästa gång blir det skissa själv och låta en konstruktör göra jobbet.
Jag trodde de flesta arkitekter var konstruktörer också. Har aldrig ens hört om någon som ritat ett hus och SEDAN gått till en konstruktör för att få fram ritningar på densamma. Å andra sidan är jag inte så väldigt insatt i branschen. Vår arkitekt stod även för konstruktionen hur som helst, detta är en självklarhet i min värld.
 
Snailman
Jag vet inte om utbildningen på chalmers är en typisk arkitektutbildning men så här skriver de själva om den

'Även om Arkitektur inte är en ingenjörsutbildning kommer du att få läsa en hel del byggteknik. Det handlar om att förstå vad som är bärande och vad som är buret i en byggnad och hur de bärande krafterna förs ner till grunden eller hur man bygger hus som inte slösar med energin. Men vi håller oss på en övergripande nivå. Arkitekten arbetar i ett team. Hållfasthetsberäkningarna och rördragningarna gör byggingenjörerna så mycket bättre'

http://www.chalmers.se/sections/ar_...kturprogrammet_-_folder?nocache=1177919295.71

Så det är nog ingen bra ide att låta en arkitekt beräkna ens hus...

Arkitekt är ingen skyddad titel (som tex advokat och civilingenjör är) så Arkitekt kan vem som helst kalla sig.
 
Snailman skrev:
Så det är nog ingen bra ide att låta en arkitekt beräkna ens hus...

.
Om inte arkitekten också är konstruktör eller samarbetar med en sådan.
 
Detta står angående yrkestitlar på Sveriges Arkitekters hemsida:
Aktiv och passiv medlem i Sveriges Arkitekter äger rätt att använda titeln MSA, Medlem av Sveriges Arkitekter.

Titeln MSA får, beroende av medlemmens utbildningskategori, endast användas i någon av följande kombinationer

* Arkitekt MSA
* Landskapsarkitekt MSA
* Inredningsarkitekt MSA
* Planeringsarkitekt MSA

Härutöver får medlem med examen som

* arkitekt, efter minst ett års yrkeserfarenhet som arkitekt, använda titeln arkitekt SAR/MSA.
* landskapsarkitekt, efter minst ett års yrkeserfarenhet som landskapsarkitekt, använda titeln landskapsarkitekt LAR/MSA.
* inredningsarkitekt, efter minst ett års yrkeserfarenhet som inredningsarkitekt, använda titeln arkitekt SIR/MSA.
* planeringsarkitekt, efter minst ett års yrkeserfarenhet som planeringsarkitekt, använda titeln planeringsarkitekt FPR/MSA.

På motsvarande sätt får medlem som förtroendeinväljs och har minst ett års dokumenterad yrkeserfarenhet inom sitt yrkesområde använda för sin utbildningskategori gällande yrkestitel.

Det är styrelsen för Sveriges Arkitekter som beviljar medlemmen, efter ansökan, rätt att använda yrkestitel enligt ovan.

Det är endast medlemmar i Sveriges Arkitekter som får använda dessa yrkestitlar. Det är Sveriges Arkitekter som äger yrkestitlarna i form av inregistrerade respektive inarbetade varumärken.

Kanske lite OT, men som svar till Snailman om titeln arkitekt..
 
Snailman
Ok, så länge alla förstår att vem som helst får kalla sig Arkitekt... :p

Jag har inte rotat så mycket i detta, men blev nyfiken då jag träffade på en ritning på ett hus som var mycket (väldigt mycket) likt ett hus som ett husföretag säljer, och ritningen ej gjorts av detta företag. Den som gjort ritningen kallade sig inte för arkitekt på ritningen, sedan har jag sett en annan husfirma som anlitade denne person, denna husfirma kallade denne person för arkitekt...:cool:

'I Sverige kan vem som helst kalla sig arkitekt. Sverige är ett av de få EU-länder,där arkitekttiteln inte är skyddad. I de flesta EU-länder är både titeln ”arkitekt” och rätten att utöva arkitektyrket lagskyddade och kopplade till en arkitektutbildning, det vill säga yrket är reglerat. I många EU-länder finns också någon form av registreringsordning.
Det enda sätt i Sverige att vidimera kvalifikationer som arkitekt är genom en erkänd yrkestitel. Svensk arkitekt som är medlem i intresseorganisationen och fackförbundet Sveriges Arkitekter, och har minst ett års erfarenhet kan få rätt att kalla sig Arkitekt SAR/MSA. Medlem i AIS Arkitekter i Sverige, den yrkesideella föreningen för arkitekter med arkitektexamen och minst två års yrkeserfarenhet, har rätt till yrkestiteln Arkitekt AIS'

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arkitekt
 
En seriös arkitektbyrå har oftast samarbete med konstruktörer. I det avtal jag tecknade med arkitekten framgick tydligt att konstruktionsritningar inte ingick. När vi senare, tillsammans med arkitekten, valde generalentreprenör ingick konstruktionen i uppdraget med entreprenören. Det är alltså viktigt att man är medveten om att ett 'normalt' arkitektuppdrag inte inkluderar konstruktionsritningar.

Detta är extra viktigt att varse när man uppdrar åt en arkitekt arbetet endast fram till bygglovsritningarna.

Det optimala är naturligtvis att ha arkitekten tillgänglig fram till husets slutbesiktning. Konstruktionsritningarna får ju inte 'förstöra' arkitektens intentioner och ett samarbete mellan dessa två är viktigt.
 
Har en nära vän som är Arkitekt så jag har fått en del inblick i vad de pysslar med. Det är mycket riktigt så att de sällan har någon större kunskap i de faktikt ingenjörsmässiga delarna i bygget, mer än att de behöver veta vad som är praktiskt genomförbart och till vilket pris: Säger kunden att det inte får kosta några fantasisummor eller att vissa material inte får användas etc så måste de veta vad de kan rita.

Dock ska man vara medveten om att det ändå handlar om mycket mer än att rita ett snyggt hus. Kundens användningsändamål, akustik, ljus, hur man rör sig i byggnaden, samt att det ska vara möjligt att få fungerande ventilation, säkerhet etc spelar in. Även legala aspekter som utrymmningsvägar etc är viktigt att ta hänsyn till. Arkitektens jobb är att jämka alla dessa, ofta motstridiga önkemål, till något som fungerar och som kunden är nöjd med. Många kan rita ett snyggt hus. Vissa kan till och med rita en snygg och fantasifull inredning. Men det är faktiskt inte många som kan rita ett snyggt hus, med en snygg insida som dessutom är funktionell, har god akustik och ljussättning och som dessutom är säkert och följer alla bestämmelser samtidigt som det inte kostar mer än budget.

Många gånger är det lätt att som lekman tycka att ett kvalificerat arbete minsan inte verkar vara något speciellt, utan att man kan klara det bra själv. Ibland kan man det och det tar bara lite längre tid, men många gånger så inser man att det inte är så lätt som man trodde. Om det nu var så att exempelvis arkitekter inte besatt mer kunskap än vad en lekman med talang gör så skulle väl knappast arkitektkontoren anställa dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.