Jag håller på med ett badrum och i rummet har jag en gammal putsad murstock som jag vill ha två lampetter på och en spegel mellan.

Rördragningen dit kommer att ske med rör i vägg men hur kommer det att gå till vid själva murstocken. Jag antar nämligen att jag måste göra någon sorts "fåra" i putsen på murstocken för att få fram kabeln till lampetterna.

Hur djup skall jag göra denna fåra, vad är vanligast att elektrikern använder rör med fk eller vanlig kabel som man kan "spackla" in?
 
vp-rör eller slang = 16mm ytter diameter.

där i lägger man oftast fk.

Så fräs/hacka ett spår som är mer än 16mm djup, det kommer elektrikern uppskatta..

Lycka till
 
Sotaren kommer med all säkerhet inte godkänna att du spårar in det minsta i din murstock. Om han sedan kommer upptäcka det eller ens bry sig om det om du inte upplyser honom om det är en annan sak.
 
Nu är ju murstocken "död" - just nu, men vi planerar ju senare att fixa till den.
Så hur skall man göra i så fall?
Jag antar ju att det ligger ca en cm puts så man kanske kan knacka bort den och sedan lägga in röret för att sedan putsa hela murstocken igen... :(
 
jag tror inte heller det är godkänt med rör infällt i murstocken, oavsett om det bara är i putsen-men jag kan ha fel....
 
pellefant skrev:
jag tror inte heller det är godkänt med rör infällt i murstocken, oavsett om det bara är i putsen-men jag kan ha fel....
Kan inte iheller tänka mig det. Möjligtvis med värmebeständiga rör/kablar, men det låter jag vara osagt.
 
Det är din skorstensfejarmästare som avgör om det är OK eller inte med avseende på åverkan på murstocken. Sedan är det dessutom så att en elektriker ska säga sitt. Personligen har jag svårt att se att det skulle vara ett problem med värme om man lägger ett väldigt ytligt VP-rör i putsen.

Kan väl tillägga att jag i samma situation faktiskt avslutade mitt VP-rör i taket och kommer gå ner med EKRK ner till utanpåliggande brytare för att slippa alla om och men och kansken ;) Dock har jag möjligheten att lägga kabeln i en hörna så den syns så mycket.
 
Problemet är störst högt upp i skorstenen där det ka bli riktigt varmt vid skorstenseld. Möjlgen är det ok längre ner.
 
Det är inte tillåtet att klamra kabel på murstock, iallafall fick jag lära mig det på elutbildningem, så då tror jag inte att det är tillåtet med rör heller.
MEN, jag låter det vara öppet, kan ju ha fel.
 
Om det inte ens är tillåtet att klamra synlig kabel, hur skall man göra då? Är det bara att inse att murstocken är "dött" område?
 
d-sajn skrev:
Om det inte ens är tillåtet att klamra synlig kabel, hur skall man göra då? Är det bara att inse att murstocken är "dött" område?
Om du frågar sotaren så säger han nog det ja ;) Limma utanpåliggande ska inte vara något problem.
 
Jag har kollat lite mer på murstocken och börjar fundera om det inte är så att det är fler pipor i själva murstocken och området som jag är intresserad av att ta bort lite puts på egentligen är en ventilations kanal. Kan det vara så och i så fall är det ok att knacka bort lite puts och lägga in en slang?

kanske skall flytta den här tråden till ett annat ämne, då det kanske inte är en elfråga längre...
 
LIMMA KABEL suck.
 
Problemet med att limma kabeln är att det inte är godkänt av elektrikern. Utanpåliggande DMT-kanal skulle dock funka för båda parter (enligt min åsikt) om den limmas med ett fullgott montagelim.
Thorsman DMT
 
Min sotare har aldrig sagt något om den el som passerar förbi murstocken, det finns tom en synlig dosa...
Visserligen är stocken ganska tjock, men ändå.
Elektrikern som var här och gjorde om vardagsrummet till jordat område sade heller inget när han var inne
i dosan som sitter i murstocken.

Men om det sedan är ok rent regelmässigt vet jag inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.