Ramlade över denna tråd när jag sökte.

Så till min fråga som novis inom ellära:

Är alltid nollan noll, dvs samma "kabel" kan användas. Det behövs då bara en "ny" fas för att få en ny grupp.

(dvs nollan funkar likadant som med jordkabeln)

För att förtydliga. En elektriker kan då således hämta en nolla från vilket ställe han behöver och bara dra en extra fas kabel.

Har jag rätt eller förvirrad?
 
Det e väl rätt men om man har osis kan det gå för mkt ström i nollan om du kopplar in en nolla till två grupper med samma fas. Då får man öka kabelarean...
 
NEJ man kan inte hämta nollan var som helst den måste höra till samma grupp som säkringen (arna) för Strömmen i nollan bestäms av strömmen i fasledaren, skulle man dela nolla med en annan grupp har man ju ingen koll på vilka strömmar som går genom nollan
 
Som förra inlägget säger, rent kopplingsmässigt fungerar det, men du riskerar att kabeln och huset brinner upp om man skulle göra på det viset (det är en högst reel risk).

Dessutom så får man absolut inte göra så av elsäkerhetsskäl (risk för stötar). Om en elektriker skall göra ändringar eller service på din anläggning så kopplar han ur säkringen för en grupp (bryter alltså fasledaren i centralen), går upp till din kopplingsdosa och börjar koppla. Då kanske han behöver tillfälligt bryta upp en koppling med nollledare i din dosa. Om det då går ström i nollan så blir den nolltråd som kommer från "fel" grupp spänningsförande, den har ju bara nollspänning så länge den är ihopkopplad med nollskenan i centralen. I det läget är risken överhängande att du har en död elektriker i huset (eller åtminstonde en j...ligt förbannad elektriker).
 
Bara för att förtydliga: Vad jag menade med att det var rätt var att hans resonemang stämde, och inte hurvida man skall göra så. Att dela på nollan har diskuterats utförligt i en annan tråd som jag inte hittar nu.
 
Så länge den du är i samma grupp får du dela.. men du kan ju inte bara skarva på dig på nollan från närmsta bästa dosa.
 
hempularen skrev:
Som förra inlägget säger, rent kopplingsmässigt fungerar det, men du riskerar att kabeln och huset brinner upp om man skulle göra på det viset (det är en högst reel risk).
Svaren var nyttiga och intressanta.

Så en slutsats skulle kunna vara att t ex att från en större kopplingsdosa hämta en fas och nolla för en ny kontakt kan bokstavligen gå åt h-lvete ifall inte fasen kommer från samma grupp. En orsak till elolyckor misstänker jag.
 
Njaa..

Förutsättningen var ju frågan om huruvida man kan ta en nolla från en helt annan grupp än den som man tar fasen ifrån (varför man nu skulle vilja göra det?). Dvs någon form av skatbokoppling med en tråd med fas dragen från en dosa och en annan tråd med noll dragen från en annan dosa. Aldeles bortsett från det helt onödiga i en sådan dragning, så är det alltså både formellt och praktiskt fel.

Det du pratar om, med en "stor" kopplingsdosa, skulle ju möjligen kunna handla om att man i en och samma dosa har mer än en grupp med varsina nollor dragna. Det förefaller som en typ av kopplingsdosa som åtminstonde är mycket ovanlig, och olämplig. Det finns ju lägen där man har flera faser som i en dosa delas upp till olika 1-fas uttag, i det läget kan man (för det mesta) låta allihop dela på en nolla (strömmarna tar ut varandra).

Här kommer man in på det här med nödig kännedom. Om man inte förstår 3-fas, och hur det där med noll strömamrna fungerar, så bör man faktiskt inte ge sig på kopplingar med 3-fas. Det är säkert så att en nogrann hempulare kan göra det hela rätt. Men om man inte förstår teorin bakom det man håller på med, så är risken väldigt stor att man gör fel.
 
Varför drar man då en kabel för jord och en för nolla ? Varför inte bygla över imellan nollan och jord och spara en massa kabel? Är jag helt ute o cyklar? Ska nämligen byta en Hanske i källaren från det gamla i plåt med tre stift till ett nytt med 5 stift ! Har ju tre faser ner och en jord som är kopplad i handskens hölje. Hur kopplar jag in den nya handsken? Har även ett 230 v jordat uttag inmonterat i den nya handsken. Är det bara att ta en av faserna och Nollan (jorden) o koppla på 230v uttaget o skita i jorden, eller ska jag bygla över immelan jord o nolla så det blir ett jordat uttag? Jag fattar snart ingenting.
 
Du ska absolut inte bygla ihop nolla och jord efter centralen, där de i regel delas. Dels kommer jordfelsbrytaren lösa ut, om du har någon, men det största problemet är om nollan skulle gå av. Då kan man få spänningssatta höljen på jordade apparater som är anslutna till detta uttag.

Med reservation för att jag är ute och cyklar, och med förvissning om att jag blir rättad i så fall.
 
Då måste jag alltså dra en tåt till från elcentralen med jord till mitt 230v uttag? Men dom går ju till samma skena så vad blir det för skillnad? Eller gå det inte att jämnföra med 12v system ? Stannar strömmen kvar i nollan på någe vis?
 
Det jag skrev nyss. Skulle nollar brytas på sin väg mot centralen så kan jordade apparater spänningssättas i höljet. Har man två separata ledare för jord och nolla så behåller jorden sin skyddsfunktion även om nollan går av.
 
För din egen skull, överlåt jobbet åt någon som vet vad han pysslar med.
 
  • Gilla
Mighty_Micke
  • Laddar…
Just den där gamla typen av 3 fas uttag är (enl. hörsägen) den klart dominerande källan till dödsfall pga. el. Bta. jus för att de inte fanns någon riktig nolla i dem. Ett annat problem med dem är att när man tar isär kontakterna så bryts jorden (höljet) innan faserna bryts. Det innebär just att om någon då dragit nollan till jorden (höljet) eller om det är ett riktigt jordfel i en ansluten apparat, så blir det en strömkrets genom den person som dra isär kontakterna. Han har ju då en hand på den ena kontakten och den andra på den andra kontakten. I en utomhus miljö, kanske lite regnvatten på händerna så blir det omedelbart en direkt dödande ström, man har i princip ingen chans att klara sig.
 
Jag fattar allt utom just detta med nollan? Dom går ju ihop i samma skena i centralen. Ja ja jag får sova på saken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.