Drömmer om trädgård men bor i lägenhet...
Vår lägenhet ligger på entréplan /sutteräng och vår balkong vetter mot trist asfaltgård / bilparkering, på ca 3 meters höjd över asfalterad mark.

Jag funderar på om det det skulle vara möjligt att täcka över innergården med en enorm altan som ger oss boende på första plan utgång via våra nuvarnade balkonger?
Någon som sett detta utfört någonstans? eller bara har några tankar eller tips?

Inser att det kommer att behövas en konstruktör inför ev. realisering av bygge men jag skulle nu på skiss-stadie vilja räkna på vikt och konstuktionsbegränsningar men lyckas inte finna info på nätet.

Tack på förhand!
 
Jag förmodar att du bor i en bostadsrätt och innan man börjar med något vore det väl vettigt att få med sig flera medlemmar i föreningen. Idén verkar ju väldigt intressant men den stora frågan är om det egentligen är genomförbart? Nu låter jag väl alldeles för pessimistisk :rolleyes: men att skapa något utanför gängse svenssonmentalitet är ruskigt svårt i vårt land! Jag vet ju bara vilka problem det kan bli bara att få tillstånd till glasade balkonger ...

Jag tror inte hållfasthetsprincipen är det största hindret. Varför inte ta in en duktig arkitekt som har visioner och idéer och som dessutom kan rita och prata för sin (din/er!) sak? Gärna någon som är van att hantera även myndighetspersoner - det är ju många som måste tycka till om en sak som detta.
 
Den typen av parkeringsgarage med innergård på taket är ganska vanlig har jag fått för mig. Så att bygga en i efterhand måste väl vara fullt möjligt ur teknisk synvinkel.
 
Tack för respons, någon idé var jag kan finna regler för t.ex. avstånd från tomtgräns och max övertäckning av tomtyta.

Tänkte att jag skulle sätta ihop ett rimligt förslag för att just sälja in hos grannar, o vill inte visa ett förslag som aldrig kommer att gå att genomföra. Tex om man inte får bygga närmre än 3 m från tomtgräns så kanske just denna regel är klok att följa och sedan lägga energi på att få igenom själva utbygnaden vlket säkert kommer att gå några varv för OK.
Jag har sökt på stadsbyggnadskontoret men finner inte, har dock mailat dem ang projektet och hoppas på respons.

Instämmer i att så fort man vill göra ngt som inte ligger passar inom norm och för gemene man är lätt att förstå så blir processen otroligt omständig och många nej-sägare.
Fram för nytänk so jag tycker att det är värt ett försök!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.