Fick idag ett halvt avslag till att lägga in kakelgolv i badrummet, eftersom jag vill ha golvvärme under och det, enligt min bovärd, kan DRA TILL SIG fukt???
Jag tyckte att det lät märkligt att värme skulle kunna suga till sig fukt om den står påslagen. Han hävdar att han sett fukt krypa upp i en vägg när man värmde upp ett rum för att torka ur det.
Är det han eller jag som fått detta om bakfoten?
Finns det i sådana fall något torrt och sakligt dokument som man kan slå honom i huvudet med, så att jag får min golvvärme?

Tacksam för svar!
Simon Nordberg
 
Det enda jag har hört som kan likna det han säger är att om man har golvvärme på delar av ett källargolv i ett hus, så kan fukten tryckas bort från delarna med golvvärme och samlas i de delar som inte har golvvärme. Men om det inte handlar om en källare, så kan i alla fall inte jag riktigt förstå hur han menar.
 
Ja jösses, där fick man sig en liten lektion. Det värsta är att det verkar som om han kan ha rätt. Beroende på vad kåken här står på förstås. Men är det en betongplatta så tvivlar jag på att de följde de riktlinjer som Indoor Air satte upp när de byggde den på 60-talet...
Tack ändå! Och om någon annan skulle ha motstridig info är jag också mycket tacksam!
 
Jag noterade att i dokumentet skrevs det främst om "golvbeläggning med täta material". Det avslutades också med meningen "Om man nöjer sig med obehandlade betonggolv är givetvis friheten större".

Klinker kan ju inte anses vara "tätt" material. Så hur är det egentligen med fuktproblemet i det fallet?

Sen att en hel del energi går till spillo nedåt går ju inte att undvika.
 
Problemet med tillskjutande fukt i intilliggande utrymmen kvarstår ju, och att lägga klinker utan våtisolering kanske inte är en optimal lösning i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.