Hej,

Ska bygga en stor "låda" i köket som ska rymma ett side by side kylskåp, ugn och en espressomaskin. Frågan är nu om 10 cm i mellanrum räcker för ugnen brevid kylskåpet. Behöver man lägga värmeisolering imellan eller klarar det sig utan?
 
  • Gilla
bpconstruction
  • Laddar…
Hemmakatten
Dagens inbyggnadsmaskiner är gjorda just för inbyggnad och har ventilation och isolering anpassat för det. Själva har vi ugn och micro i högskåpet bredvid inbyggd frys och kyl.
 
  • Gilla
RobotKeso och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Dagens inbyggnadsmaskiner är gjorda just för inbyggnad och har ventilation och isolering anpassat för det. Själva har vi ugn och micro i högskåpet bredvid inbyggd frys och kyl.

Tackar för det , nu slipper jag oroa mig mer.
 
Jag har också kyl och inbyggnadsugn vägg i vägg, inga problem!
 
Siemens rekomenderar att man inte har kyl o frys vägg i vägg med ugnen. Undras om det inte berodde på att plasten i kylarna inte tål temperatursvängningarna. Siemens rekomenderar att man använder sig av nån reflekterande isolering i mellan skåpen om man ändå vill göra en dylik lösning. Som isolering kan t.ex. biltemas motorrums isolering användas.

Även med tanke på energi slöseriet borde man kanske hitta en annan lösning.
Men som sagt, många har just en sådan lösning men personligen tycker jag man ska försöka välja bort den om man har möjlighet.

Edit: Jag såg inte din pdf först men med den lösningen borde det inte vara nått problem att lägga in isolering i mellan ugnen och kylen. Var även noga med att ventilera både kyl och ugn enligt tillverkarens anvisningar. Skåp tempen runt en inbyggnads ugn kan bli upp mot 90 grader (enligt Siemens)
 
Är detta vedertaget? Tycker man ser det ganska ofta att man bygger en "teknikvägg" med kyl/frys/ugn/micro brevid varandra. Beställde precis ett kök med Siemens inbyggnad, säljaren sa inget om detta men det kanske man inte kan förvänta sig heller..
 
Kyl och frys brevid "varma" maskiner är inte att rekomendera. Frys monterad brevid inbyggnadsugn/diskmaskin drar 10-25% mer ström. Sen är ju kyl och frys de stora energislukarna i hemmet så det tål att tänkas på hur man monterar dem. Ställ kyl och frys så svalt som möjligt och gör det möjligt att lätt kunna städa bakom dem.

Andra saker att se upp med är kaffemaskiner direkt ovanför eller nära diskmaskiner, inte heller att rekomendera, ångan kan klibba ihop pulver och dylikt. Inget vanligt problem i hemmet men på arbetsplatser har det blivit ett litet problem.
 
Panelmannen skrev:
Är detta vedertaget? .
Jag läste i Siemens monterings anvisningar för inbyggnads produker. Jag vet inte om det är vedertaget men det är ju logiskt i alla fall.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.