Hej,

Vi har precis köpt hus och är nu i färd med att planera köket. Vi har dock stött på stora problem då vi har fönster i 2 riktningar.
Ett förslag som vi bifogar med denna tråd är att vi bommar igen ett fönster i köket (där häll och kåpa) är på skisserna.
Vid änden där ugn/micro står ligger matrummet, så det finns ingen egentlig vägg där. Tanken är att öppna upp för en altandörr i matrummet där det också finns fönster i 2 riktningar. Är vi ändå dumma som inte "räddar" fönstret?

Ser ni några klara missar i vår köksplanering?

//MVH
 
  • viewFromMatsal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • viewFromHall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste du ha häll och kåpa just där? det kanske går att flytta ett eller båda högskåpen till utrymmet i hörnet vid diskbänken? Det är ju synd att ta bort fönster, framförallt brukar det se väldigt konstigt ut på fasaden, svårt att få det snyggt och man stör den tänkta symmetrin. Det måste väl gå att planera köket annorlunda, det är ju stort och du ska ju ändå inte ha några överskåp om jag fattar rätt?
Sen är jag lite tveksam till så enormt breda utdragslådor, känns som man kommer stå på huvudet när man ska nå det längst in i mitten.. men det kanske bara är för att jag är kort..
kanske inte så mycket hjälp, men lite synpunkter.
 
Personligen skulle jag aldrig sätta igen ett fönster. Det gör väldigt mycket för känslan i ett rum om det finns fönster åt två håll. Kan ni inte ha hälen och kåpan i hörnet?

Dessutom tror jag att placeringen av diskmaskinen inte är så lyckad. Tänk er att luckan är öppen. Då spärrar ni antagligen effektivt hörnskåpet och alla lådor under hällen.
Diskmaskinen skulle antagligen passa bäst vid högskåpen för att inte vara i vägen när den är öppen. Men då borde ni ju flytta dit diskbänken också. Om det är så att ni inte går så mycket från hallen till köket så skulle diskmaskinen möjligen kunna vara till vänster om diskhon också.
 
Håller med Krukan om detta med för breda lådor. Vi har precis beställt kök, bara lådhurtsar som underskåp
förutom hörnskåpen och jag har tagit bredd 800. Det får ju inte heller bli så att man måste flytta på sig varje gång man ska öppna en låda om man är fler i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.