Hemmakatten
Har köpt en vedeldad bastuugn, en ganska stor ugn, 80kg + sten och med en maxeffekt på 30kW. Den skall stå på ett klinkergolv med elgovlvärme ingjutet i flytspacklet inunder (Underst är det betongplatta och isolering).

Nu har jag sett att vissa bastuugnstillverkare skriver att om man har golvvärme så bör man använda en golvplåt på fötter under bastuugnen. Detta för att värmen från bastuugnen riskerar att det blir för varmt och fogen kan spricka och kaklet kan släppa. Stämmer det?
 
Hemmakatten skrev:
...vissa bastuugnstillverkare skriver att
om man har golvvärme så bör man använda en golvplåt på fötter under bastuugnen.
Detta för att värmen från bastuugnen riskerar att det blir för varmt och fogen kan spricka och kaklet kan släppa. Stämmer det?
Tror att det stämmer. Bastuugnen ger värme. Det finns risk att golvet blir för varmt.
 
Det stämmer att klinkerfogen inte tål värme från en kamin. Om man nu inte vill köpa golvplåten med fötter från t.ex. Harvia kan man istället använda betongplattor som man antingen gjuter själv eller köper färdiga. Tjockleken bör vara minst 7 cm.

Tigersågen
 
Hemmakatten
Okej, det låter ju rimligt och stämmer med det jag läst. Är det så att tätskiktet också kan påverkas/försämras av värmen? (Vi har tätskikt och golvbrunn/spygatt i bastun.)

Hmm, anar vissa problem för oss. Är det någon som känner till hur höga golvplåtarna är? Finns det olika höjder?

Klinkegolvet är redan lagt. Murstocken murad och hålet/ingången för rökröret klart. Bastuugnen, Misa, är inköpt och har rökrör på sidan som skall gå rakt in i murstocken. Vet inte hur mycket jag kan sänka kaminen, den har iofs ställbara fötter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.