Hemmakatten
Fy vad trist. :(

Satt de gamla fönstren i liv med ytterväggen? Är det ett trähus eller sten? Det måste se mkt konstigt ut med så djupa fönsternischer och huset måste fått ett helt annat utseende från utsidan. Stod det inget i offerten hur fönstren skulle monteras? På ett trähus borde fönstren sitta i utkanten av väggen för att det ska vara snyggt.

Även bredden på själva glasrutan borde varit specificerat på offerten.

Ring omedelbart och ta upp alla dessa problem innan de hinner montera klart alla fönstren.

Lycka till!
 
T
Kontakta Allmänna Reklamationsnämnden för råd på stubinen (se www. arn.se) . Gör inga muntliga ö.k mer, allt ska vara skriftligt ! Ev kan du också få juridisk hjälp genom din hemförsäkring, kolla upp detta också. Grundregeln är att du skriftligen reklamerar jobbet och håller på betalningen, men det luktar olika entreprenörer, därför bör du kolla med ARN för säkerhets skull, du betalar ju INTE för en FÖRSÄMRING av din fastighet.

Vi håller tummarna för dig, har också sett att Tiivi finns på andra trådar under rubriken fönster, leta upp dessa och printa ut, kan va bra att ha i kommande förhandling.
 
Det är några saker jag finner lite oklara. Du kanske kan hjälpa mig med att förstå bakgrunden lite bättre?
Fönsterleverantöreren är väl i princip bara ansvarig för att rätt fönster levereras till rätt pris och rätt tid. Eller ingick installation också?
Hur fönstrena monteras är väl upp till dig? Påpekade du det för dem som satte upp fönsterna?
Att fönstret inte såg ut som du ville att det ska se ut borde väl framgått tidigare? Fick du inte se hur fönsterna såg ut innan köpet?

mvh
David
 
T
Om jag var i din situation skulle jag ringa mitt försäkringsbolaget och få ut en skadereglerare fort, då underleverantören orsakat följdskador på huset (enl din beskrivning), annars är risken överhängande att dom drar ut på detta i oändlighet, det är bra om det finns ett protokoll och åtgärdsdokument på detta, speciellt som nu säljaren SÄGER att, men arbetsordern VISAR något ANNAT, så pass upp så du inte hamnar i en moment 22 situation.
 
T
byggimpert skrev:
Här finns en tråd där det varit strul med samma fönsterleverantör (verkar dessutom vara inom samma geografiska område), kan kanske vara till någon hjälp för dig att läsa, du kanske dessutom kan kolla med 'Göran' hur de löste problemet.
[länk]
MVH//Christina.

Jättebra att Christina hittade tråden, det slog mig just att om flera här i detta forum har haft problem med Tivii, kan ni gå samman och ordna med en s.k "grupptalan" som man kan göra nuförtiden, det blir billiggare om flera anlitar samma jurist och ni får en mycket stark position mot bolaget i dessa fall, och inget stort bolag vill hamna i ett sånt läge.
 
Vill bara tala om att när vi upptäckte en fuktskada i köket orsakat av undermålig installation skickade trygghansa direkt en besiktningsman utan kostnad för oss (ringde fredag kväll, han kom lördag morgon tror jag). De vill ju veta hur det ser ut så fort som möjligt för att kunna avgöra om de kommer blir tvungna att punga ut med något. ;)

I vårt fall behövde de inte blandas in något mer efter det, men det var jätteskönt att ha det i ryggen när säljaren och installatören började tjafsa!

Vet inte om det var en miss av dem att inte fakturera oss för besiktningen?
Hoppas hur som helst att det löser sig för er också!!
 
BeaK de va tråkigt att höra om era erfarenheter av tiivifönster.. :(

Jag fick mina tiivifönster monterade nu tisdag o igår..
Är mycket nöjd både med fönstren o montören o jag tog tiivi för att farsan satte in sådana -97 (de va 15-20 st till som gjorde detta samtidigt) o dom är oxå väldigt nöjda.. Ingen av dessa har haft några problem..

Tycker det låter konstigt att fönster montörerna inte råd gjorde med dej innan dom började montera om hur du ville ha det..
Här gick montören runt o frågade hur vi ville ha fönstren (vi ska byta fasad o tilläggsisolera nästa sommar) så vi fick både in o utvändig smyg.. Utvändig bad jag därför att han bara skulle fästa brädorna provisoriskt så att det va tätt.. De va inga som helst problem så nu har jag kvar smygen utvändigt... Skulle bara varit gjort fasaden innan fönstren men men man ska hinna de oxå..
Han va mycket noga med cilikon o bättringsfärg sedan monterade han blommbänkarna under fönstren de är tydligen inte jämt som de ingår har ja förstått o gäller inte bara tiivi.. Sen gick vi en runda in o utvändig o kollade igenom allt... Sedan fick jag skriftligt på att han skulle komma tillbacka nästa år efter vi bytt fasaden... OBS de va montören som sa till att vi skulle göra de själv är man ju godtrogen så de hade ja nog inte tänkt på om inte montören gjort de..

Hoppas att ni får det som du ville ha det o alla blir nöjda för de är bra fönster i övrigt..
 
T
Eftersom det är deras egen blankett, kan dom i princip hitta på vad som helst, det är först när dom hamnar hos ARN som svensk konsumetlag gäller.

Stryk de rader som du anser att dom har fel i, då det är deras egen blankett. Om det är så att din namnteckning krävs på denna blankett är detta mycket viktigt, då du juridiskt godkänner allt som står på blanketten med din underskrift. Dra sen en kopia på denna reklamation och invänta deras nästa drag.

Eftersom dom vill ta betalt för en hanteringskostnad kan du ju kontra med "förlorad arbetsinkomst a x antal timmar-skada/or på inventarier i huset och värdeminskning på fastigheten pga felmonterade fönster.
 
T
Glömde en viktig sak, ta foton på fönstren som du fått felmonterade samt skador, och om möjlig-få in datum i något av bildens hörn (de flesta film och digitalkameror har denna funktion) digital är att föredra, du ser direkt om bilderna skulle bli felexponerade/suddiga m.m Har du ingen kanske någon polare kan låna dig en för en dag och så lägger du kopiorna i din dator.

 
Hur går det?? ???
 
och jag hade 25 vita handtag över, själv väntade jag 12 mån innan det runda fönstret satt inne, det enda bra var att snickarföretaget som tiiviis säljare hade sagt var så bra gick i konkurs, hoppas de blev fattiga. Och säljaren gjorde sen så att han slutade och började sälja andra fönster som börjar på m...
 
hur går det med alla problem??
Anledningen till min fråga är att jag har en del strul med samma tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.