Jag skall byta fönster i hela huset (Elit Secure). Huset är byggt -68 och har således fönstren längst ut dvs jämns ytterväggen.
Ny hus, samt dom flesta med nya fönster i gamla hus sätter dom jämns med innerväggen VARFÖR?
Finns det någon vettig förklaring till detta?
Jag tycker det är snyggare att ha dom "inne" men frun vill gärna ha dom "ute" då det blir mer plats inne för blommor och dylikt.

Kan det ha med dagens U-värde att göra, alltså att det blir kondes lättare om dom sitter i ytterkant?

Jag har letat som en tok efter info om detta på nätet men det finns ingen direkt information om just detta.
Jag uppskattar mycket om ni kan ge fördelar och nackdelar och framförallt rekomedationer på hur dom skall placeras.
Tack!
 
Längst in i liv med innerväggen tror jag inte du menar?

Fönsterkarmarna brukar dock var inskjutna i liv med det isolerande skiktet. I "moderna" hus omkring 4-5 cm, vilket gör att man får en utvändig smyg. Denna smyg uppfattas av en del som en tråkig kompromiss, medan andra gillar det. Hur som helst är avsikten att karmen skall hamna i den varma delen av väggen.
 
Jag har varit och kikat lite på en del hus där det har bytts fönster. Både av fönsterinstallatörs firmor och privata hemmasnickare...
På nåt ställe såg jag exakt det du skriver det var en smyg på både in och utsida (mockfjärds installation) utsidans smyg var ca 20-25cm och insidan ca 5cm.
Men på dom andra så satt fönstren antingen i kant med innervägg eller yttervägg dvs fönster - innervägg och bara en list emellan.

Jag är ju bilmekaniker till yrket och tycker att det är jättekul att snickra och pula hemma, men har ju ingen direkt erfarenhet av sånt här. Men att byta ett fönster eller dörr är ju ingen svårighet, bara man vet varför man skall göra på ett visst sätt.

Jag tycker att det låter jobbigt (tidskrävande) att behöva tillverka en smyg på båda sidor av fönstret, kan man inte bara sätta dom i kant med innerväggen utan risk för framtida problem!?
 
Fönstret mår bäst av att sitta långt in i väggen, gärna liv insida, men är inte alltid så snyggt, speciellt om väggen är tjock. Monterat liv utsida så att du kan spika/skruva ytterfodren direkt mot karmen är det snyggaste montaget enl. mitt tycke men sett ur fönstrets bästa inte det optimala. Så som så ofta är en kompromiss oftast ganska bra, en utvändig salning på ca 5 cm ger ett snyggt montage och kommer in närmare den varma delen av väggen. Beror ju även på hur tjock väggen är.

Om du gör som fönstermonteringsproffsen gör och monterar den invändiga salningen på karmen innan den placeras i öppningen så är den salningen ganska enkel att montera. Om den utvändiga salningen inte är mer än ca 5-6 cm kan den skruvas med trallskruv mot alu. profilen.
 
Som Johan G. säger. Jag tycker själv det är helt rätt att de placeras jämt med utegipsen, eller vad som nu finns på reglarna utåt. Sen får beklädnaden, trä/tegel bestämma hur djup smygen blir utåt. Att sätta fönstren jäms med ytterbeklädnaden, ser bedrövligt ut, samt att de blir väldigt utsatta för väder och vind. Det brukar vara denna fönsterplacering som påskyndar föntrens skador, då regnvatten på väggen letar sig in i fönstrens ovanstycke. Nu är det kanska också väggens tjocklek som till viss del avgör placeringen. En tunn vägg ger mindre spelrum.
 
saturnus skrev:
Att sätta fönstren jäms med ytterbeklädnaden, ser bedrövligt ut.
Nja, det beror ju på huset. Förr satte man fönstren i liv med fasadbeklädnaden så på äldre hus ser det bäst ut att göra så. Men på nyare hus (och äldre men tilläggsisolerade) med luftspalt bakom panelen är det ju omöjligt - karmen hamnar ute i luftspalten och förstörs om det kommer in vatten i den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.