...till ett fritidshus 60kvm som används året runt och aldrig kommer kallställas. Nån som kan tipsa om det?! Eller har nån länk till var man kan se lite av utbudet?
Huset kommer värmas med vattenburen golvvärme. Och kamin för extra trivseleldning:)
 
Varför golvvärme, visst det är lite mysigt att sätta ner tassarna på, men det kan bli lite kallras vid fönstren. Är golven välisolerade samt att du ser till att isolera golvreglarnas undersida, så att det ej uppstår köldbryggor, så skulle jag nog hellre föreslå vanliga vatenradiatorer.

Om Du redan från början har planerat för vattenburen värme så bör första tanken vara, var skall pannan stå. Du bör ha ett "pannrum" som inte är för litet runt 3x3 meter. Allt beror på hur Du vill ha det med acc.tankarna. Dessutom bör Du kunna härbärgera ved för åtminstonde 3-4 dagars behov, gärna mer (pannrumsvarm).
Du bör ha rejäla tankar så att värmen räcker runt ett dygn. I Ditt fall minst 1000-1500 liter.
Förslagsvis en Atmos SF25 (37 cm ved) eller Atmos SF30 (50 cm ved) Missa inte att ha ca. 20-30% glykol i systemet som extra säkerhet mot frysskada, elen kan utebli och någon kan skruva ur huvudsäkringen

Sedan bör tillgången på ved inte bara begränsas till den egna tomten, då detta relativt snart är uppeldat. En förutsättning är tillgång av billig eller gratis ved. Det går fint att köpa massaved (Hel bil) runt 200:- kbm.

Sedan bör Du helt klart bygga en STOR vedbod med ventilerade väggar samt även ventilerat golv. Då går det bra att slänga in veden blöt, bara den är kluven. Vill Du inte stapla veden efter att den torkat, beräkna då förvaringsutrymmet till det dubbla eftersom kastad ved tar mycket plats.

Slutligen bör Du även ta del av de olika kubikmetermått som brukas. En kbm. staplad ved är inte samma sak som en kbm. under bark. Det finns ett antal kbm. enheter i vedsammanhang och det är en förutsättning att veta vad man talar om.

Mvh
 
Vedboden skrev:
Varför golvvärme, visst det är lite mysigt att sätta ner tassarna på, men det kan bli lite kallras vid fönstren. Är golven välisolerade samt att du ser till att isolera golvreglarnas undersida, så att det ej uppstår köldbryggor, så skulle jag nog hellre föreslå vanliga vatenradiatorer.

Om Du redan från början har planerat för vattenburen värme så bör första tanken vara, var skall pannan stå. Du bör ha ett "pannrum" som inte är för litet runt 3x3 meter. Allt beror på hur Du vill ha det med acc.tankarna. Dessutom bör Du kunna härbärgera ved för åtminstonde 3-4 dagars behov, gärna mer (pannrumsvarm).
Du bör ha rejäla tankar så att värmen räcker runt ett dygn. I Ditt fall minst 1000-1500 liter.
Förslagsvis en Atmos SF25 (37 cm ved) eller Atmos SF30 (50 cm ved) Missa inte att ha ca. 20-30% glykol i systemet som extra säkerhet mot frysskada, elen kan utebli och någon kan skruva ur huvudsäkringen

Sedan bör tillgången på ved inte bara begränsas till den egna tomten, då detta relativt snart är uppeldat. En förutsättning är tillgång av billig eller gratis ved. Det går fint att köpa massaved (Hel bil) runt 200:- kbm.

Sedan bör Du helt klart bygga en STOR vedbod med ventilerade väggar samt även ventilerat golv. Då går det bra att slänga in veden blöt, bara den är kluven. Vill Du inte stapla veden efter att den torkat, beräkna då förvaringsutrymmet till det dubbla eftersom kastad ved tar mycket plats.

Slutligen bör Du även ta del av de olika kubikmetermått som brukas. En kbm. staplad ved är inte samma sak som en kbm. under bark. Det finns ett antal kbm. enheter i vedsammanhang och det är en förutsättning att veta vad man talar om.

Mvh

Tackar för utförligt svar.
Golvvärme är valt tack vare småbarns krypande på golv och att vi kommer ha glasfasad på södersidan med fönster ner till golv. Dessutom är husets utrymme för litet för att få plats med radiatorer.
Vi har beställt extra isolerade fönster och kommer ha dubbelt lager isolering (överlappande skarvar) i golv och tak bland annat.

