Richard A skrev:
Tackar för tipset, hur mycket vatten blandar du i?
Detta borde man kunna köra på cement plattor också?
Kommer inte ihåg hur mycket jag blandade i.Det brukar stå hur mycket man ska blanda i där man köper.
Annars kan du ju kolla om du hittar något säkerhetsdatablad för någon produkt på marknaden.Där står det hur mycket bensalkonklorid dom har i vattnet
 
Gjorde i ordning en kåk byggd 1912 med mycket elegant groggveranda (öppen ej inglasad). Innertaket på denna veranda var av pärlspot och målad med i princip samtliga färgtyper som utvecklats under 1900-talet. Med andra ord var det ganska mycket färg som skulle tas bort innan jag kunde stryka på några tunna lager linoljefärg utan att skämmas för dåligt under arbete. Eftersom jag ruttnade på att skrapa och det fanns god luftning ovanför innertaket så¨gick jag loss med högtryckstvätten. Färgflagorna yrde och resultatet blev riktigt bra. Visst ska man vara försiktig så man inte sprutar vinkelrätt mot ytan och inte för länge på samma ställe, men tar man det varligt så funkar det bra.

Efter detta blev jag mycket entusiastisk och gick loss på det falufärgsmålade dasset, vilket är sammanbyggt med vedboden. Här blev det trärent ordentligt (falufärg sitter ju inget vidare). För att sammanfatta; tycker du att du har tillräckligt bra ventilation bakom de bräder du spolar med högtrycket så är det väl bara att köra - annars bör du nog vara försiktig.

/Niklas
 
Tvättade verandagolvet med högtryck och det var något jag ångrade. Det blev mycket uppruggat och flisigt! Ett drygt jobb att slipa ner skadorna........ Kanske är det annorlunda på en målad yta.?
Syrran högtryckstvättade sitt putsade uthus, vilket slutade med att hon fick helt putsa om det.
Viss försiktighet med högtrycksmaskinerna rekommendas.
 
Kör av altanen med högtrycken varje vår, har inte haft problem med att det ruggar upp träet. Brukar även använda lut innan för att lösa upp skiten. Använder en "altantvätt" eller vad det nu heter. En sån där rund burk på en stång som man kör runt med. Den borde funka även på en fasad.

Körde även av taket (gamla betongpannor) för några år sedan. Mossa och lavar satt som berget så jag gick löst på det ordentligt. Ytan på pannorna var ganska dålig innan och blev väl inte bättre av högtrycken men jag har inte märkt att mossan skulle vara värre nu än innan.
 
Beror väl på maskinen som sagt. Min tar bort lacken på bilarna om man inte är försiktig..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
fridhem skrev:
Håller med om att använda högtryck på hus är att be om problem.
Vissa tvättar har ju som tillbehör någon slags borste i ändan som roterar med hjälp av högtrycket medans vattnet som kommer ur den är en vanlig stråle....

Dock är det väl inte detta ni syftar med högtryckstvätt.. ;-)
 
Håller just nu på för fullt och rengör träfasaden inför ommålning. Använder definitivt inte högtrycken utan kör på med skurborste - modell större - och resultatet blir kanon. Visst sjutton är det jobbigt och tar tid - men det är liksom bara att gilla läget :).

Hade en granne tidigare som körde högtryck på sin fasad och det slutade med att han fick byta en hel del brädor plus att det blev fuktskada på en gavel.....så därav vis av den historien kör jag med skrubborste - med bra resultat.
 
Jag har använt högtryckstvätt på träfasad, ett fritidshus byggt på 50-talet.
Eller rättare sagt en Kärcher Altantvätt-tillsats (Cirkluär tvättborste med roterande högtryckstvättmunstycken)
Jag började med att spruta på Alg/fasadtvätt-medel och sedan altantvätten efter en kvart.
Det rann av en hel del gammal rödfärg och solen torkade upp väggen på några timmar.
Sedan har vi målat ny falu rödfärg (slamfärg) och den är vattenbaserad.

Däremot skall man aldrig tvätta med högtryck om man sedan skall måla med oljefärg !
Då stänger man in fukten och det är bäddat för problem, framtida flagande ytor.
Men slamfärgen tror jag kommer samxistera utmärkt med de gamla tvättade brädorna.
 
Hej.
Jag har kört lite högtryck på vissa detaljer och det är bekvämt men blir inte helt 100. Vid ommålningen nu i år tvättade jag hela huset med Beckers Alg och Mögeltvätt, WoW det blev som ett nytt hus. Jag blötte ner fasaden med trädgårdsslangen och blandade enligt anvisningen eller något starkare och tvättade snabbt och enkelt av hela huset och spolade av och all smuts/mögel rann av. Kommer att göra lika dant vart annat år framöver men inte med detta medel för det innehöll lite klor. Detta medel blekte fasaden och tog ytan lite, dock perfekt för ommålning. Finns också fasadtvätt från Beckers som är snällare, men poängen är den "mekaniska" borstningen så smutsen lossnar, rekomenderar något som kallas tvättborste i färgaffären.
 
Havsutsikt skrev:
Hej.
Jag har kört lite högtryck på vissa detaljer och det är bekvämt men blir inte helt 100. Vid ommålningen nu i år tvättade jag hela huset med Beckers Alg och Mögeltvätt, WoW det blev som ett nytt hus. Jag blötte ner fasaden med trädgårdsslangen och blandade enligt anvisningen eller något starkare och tvättade snabbt och enkelt av hela huset och spolade av och all smuts/mögel rann av. Kommer att göra lika dant vart annat år framöver men inte med detta medel för det innehöll lite klor. Detta medel blekte fasaden och tog ytan lite, dock perfekt för ommålning. Finns också fasadtvätt från Beckers som är snällare, men poängen är den "mekaniska" borstningen så smutsen lossnar, rekomenderar något som kallas tvättborste i färgaffären.
Ja tvättar med hetvatten tvätten på allt funkar fint, kör utifrån å ner så skadar man inte träytan,
 
För att rengöra fasad rekommenderas väl vanligtvis vanlig hederlig Yes i vatten och en borste på det?

Jag skall tvätta fasaden i sommar som rent underhåll och inte för ommålning (hela kåken målades om för ett par år sedan), och skall ta ovanstående. Tvätt nerifrån och upp och rejält med vatten på.

För tak är det bensalkonklorid som gäller (eller köpevarianten direkt på dunk som man kopplar på slangen). Kör man med högtrycken är det från nock och ner som gäller för att inte blåsa in vatten under pannorna.
 
På en gammal lada borde det väl gå bra med högtryck? Det är ju bara grova 75 år gamla plankor, och ingen isolering bakom eller så som i ett boningshus.
Målad i falurött, men det säger sig väl nästan själv. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.