Hej,

Vi kommer i vår nybyggda villa, enligt hustillverkaren, att få en IVT 633 frånluftsvärmepump.
Vi måste ha fjärrvärme enligt kommunen.
Standard så ingår en IVT 490. Kan någon förklara skillnaden mellan 490 och 633 för en lekman???
Skiljer det något i pris på dem? (vill inte ha ngt billigare utan att få ersättning ;-)
Är detta den bästa lösningen? Jag har läst en hel del om FTX men förstår inte riktigt hur det hänger ihop.
Kan någon på ett enkelt sätt förklara vilka alternativ som finns med fjärrvärme?
Gärna prisuppgifter på de olika alt. om möjligt.

Tack på förhand!!
 
633 lär kosta bra mycket mer än en vanlig 490. 633 är en 490, med tillskott till uppvärmning från fjärrvärme istället för el.
 
Prata med hustillverkaren,han borde veta..
 
dajjes skrev:
Prata med hustillverkaren,han borde veta..
Ja, men det känns inte som han riktigt vet/vill ändra eller snacka om FTX.
Han påstår att det blir mycket dyrare o blabla...man tjänar inte på det osv.

Man kanske skulle be hustillverkaren om en energikalkyl med F kontra FTX? Det finns väl särskilda krav på detta?
Kan man smidigt räkna ut detta själv?

Många dumma frågor......
 
Okej, såhär ligger det till.

IVT633 ersätter den tidigare IVT490+IVT630. Du får alltså en frånluftsvärmepump (FLVP) med inbyggd fjärrvärmemodul istället för 2 olika mojänger. Prisskillnaden mellan IVT490 och IVT633 är ca 15-20000. IVT630 kostade ca 12000.

Fördelar/nackdelar med FLVP+fjärrvärme:
En FLVP på 2kW (IVT) återvinner som mest ca 7000 kWh/år. Istället för el som spetsvärme använder du fjärrvärme. Miljövänligt och hyfsad energiåtervinning. Nackdelarna är begränsad mängd varmvatten (IVT633 tillverkar värme och inte tappvarmvatten, inbyggd tank är ca 170 liter) och vanliga tilluftsventiler (kalluft direkt utifrån). Tar 60x60 i utrymme i groventren.

Fjärrvärme/FTX:
Dyr investering då FTX är kostsamt och ger sämre energiåtervining (nettobesparing på 3000kWh/år) än FLVP. FTX jobbar med värmeväxlare och inte med kompressor såsom värmepumpar viket är anledningen till den sämre besparingen. Däremot är komforten överlägsen med bra ventilation med renad luft och förvärmd tilluft. Du behöver inte heller slå hål i klimatskalet (ytterväggarna) för att sätta tilluftsventiler. Obegänsad mängd varmvatten eftersom fjärrvärmen står för både värme och vatten.

Fjärrvärme och frånluftsventilation:
Blilligt men har också sämst besparing (ingen återvinning). All värme som följer frånluftsventilationen åker rätt ut till kråkorna. Komforten samma som FLVP, men tar mycket liten plats och är tyst. Höga driftskostnader kan bli resultatet. Kolla också så att du med denna lösniong uppfyller BBR-normen enligt energideklarationen.

Alltså - komfort, driftskostnad, investeringskostnad och utrymme är de faktorer som är viktiga här.

Själv valde jag IVT490 och IVT630 trots att jag kunde få IVT633 till samma kostnad. Anledningen var att jag härmed kunde få vafriheten om fjärrvärmen skulle bli för dyr i vår kommun. Då har jag en IVT490 kvar som kan användas om jag säger upp fjärrvärmen. IVT633 kan nämligen inte funka som fristående FLVP utan fjärrvärme. Däremot blir fjärrvärmebolaget galdare eftersom IVT633 är en tekniskt bättre fjärrvärmemodul som ger mindre returvärme i fjärrvärmenätet.
 
Om du slänger dit ett 490 styrkort i 633, kommer den att köra som villken 490 som helst.
 
Frågan är om det är så enkelt. Teknikerna och produktuvecklarna på IVT var inte lika övertygade. De rekommenderade mig inte IVT633 om jag ville kunna köra på enbart el utan fjärrvärme.
 
Det er nu inget att rekommendera heller, det krävs lägre spänning till 490 styrkortet, måtse kopplas om på ett kretskort ellådan. Men skulle fjärrvärme värket braka ihop eller kräva oskäligt betalt, då finns möjligheten som en absolut nödåtgärd att köra som 490.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.