Skall bygga ett nytt "modernt" funkishus med högt i tak (5 m), öppen planlösning (v-rum, kök) osv.
Har hela tiden tänkt att jag skall ha vitlaserad furupanel i taket men börjar bli tveksam. Lite för mycket snickarglädje börjar jag känna ::)
Vad är alternativet för att det skall riktigt snyggt ut? Vitmålat gipstak med spottar i är vad jag funderar på nu. Finns det bilder på olika alternativ som någon vänlig själv skulle vilja dela med sig av ....
 
Vi har samma dilemma som du.

Bygger ett modernt hus som vi tänkte sätta gipskivor i ryggåstaket på. Problemet är vi ska göra inv målning/spackling själva och det ska vara svårt att få skarvarna bra i taket. Gipsplank (med synliga skarvar) är inte ett alternativ.

Vi har nu börjat fundera på att sätta furu/granpanel istället men det skulle innebära en merkostnad på ca 190.-/kvm extra (50 kvm) för material och arbete. Myresjöhus verkar inte vilja släppa jobbet att sätta upp panelen (vilket är konstigt då det borde vara enklare än att spackla skarvarna i gipstaket) men det borde gå att tjata sig till.

Fårga till er som vet:
Vad kostar det att handla bra gran/furu-panel själv?
Finns det fler snygga och prisvärda alternativ?

Mvh, Hanna
 
Är själv ett stort fan av släta tak men annars kan täckmålad panel också vara fint. Nu fick du ett till alternativ.

Zephir
 
Vi kör slätt gips i BV och kommer att ha täckmålad pärlspont i ÖV.

Det man ska tänka på om man väljer täckmålad furupanel är att det blir en hel del jobb. Först bör alla kvistar strykas med shellack eller kvistlack som det också kallas, sen grundas och sen strykas minst en gång. I ett stort tak blir det några vändor med penseln, fast man bör ju göra så mycket som möjligt innan man sätter upp panelen.

En granpanel behöver inte kvistlackas, vet ej hur det är med laserad furu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.