Hej.

Jag har ett litet problem.
Tänkte byta tändningslåset på min Stiga Park då det låset som sitter på är ett skämt.

Köpte ett nytt på Claes Ohlsson men fattar inte riktigt hur jag ska koppla det.

Jag kopplade det på det sätt som verkade logiskt med avseende på hur stigas lås var kopplat, och det gick bra att starta klipparn men det gick inte att stänga av den.

Skickar med en liten bild på hur Stiga var kopplad samt på hur den nya ser ut.

Någon som kan hjälpa?

Är väldigt tacksam för all hjälp.

Mvh/Janne
 
  • Ignition Stiga Park 2000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fungerar troligtvis så att det kortsluter tändspolens på matningssidan när nyckeln står i läge off. ett bil-lås fungerar ju inte på sammma sätt utan ger spänning istället när bilen ska gå.

För att vara helt säker måste du mäta upp det gamla låset, kanske är det så att en av kablarna kopplas mot jord, isåfall bör det fungera med ett tändningslås avsett för moped eller mc, kolla tex http://www.lellesmc.se/lelles/
 
Tjena, mrfrenzy har helt rätt i anledningen till varför det inte fungerar.

"Dödarsladden" från tändspolen behöver alltså jordas för att motorn ska stanna. För att lösa det med det tändningslås du har behöver du ett öppnande relä(alternativt växlande).
Du behöver alltså ett relä som när det är opåverkat (tändningen avslagen) har en sluten krets.

När du har skaffat ett sånt relä kopplar du:
Jord till anslutning 30 samt anslutning 85 på reläet.
Anslutningen 86 på reläet kopplar du till anslutningen 15 på ditt nya tändningslås.
Utgången 87a på reläet kopplar du till "dödarsladden" som går till tändspolen.

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=88085

Då får du en funktion som leder till att när tändningen slås på så drar reläet och bryter dödarkretsen och motorn kan starta och när du stänger av tändningen så släpper relät och dödarsladden jordas o motorn stannar.

OBS! Det funkar alltså inte med ett slutande relä som man har t.ex. extraljusmontering utan du behöver ett relä som funkar tvärtemot,OBS!
 
Tack för tipset, ska genast åka till Biltema och köpa reläet.

En liten fråga till.

När jag kopplar så som beskrivits ovan, kommer lyset på maskinen att fungera då? :confused:

Nybörjare på det här med tändningskoppling. :D
 
Var inne på biltemas hemmsida och där står det att det där reläet på länken ovan är ett "slutande" du skriver att jag behöver ett öppnande, nu blev jag mer förvirrad än vanligt :)
 
Tjena, min beskrivning gällde enbart dödaren, jag antar att lyset enbart fungerar med tändningen på? (jag har en Stiga villa själv utan lyse). alltså matas lyset på ngt sätt ifrån stift 15 orginal. Du har ingen bild?

Schema tändningslås:

30=ständig ström,ingående 12v spänning alltså
15a=radioläge
15=tändning på
50=startmotorläge

15a brukar tappa strömmen när man kör på starten så koppla förslagsvis matningen till lyset på den för att få maximal kräm till startmotorn. Jag hoppas att den matningen är relästyrd men efter att ha sett Stigas övriga ellösningar så gissar jag ändå att de kör strömmen direkt genom tändningslåset till strömställaren för lyset.

Du har ingen bild på hur det såg ut?
 
Tyvärr inte just nu men ska försöka fixa till helgen (åker på konferens i morgon så får fixa bilden på fredag).
Ska testa lite på fredag också.
Återkommer med info om hur det går.
Tack för hjälpen.
 
Det på bilden skulle jag vilja kalla för växlande, om du tittar på principskissen så leder det mellan ingång 30 och utgång 87a när det är oaktiverat. Enligt min beskrivning ovan jordar du alltså då ut tändspolen när tändningen inte är påslagen. När du vrider på tändningen slår reläet över och skickar ut jorden på 87 vilket i sig inte har ngn praktisk betydelse då inget är inkopplat på den.

Principen av relä du behöver är alltså ett som har en sluten krets när det är oaktiverat och att det bryter den kretsen när du aktiverar reläet med tändningslåset.

Fråga igen om jag fortfarande är för otydlig...
 
  • Gilla
andreas.tornqvist
  • Laddar…
Tänkte jag skulle sätta in en liten bild på nya tändningslåsets undersida.

Om det kanske ger några fler idéer.
 
  • Image1.jpg
En gul kabel som går till plus på batteriet.

En vit kabel som (efter mycket letande) går till en plats under förgasaren och därefter vidare som svart kabel in under motorkåporna. kan det vara "Dödarsladden" ?

En blå kabel som går vidare till andra sidan av motorn antar att den går till startmotorn.

Vad det gäller lyset så tror jag att det inte fungerar förän motorn är startad, lyset har även en egen knapp.

(känner att jag bör ta en kurs i motorelektronik) :confused:
 
Tack för all hjälp.

Har kopplat ihop tändningslåset enligt din beskrivning i helgen och det fungerade perfekt.

Tack igen :)
 
Kul att man kunde hjälpa till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.