Hej!

Har nyss flyttat in i ett radhus från 78 och måste få ordning på internet/TV/telefoni, allt via ADSL så länge (tyvärr).

Lyckligtvis sitter första jacket, tv och kontor (pc) vid samma vägg och hörn, dock i 3 olika rum(!) och på olika våningar. Har kikat litegrann i rören som är dragna men det ser trångt ut... Jag funderar på om man inte bara kan hänga sladdarna i väggen? Eller är det helt förbjudet? Finns det någon slags fara med nätverkskabel?

Hur ser en korrekt lösning ut? Nya rör och dosor? Bort med väggskivor?

Detta är bara temporärt då det blir 100mbit via elnätet om ett år, och då blir centrum på en annan plats i huset.

Mvh,
Claes
 
Det brukar inte vara några problem att dra i data kablar i dom rör som finns för telefon, använd den gamla telefontråden att dra med koppla på både data och teletråd och få nån som hjälper dig att "trycka"på mata in ledningarna.
Hur du förlägger dina dataledningar är helt och hållet din ensak och nån fara med nätverkskabel finns inte om du inte drar dem i samma utrymme som starkstömen.
Det finns även datanät som använder husets el-ledningar som nätverkskablar som det här tex.
http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|781|836|&ID=100849&BrandID=2&HeadlineGroup=replaceheadlineGroup&HeadlineID=replaceheadlineID
 
Nästan alla telekablar är externt dragna i huset. Och det sitter ett jack i varje rum...

Jag vill kunna streama HD från datorn ner till Xboxen och då kan man inte riktigt lita på lan via eluttag vad jag har läst.

Men då all tre uttagen jag ska sätta in nu sitter i lod måste det väl vara enklast att skippa rören?

/Claes
 
Eftersom huset är från 78 så är ju inneväggarna mycket troligt tomma vilket ger ett mycket bra utrymme att dra nätverkskablar i. Bara du kan komma åt att få dit dem. Det gäller att vara finurlig ibland och hitta ställen att komma åt på.

Jag skulle försöka att dra slang istället för bara kabeln. Om du lyckas med att få dit en kabel så lyckas du nog också med slang. Den är också lätt att ansluta till en senildosa. Det ger en snygg uttagsmontering och dold dragning.

De flesta uttagen jag har dragit i mitt hus är monterade i efterhand genom att borra mig in i väggen från vinden eller källaren och sedan petat in ett rör eller slang.
 
Om du skall uppgradera til 100Mbit om ett år så kan du lika gärna förbereda för det redan nu.

enda skillnaden blir ju att du drar en slang från modemet till den plats där du skall ha ditt serverskåp i framtiden, där monterar du all utrustning som router m.m. Från det skåpet så drar du slang till alla platser du skall ha uttag så är det bara att hänga på din inkommande sen så är allt redan konfigurerat och klart. Eller kommer du att köra 100Mbit över vägguttagen???

jag håller på å kompletterar mitt radhus med infälld data, antenn, högtalare, signal m.m. Det är bara att borra med 80mm dosfräsen mitt över en regel så att du bara tar gipsen, sen tar du mindre dosfräs och sågar ur regeln, sen är det bara att göra så på alla reglar som skall passeras, efteråt så skruvar du fast "pluggen" från 80mm fräsen. Det kräver ju en omtapetsering eller målning.
 
Smart med urborrning för reglarna :) Och nej, jag menar 100 mbit från elleverantören.

Dummyfråga... Hur får man dit en ny dosa för själva uttaget? Jag har ingen vind eller nåt att komma åt väggen ifrån.
 
Ah, googlade på senildosa som it-snubben skrev om ovan :)
 
Jag har monterat senildosor där jag inte öppnade upp väggarna, om ditt hus är från det glada 70-talet precis som mitt så är det förmodligen 45mm reglar i innerväggarna. Då är vissa senildosor för djupa, jag sågade av mina helt enkelt, men det finns grundare dosor också. Så kolla om du kan hitta dosor med ett totalt djup på 45mm + gipsens tjocklek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.