Läste lite kort om Atmos och det står ju att de exporterar till sverige. Men finns det inga återförsäljare för Atos här? Googlade och fick inga träffar alls på svenska sidor. Är de bra prismässigt också? För om det är lite extra jobb med att få hem en sån vill man ju iallafall tjäna lite på det.

Sen har de ju tydligen nya hårdare regler för att få elda med ved i Sverige, har tänkt söka bidrag för installationen, men då måste ju pannan klara svenska regelverket. Finns det nån märkning där som gäller både svenska och utländska pannor?

Vedbod tycker vi att vi har en smart lösning. Vi har köpt kbm stora nätburar som vi staplar veden i. Det är inga väggar som hindrar luftningen och vi har bara lagt en bit plåt som tak ovanpå. Billiga är de också 150;-
 
Jovisst ska pannan få eget rum...eller iallafall få dela rum med tvättmaskinen:D
Men behövs det så mycket som 1500l acc tankar?
Hur räknar ut hur stora tankar man behöver?
 
Acctankarnas storlek skall vara så stora att man kan elda pannan "fullt" minst 1 helst två ilägg av ved..Har man en 30kW ,modern panna bör accarna vara minst uppåt 2.5 kbm, (1.5kbm, är inte allts så mkt...) Accarna är till för dels att kunna ta emot det pannan "ger" dels att ge bekvämligheten att inte behöva elda så ofta....
 
Är det bara 60 kvm som ska värmas går det även med en 20 kw:s kökspanna. Då kan du även laga mat på denna.Själv har jag en Hergom classic för utseendets skull annars skulle det blivit en Lohberger(kanske tom med pelletstillsats.
 
  • Gilla
thorsken
  • Laddar…
Jag håller också med om en kökspanna när inte ytan är större.
En Classic N.o 5 kanske. Till det en tank med VVB och elpatron i.
Man får inte bidrag för att installera vedeldning :( , om de inte gjort om regelverket nyligen.

Gå in på http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/kategori.php?kid=9 där finns ömse länkar till tillverkare.
 
bryggtomten skrev:
[länk]
:):)
Konverteringsstöd från direktverkande elvärme i bostadshus

Hos länsstyrelsen kan du ansöka om stöd för att konvertera från direktverkande elvärme till fjärrvärme, berg-, sjö- eller jordvärmepump eller biobränsle.

Din ansökan om stöd ska ha kommit in till länsstyrelsen inom fyra månader från det att en åtgärd påbörjades.

Stöd lämnas till åtgärder som påbörjats tidigast den 1 januari 2006 och slutförts senast den 31 december 2010.

Det är många andra krav som också ska vara uppfyllda för att Du ska få stöd. Med hjälp av länkarna nedan hittar du information om stödet och ansökningsblankett.

Vänd dig till länsstyrelsen i ditt län om du har frågor. Adress och telefonnummer finns på länsstyrelsernas gemensamma webbplats (se nedan). Alla länkar på denna sida öppnas i nytt fönster.
 
liten, varför ska den vara liten?

du ka få köa en kombi panna av mig som inte är allt för lite (har fått förmig att den är från 1995 eller nått)
är fortfarande monterad & går att provköra om du så vill. säljes väldigt billigt, olje brännaren kan ingå.
 
Se där ja, det var ju nåt tjafs i början om att anordningen var tvungen att ha "kontinuerlig matning" vilket diskade vedeldning.
Men dom insåg väl idiotin i det kravet då.
 
Hemmakatten
Bryggtomten; Du kan inte få något bidrag för installation av biobränsleanläggning. Det gäller bara bostadshus (man måste vara folkbokförd på adressen), inte fritidshus.

Dessutom verkar det helt sanslöst att installera en vedpanna i ett fritidshus, och som dessutom bara är 60kvm. Förutom det är golvvärmen ett otroligt trögt system. Om ni bara är ute över en helg kommer väl huset vara lagom varmt när ni åker hem på söndagen.

På detta skall ni ha en braskamin för trivseldning. Det kommer att bli riktigt dyrt. Du säger också att huset är så litet att ni inte får plats med element hur ska ni då få plats med vedpanna? Om ni inte har råd att bygga tillräckligt stort hus med plats för element så är det enligt min mening slöseri med både utrymme och pengar att installera en vedpanna. Som dessutom bara kan användas när ni är där.

