Är på väg att bygga ett trivselhus no 914 och har nu funderingar omkring hur jag ska lösa inomhusklimatet sommartid. Huset har ganska stora glaspartier som kommer att ligga i rakt söderläge.

Alternativ som står till buds är fönster som reflekterar bort värme (och ljusinstrålning :( , markiser, persienner samt naturkyla.

Nu undrar jag hur mycket merkostnaden blir på bergvärmeanläggningen för att med naturkyla kyla den del av huset som ligger i söderläge. Det handlar om cirka 60 kvm i ett öppet utrymme. Räcker det med en enda fläktkonvektor eller måste man kompletera med flera konvektorer eller andra lösningar för att klara kylbehovet?
 
en konvektor/ rum storleken på konvektorn dimensioneras efter rummet.
sen är det lite rör & en cirkulationspump samt en backventil (alltså inget märkvärdigt)
beroende på hur stort kylbehov du har, jämt imot tänkt borrdjup, så kan djupare hål behövas.

driften av kylningen är även den billig, eler ruskigt billig rättaresagt
 
Om man klarar sig med en konvektor så med installation och allt ungefär 10000
Sen kan man ju sätta en konvektor istället för ngt element, den konvektorn har då 2 element så att man både kör värme samt kyla oberoende denna är ngra tusen dyrare men man slipper en konvektor samt radiator, men den bör ju sitta centralt för att få bästa spridning.
Annars 5000 för en vanlig konvektor ca med 1 batteri för enbart kyla och då ingen beige Aermec utan en benvit Carrier men det viktigast för att få bra kyla som inte väsnas för mkt välj ngn storlek större än behovet så kan man köra en lägre fläkthastighet
Lycka till
 
Solen ger ca 1000 W per kvadratmeter vinkelrätt mot "strålarna".

Skulle uppskatta att ett vertikalt fönsterparti i söderläge träffas av ca 700 W/m2 mitt på en sommardag. Har du 10 m2 glas så krävs det nog mer än enbart "normal" komfortkyla för att bli av med all den värmeenergin. Försök skärma bort så mycket som möjligt med olika medel och komplettera med frikyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.