Har ett hobbyrum i källaren som vi målade om för ett tag sedan, och nu har jag insett att det var
latexfärg som jag använde. Vi har fått tapetsläpp på ett ställe och jag har mätt fukthalten på det stället
och noterat att den går konstant uppåt.
Min tolkning av problemet är att jag har gjort väggen helt fukttät med latexfärgen och att väggen inte längre kan andas.

Min plan är nu att riva ner den gamla glasfiberväven, låta vägger torka, sätta upp ny glasfiberväv och måla med silitatfärg som andas.
Låter det rimligt?

Ska man ha något speciellt spackel som andas för att jämna till väggen eller funkar det fint med vanligt sandspackel?
Hur lång tid tar det att torka upp väggarna?

Övriga delar av väggarna är snustorra.
 
Vad ska du sätta upp glasfiberväven med har du tänkt? Svårt att få dit den utan att samtidigt förhindra fukttransporten i väggen. Det bästa är att ha en putsad vägg som du målar med kalkfärg eller silikatfärg, utan konstigheter.
 
Min tanke var att sätta upp den med vanligt vävlim. Menar du att det hindrar fukttransporten?
 
Tror att vävlimmet inte andas. Alltså det är inte diffusionsöppet.
Som ylven sa, putsad vägg är det bästa, å på med silikatfärg.
 
Finns det inte någon annan typ av lim som går att använda?
Tapet i källare är ju inte direkt ovanligt
 
för det första: så borde du nog kolla upp var fukten kommer ifrån... färg släpper inte om det inte är rejält blött under, har du målat på tapet så är det för att tapeten har varit dåligt limmad från början om det bubblar sig... latexfärg i källare ska annars inte vara nått problem
 
mångstekta skrev:
för det första: så borde du nog kolla upp var fukten kommer ifrån... färg släpper inte om det inte är rejält blött under, har du målat på tapet så är det för att tapeten har varit dåligt limmad från början om det bubblar sig... latexfärg i källare ska annars inte vara nått problem
Det är tapeten som släppt, inte färgen.
Jag har skurit upp ett hål och tagit bort tapeten kring släppet och fukthalten är nu betydligt lägre än tidigare.

Vad kan det finnas för orsaker till att fukten kommer på ett ställe? Om det är dags för omdrenering borde
jag väl mäta högre fukt i hela väggen?
Släppet sitter ca 20 cm ovan golvet mitt på väggen, kan fukten komma från grunden?
 
Beror lite på hur huset är byggt.
Tex, i vissa delar av mitt hus så byggde man först väggar.
Man la alltså en bädd av grus i botten (om man har tur), sedan la man mera grus mellan väggarna som man sedan gjöt på. Dvs man har en tunn platta på kanske 5 cm. Men djupaste delen är Väggen.

Detta innebär att om dräneringen är dålig (som jag har det) så kan fukten vandra ganska högt upp i väggen, hos mig så på en innervägg så har fukten varit upp åt 50 cm i väggen (det ser man välldigt tydligt när man fått bort tapeten) och jag har haft putts släpp ända upp i taket.

Det jag vill säga är att fukten kan komma i från grunden ja..!

Detta var en mycket vanligt bygg sätt på Gammla hus (30-talet och där omkring).

Nu när jag har grävt runt mitt hus, så har jag också upptäckt att det inte fanns någon dränering överhuvudtaget. Endast under väggar & plattor finns det drännering. Vilket i stort sätt ledde allt vatten in under huset och in i väggar & golv..

Du skulle igentligen behöva ta bort hela tapeten så du ser hur hela väggen ser ut.. Är väggen fuktig så släpper tapeten ganska lätt, o tar med sig delar av putsen dessutom iallafall om det har hållt på ett tag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.