Igår när det var hyfsat varmt och torrt ute åkte vertikalskäraren fram, då det kändes roligare än att måla färdigt alla delar till räcket till trappen inne. Jag har en Gardena, liknande denna som faktiskt har funkat fint. Den är nu inne på tredje säsongen.
http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?lang=se&art_nr=4068

Ett par timmar senare så hade jag en full släpkärra med gammalt gräs, och lite mossa.
Nu har jag 2/3 kvar, undrar när det blir gjort.. :) Idag skall ju HV71 ta övertaget i matcher.
 
  • DSC00044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma maskin som jag har, tycker den är toppen.

Ska själv ut med min snart.
Men tänker vänta efter tips från andra att man ska avvakta tills gräset samlat kraft t.ex Maj, Juni.

Lycka till!
 
christiancarlsson skrev:
Samma maskin som jag har, tycker den är toppen.

Ska själv ut med min snart.
Men tänker vänta efter tips från andra att man ska avvakta tills gräset samlat kraft t.ex Maj, Juni.

Lycka till!
Helt rätt tänkt!! Vänta tills du klippt gräsmattan åtminstone 2-3 ggr
 
3:e året jag gör såhär, börjar tidigt, och vet inte om det på ngt sätt skulle vara dumt.
Mossan syns tydligare, iaf det lilla jag har kvar nu efter tre års bekämpning. Främst får jag bort gammalt torrt gräs som jag inbillar mig hämmar det gröna som nu är på väg upp.
Jag tror man får bort mer skräp nu, än när det vuxit fast mycket mer om en månad.
 
fresve skrev:
3:e året jag gör såhär, börjar tidigt, och vet inte om det på ngt sätt skulle vara dumt.
Mossan syns tydligare, iaf det lilla jag har kvar nu efter tre års bekämpning. Främst får jag bort gammalt torrt gräs som jag inbillar mig hämmar det gröna som nu är på väg upp.
Jag tror man får bort mer skräp nu, än när det vuxit fast mycket mer om en månad.
Det primära när jag vertikalskär är inta att ta bort mossa (direkt) utan att få bra fart på gräsmattan vilket på sikt är den enda hållbara lösningen för att hålla borta mossan.
I en stark välgödd gräsmatta finns minimalt med mossa.

"Mossan syns tydligare" ?? Du kör väl inte bara med vertikalskäraren där mossan syns, hela gräsmattan skall gås över!!!
 
christiancarlsson skrev:
Samma maskin som jag har, tycker den är toppen.

Ska själv ut med min snart.
Men tänker vänta efter tips från andra att man ska avvakta tills gräset samlat kraft t.ex Maj, Juni.

Lycka till!
Har du rotogräs skall du definitivt vänta tills sommaren med vertikalskärning. Vertikal skärning skall ske efter du gödslat med kombi och denna tagit hand om ogräset.
 
Har rotogräsklippare ja!

Ska ut nu i helgen och slänga ut lite Algormins gräsmatte gödsel. Brukar gödsla April,juni,augusti tycker det funkar bra dessutom, slipper man vara rädd att det bränner gräsmattan, kanske inte så farligt nu när solen inte värmer så jätte mycket, men ändå.

Dessutom har ja för mig att Algormins gödsel är långtidsverkande..
 
great1 skrev:
Det primära när jag vertikalskär är inta att ta bort mossa (direkt) utan att få bra fart på gräsmattan vilket på sikt är den enda hållbara lösningen för att hålla borta mossan.
I en stark välgödd gräsmatta finns minimalt med mossa.

"Mossan syns tydligare" ?? Du kör väl inte bara med vertikalskäraren där mossan syns, hela gräsmattan skall gås över!!!
Givetvis kör jag överallt. Menade att det bara är en fördel att köra nu när det i princip är omöjligt att missa en fläck, vilket annars kan vara fallet när allt är grönt och fint.
 
Än känns det lite för tidigt att vertikalskära. Gräset har inte hunnit slå rot ordentligt och det är risk att man gör för mycket skada. En räfsning däremot för att få upp ytligt skräp är på dagens agenda. Har införskaffat en Klippo som jag är mycket nöjd med men den får som sagt vila ett tag till. Har inbillat mig att Algomin är bra då det innehåller kalk. Livrädd fär allt med järnsulfat!
 
rossen skrev:
Än känns det lite för tidigt att vertikalskära. Gräset har inte hunnit slå rot ordentligt och det är risk att man gör för mycket skada. En räfsning däremot för att få upp ytligt skräp är på dagens agenda. Har införskaffat en Klippo som jag är mycket nöjd med men den får som sagt vila ett tag till. Har inbillat mig att Algomin är bra då det innehåller kalk. Livrädd fär allt med järnsulfat!

Varför rädd för järnsulfat??
 
Järnsulfat ger en omedelbar positiv effekt i att mossan dör. Nackdelen är att den sänker PH värdet i din gräsmatta och ger ännu bättre förutsättningar för mossan att växa. I min mening, jag har alltid rätt men rätta mig gärna om jag har fel, finns det bara ett sätt att komma till rätta med mossa och det är att skapa bättre förutsättningar för gräset än mossan. Vertikalskärning,, bra jordmån och kontinuerlig gräsgödning är gräsets melodi.
 
Precis, helt rätt. "Strunta i mossan." Lägg om taktik så nås ett bättre resultat snabbare.
 
Jag bara river/vertikalskär, och sedan gödslar, 3-4 ggr blev det gödslat förra året. Har som sagt inte så mycket mossa längre, kan ta ett lite roligt kort på hur det ser ut i tomtgräns, grannen river inte mossa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.