Hej,

Vi har kollat på ett bef. hus från 2005, byggt av Värsåsvillan. Vi tyckte på visning att ytskikt och detaljfinish var förvånansvärt dåligt med tanke på hur pass nytt huset var, dvs. spackel, krackeleringar i skarvar, fogar, skick på golv etc. enligt mäklaren så skall huset vara slutbesiktigat.

Givetvis är ju detta upp till ägaren att få åtgärdat i mångt och mycket, men jag blev förvånad över hur pass "illa" ställt det var rent ytmässigt - så nu är jag lite nyfiken på hur det är med kvalitén på Vårgårdahus? Är det husleverantören som är knepig, eller ägaren som inte har brytt sig/underhållit huset undermåligt?

En annan fråga, försökte få reda via deras hemsida om deras byggteknik, dvs. helt prefab eller byggs på plats med målning/tapetsering?

Tack på förhand!
 
Värsås eller Vårgårda? Du är lite tvetydig vilken det egentligen gäller.

Själva ytfinishen beror väl oftast på hantverkarens skicklighet och engangemang vid ett helt nytt hus. Efter tre år kan det också bero mycket hur väl de boende tar hand om och vårdar sin bostad. Golv och väggar blir lätt slitet om man lever rövare. Att ytskiktet spricker i hörn och skarvar beror mest troligt på rörelsen man får i ett nytt hus när det sätter sig och torkar. Där kan till viss del byggsättet spela roll men det är mig veterligen svårt att bli av med helt och hållet.
 
Oj, my bad!!

Värsåsvillan är det som avses, inget annat!

Gällande sprickor i hörn och skarvar så trodde jag att detta var ngt man använde slutbesiktning för att råda bot på, då trähus som du säger rör sig och lever om när de är nya innan de sätter sig.
 
Hej,
Vi är i funderingar på att bygga med Värsåsvillan, Vårgårdahus eller ´Myresjöhus, har varit på visningar med Värsåsvillan samt Myresjöhus, kan inte säga att det interiört skiljer så mycket, får samma "lägenhetskänsla" i båda med standardutförande.
Vad gäller Vårgårdahus kan jag ej uttala mig har ej sett ett sådant ännu.. Du skriver både Värsåsvillan och Vårgårda, vilket var det du hade sett?? Jag kan mycket väl tänka mig att alla dessa massproducerade nybyggen i utgångsstandard mycket väl kan bli fort slitna.. Vi kommer att göra allt med lister, tapetet och målning själva, då får man nog en mer gedigen känsla som håller längre för vardagens slitage.
Jag tror att de kör med prefabstommar, fönster och ytterdörrar är på plats vid stomresning, sedan görs resten på plats detta är jag säker på att Vårgårdahus kör med, Värsåsvillan kan jag inte uttala mig om.. Vi ska på fler visningar under denna månad, både nyproducerade Värsåsvillan samt hus som folk har bott i ett tag, jag kan ju återkomma när vi sett dem..
 
Ja, gör gärna det - alltid intressant med inputs från andra ögon!

Tack
 
men slutbesiktning görs ju direkt efter att huset är färdigställt. sprickor i skarvar dyker ju upp under hela det första året så det är inte så lätt att åtgärda direkt efter slutbesiktning. eller det kanske inte var så du menade....
 
Ja, du har rätt - jag syftade på 2-3-årsbesiktningen som jag trodde alla(?) hustillverkare kör med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.