Ett välisolerat litet fritidshus drar inte mycket. (Har inte den här frågan varit uppe i nån annan tråd?) Installera en braskamin, den värmer upp hela huset snabbt och effektivt, och kommer att kunna hålla stugan varm även på vintern. Och installera eventuellt en luft/luftvärmepump som kan gå när ni inte är där. Kostnad under 50'.
 
Hemmakatten skrev:
Bryggtomten; Du kan inte få något bidrag för installation av biobränsleanläggning. Det gäller bara bostadshus (man måste vara folkbokförd på adressen), inte fritidshus.

Dessutom verkar det helt sanslöst att installera en vedpanna i ett fritidshus, och som dessutom bara är 60kvm. Förutom det är golvvärmen ett otroligt trögt system. Om ni bara är ute över en helg kommer väl huset vara lagom varmt när ni åker hem på söndagen.

På detta skall ni ha en braskamin för trivseldning. Det kommer att bli riktigt dyrt. Du säger också att huset är så litet att ni inte får plats med element hur ska ni då få plats med vedpanna? Om ni inte har råd att bygga tillräckligt stort hus med plats för element så är det enligt min mening slöseri med både utrymme och pengar att installera en vedpanna. Som dessutom bara kan användas när ni är där.

Ett välisolerat litet fritidshus drar inte mycket. (Har inte den här frågan varit uppe i nån annan tråd?) Installera en braskamin, den värmer upp hela huset snabbt och effektivt, och kommer att kunna hålla stugan varm även på vintern. Och installera eventuellt en luft/luftvärmepump som kan gå när ni inte är där. Kostnad under 50'.

Tycker det är lite gnälligt. Tack till alla er andra som bara tipsar o svarar på mina frågor:)
Jag skriver ju för att jag inte är hemma på området och behöver HJÄLP, halvstressad småbarnsmamma som jag är. Forum är väl till för alla, inte bara besserwisser-gubbs?! :eek:
Kanske måste förtydliga vad jag redan sagt:

"Tjafset" med kontinuerlig matning som BAX kommenterade fattar ju alla att det inte funkar med ved om man inte är där. Därav rubriken "ved/el panna" i trådens början. Kombi alltså. Kanske inte var tydlig nog där?

Golvvärmen är till bla för barn som kryper på golvet. Braskamin hade vi i förra huset men det blev kallt för ungarna på golvet. Värmen stiger ju som bekant.
Vi kommer ha värmen på jämt, Aldrig kallställas som sagt.
Inget problem med tröga system alltså. "Fritidshus" nära lägenheten kan man utnyttja oftare än fre-sön:) Vi ser det mer som dubbelt boende.

Fritidshuset skall troligen bli permanent i framtiden, därför vill vi ha det lite ordentligt.(kombipanna?!) Kanske då oxå få bidrag.
Att det "bara" är 65 kvm beror på kommunen inte på oss. (Vi kanske får bygga till lite i framtiden, vem vet)

Utrymmet räcker för oss men vi har avsatt ett "pannrum" för uppvärmingen vad det nu blir, för att slippa ha typ radiatorer och rördragningar i utrymmena där vi "umgås".
Dessutom har väggarna mot väst och syd nästan helt glasfasad vilket inte funkar med element och kanske är svårt med luftpump.
Om vi vill lägga extra pengar på att ha extra myseldning är väl trevligt. Tv-såpor är inget för oss. Hellre en mysig brasa att titta på.:)

Jag undersöker vidare på de tips och länkar jag fått. Återigen tack för trevlig svar. Fortsätt gärna komma med idéer..
 
"Tjafset" jag avsåg gällde att myndigheterna kräver/krävde "kontinuerlig matning" för att anläggningarna skulle vara bidragsberättigade. Och branschens motargument mot detta krav, och diskussionen som följde.

I övrigt står jag nog fast vid mitt förslag. Elpatronen i tanken håller golvvärmen varm medan ni är borta. Kökspannan värmer både luft och vatten när ni är där.
Solfångare i en framtid kanske (?)
Ett annat alternativ skulle helt enkelt vara en liten elpatron/elpanna till golvvärmen, kompletterad med en schysst kamin.
 
Vad ni än gör så isolera ordentligt, Billigast/bekvämast är den energin man inte behöver o med 60-70m2 blir det inte många kWh/år så en lösning kanske är frånluftsvp då ni ändå ska ha ventilation..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.