Tjenare.

Satt och funderade lite här på jobbet bara. "-Nej,, jag ska inte koppla, bara funderar"

Exempel:
I ett hus sitter en elcentral. Inkommande till huvudbrytare sen till JFB sen till dvärgbrytare.
Om man vill montera en elcetral i t.ex. ett garage innehållande samma saker.
Kan man dra en 5ledare från en grupp med 3 st 16 amp dvärgbrytare, nolla och jord i huset ut till garaget och gå in med dessa till huvudbrytaren, nolla och jord i den nya centralen i garaget?

Spelar det någon roll om en kabel sitter på säkring 1 på gruppen i huset var den sitter i huvudbrytaren (3 ingångar på brytaren) i det nya skåpet.
 
Är så som min lösning till verkstaden är gjord.

/Kent
 
Du får se till att du får en klok sektionering av JFBs och olika säkringar, så att inte fel i garaget löser ut JFB och/eller säkringar i huvudbyggnaden.

Sedan kan man funderar på om man vill att huvudbrytaren i en byggnad även skall släcka en annan kåk. Inte min favoritlösning, men det är kanske en smaksak.
 
Jag föredrar ju att gå in före huvudbrytaren och på så sätt få två oberoende anläggningar men då krävs det troligen lite kraftigare kabel. Fördelarna är att man inte släcker huset om man klantar sig i garaget och att man har mer effekt än 3X16A att ta till vid behov
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Då var mitt tankesätt inte helt fel trots allt.. Rätt intressant det hära med el.
Jo sant som någon skrev att man kan ju sätta kabeln innan huvudbrytaren i huset.
följdfråga 1: Nackdelen då blir väl att då får man väl koppla in sin nya kabel trots att det ligger ström på inkommande utifrån till husets huvudbrytare?
Dom som kommer utifrån kan man ju inte direkt bryta. Kopplar man dom en och en går det säkert bra ändå sålänge man e riktigt försiktig.

Följdfråga 2: Var tar man isåfall nolla och jord ifrån?

Kabelarea om man drar direkt innan huset huvudbrytare brukar väl ligga på 6 kvadrats ? och om man dragit som i mitt första inlägg så klarar man det på 2,5 kvadrats?
I vanliga 3 ledade 380 voltskablar till tillexempel handskar och förlängningar ligger ju på 2,5 kvadrat.

Följdfråga 3: Det spelar väl ingen roll om du tar kabeln från första säkringen i huset och kopplar till mittersta uttaget på garagets huvudbrytare o.s.v.? Skåpet i garaget bryr sig väl inte om vilken av inkommande som kopplas var på huvudbrytaren? Utifrån inkommande är ju alla 3 svarta.

Följdfråga 4: Samma gäller väl en 3 fas 380 volts handske man kopplar in.. Kan faserna sättas hur som helst i handsken förutom nolla och jord? Om jag förstått rätt så spelar det bara roll om du har t.ex. en kompressor som måste gå på rätt håll men då byter man väl bara plats på 2 av kablarna? Kör man en svets spelar det ingen större roll?

Är mina tankar och frågor för jobbiga så bara säg till.. De e både roligt och väldigt intressant med el. Jag kopplar inte mycket men tycker om att lära mig massor om allt möjligt innom bygg, el o trädgård.


Snickarboden >>> Har du bara dragit en kabel från dina 16amp säkringar till garagets huvudbrytare eller har du dragit en nolla och en jord från nollplint och jordplint i husets skåp och kopplat in dessa på garagets nollplint och jordplint?
I dom skåp jag sett ser det ut att bara vara till att koppla in 3 trådar på huvudbrytare.
 
1 o 2: Det finns en brytare innan elmätaren, och som regel ytterligare en brytare i proppskåpet. Svaret avsåg inkoppling mellan dessa två brytare. Givetvis kan man inte koppla in direkt på leverantörens nät före elmätaren.

2.5 mm2 räcker till 16A, men inte några längre sträckor, sedan krävs 6 mm2. En elektriker måste räkna på detta.

3 o 4: Fasföljden spelar bara roll vid inkoppling av roterande trefasmaskiner.

Det måste vara nolla och jord med till garaget.
 
Som ja tänkte.. Tackar..

Jo jag syftade på brytaren i elcentralen inne i huset. Elmätaren, huvudsäkringar, och en brytare sitter utanpå huset i eget skåp..

Tackar för alla svar.. återkommer om det blir fler.. nu kan ja fortsätta fundera :)
 
Du kan ju som alternativ sätta en extra brytare i elcentralen inomhus och skicka strömmen därifrån till garaget eller om du föredrar det använda en trepolig 16A dvärg, då kan du bryta strömmen till garaget separat, men du ska oxå installera en jfb i garaget.
 
Ja skåpet jag tänker på till garaget har allt komplett med strömbrytare och jordfelsbrytare.
Det jag funderade på är nolla och jord.. Om jag använder 3 polig 16amp dvärg så drar man 3 ledare från dom.. men tar du då nolla och jord helt enkelt från jordplinten och nollplinten och drar ut till garagets nollplint och jordplint.

Men jordplint menar jag skenaorna som sitter överst i skåpet.. i nyare skåp iallafall.. en man drar alla nollor till och en man drar alla jord till.
 
Finessen som jag tänker är att koppla in garaget före jfb´n i huset och då beror det på hur många tåtar du har in till huset, 4 eller 5 - har du 4 in så räcker det med 4 till garaget har du 5 så använder du det - huvudsaken är att du ansluter före jfb´n.
Sen har du nästa central i garaget och där ska du ha jfb för att skydda den anläggningen - då kommer en utlösning där inte att påverka huset´s jfb.
Desutom så är jag nästan helt säker på att den 3-poliga dvärgen i huset (den till garaget) måste kunna låsas i avstängt läge, det finns särskilda byglar som man använder för det.
 
Jag skulle dragit 5-ledare till garaget även om det bara är 4 in. Bättre att förbereda för 5-ledarsystem när man ändå håller på.
 
Det är inte enklare att gå från mätarskåpet istället. Självklart måste du ha jord och nolla med dig. Hur de kopplas in beror på om du ska ha garaget innan eller efter husets jfb.
 
Benny_o_Lina skrev:
Tjenare.

Satt och funderade lite här på jobbet bara. "-Nej,, jag ska inte koppla, bara funderar"
Spelar det någon roll om en kabel sitter på säkring 1 på gruppen i huset var den sitter i huvudbrytaren (3 ingångar på brytaren) i det nya skåpet.
ja det spelar roll, elektrikern som kopplar in elen gör en kontroll att fasföljden är rätt för att undvika att man ska behöva kasta om faserna ifall man flyttar en 3-fasmotor från ett 400V uttag på huset till ett 400V uttag på garaget
 
Benny>Den är matad från en trefasgrupp (16 A) i huvudcentralen (huvudcentral med jfb) och femledarsystem, 2,5 kvmm.

/Kent
 
mycke_nu skrev:
2.5 mm2 räcker till 16A, men inte några längre sträckor, sedan krävs 6 mm2. En elektriker måste räkna på detta.
Hur lång kabel planerar du att dra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.