på enklast möjliga sätt, helst billigast också :). Det nya hus vi köpt är byggt -74 så är det lite varierande ytskikt på väggarna. Mestadels är det målad väv av något slag i rutmönster (glasfiber, kanske?), på någon vägg har förra ägaren målat över denna väv med färg blandat med sand så det ser lite ut som putsat men skitfult! Vissa väggar har också en mer modern strukturtapet typ 2 år gammal... man kan ju undra vem som väljer sånna tapeter i dagens läge? Jag vet inte vad som finns under men om jag får gissa så sitter den rutiga väven från 70-talet kvar med tanke på den generella slarvigheten de gjort allt med så kan jag inte föreställa mig att de skulle ha tagit bort väven innan de tapetserade.

Hur kan jag göra för att få väggarna släta? Har funderat på renoveringsgips men det blir ju lite meck med det där det är dörrar och fönster. Går det att ta bort väven? Isåfall hur? Kommer underliggande gips följa med av bara farten? Kan man spackla över alltihopa? Där det är målat med sand i färgen blir det ju svårt att spackla isåfall.

Lite tips och hjälp vore kanon!
 
Det finns inget annat enkelt och billigt sätt än att måla om. Slätä blir dom aldrig om du inte monterar någon skiva på. Fråga snickaren eller byggmästare om gips eller liknande jobb.
 
Jag hade ett liknande problem och började försöka ta bort underlaget men tröttnade efter en halv vägg ringde en målare som var villig att hjälpa till. Han kom - såg - garvade och bredspacklade väggarna - enkelt och billigt...
Kanske kan vara ett tips.
 
OK, måla om behöver man inte göra rent färgmässigt utan det är strukturen som jag vill ha bort...

Jag får nog också kontakta en målare som kan det här med bredspackling. Kan man verkligen spackla över en struktur så enkelt? Den väggen med sand blandat i färgen känns omöjlig i mina ögon att lyckas spackla över...
 
flaxe skrev:
OK, måla om behöver man inte göra rent färgmässigt utan det är strukturen som jag vill ha bort...

Jag får nog också kontakta en målare som kan det här med bredspackling. Kan man verkligen spackla över en struktur så enkelt? Den väggen med sand blandat i färgen känns omöjlig i mina ögon att lyckas spackla över...
hur lätt det är beror på om du bor i en såkallad pizzeriagrotta eller inte.
i vissa fall är det enklst att riva ner den gamla gipsen och upp med ny.
 
man kan spackla över det mesta... bara en fårga om mängden spackel! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.