Jag har installerat centraldamsugare i garaget som är i anslutning till huset.
Jag har FTX i huset och funderar på att dra in utluften från centraldamsugaren in i huset igen.
Denna skall normalt dras ut från huset, med tanke på dam etc, men med tanke på att denna luft är varm borde man kunna använda denna igen via filter och värmeväxlaren.
Förutom att det kanske inte ger så mycket, är det något jag glömmer, något som inte är bra med detta?
Jag använder ju luften från torkskåpet idag, så varför skulle jag inte kunna använda denna varmluft från centraldamsugaren?
 
Förmodligen kommer filtren i FTX:en att behöva bytas oftare och du riskerar att detta äter upp en hel del av besparingen. Väg även in långtidsverkningarna av en högre parikelhalt inomhus och vad det kan tänkas innebära för hälsan.
 
Tror nog knappt att det är lönt att tänka på att återvinna energin från dammsugaren, jämför med att man idag inte ätervinner från köksfläkten.
Att man inte återvinner från köksfläkt/dammsugare etc. är dom korta drifttiderna och problemen med damm/fett.
 
Förstår inte rikigt hur du tänkt. Koppla till frånluftkanalen som sedan går till värmeväxlaren i FTXen... Luften kommer garanterat gå bakvägen in i huset, ej till FTXen. Plus att fläktarna måste ställas om... nä, tror inte på iden.
 
Snailman
tänk på att man inte vill att en brand i garaget ska sugas in till huset heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.