Grattis Cheesus! Jag fick också en bifallen ansökan om egensotning i postlådan igår så jag får väl gå till någon tingeltangelaffär och se om jag kan hitta någon sotarmedalj att köpa och behänga mitt håriga bröst med.
 
Hej hej!
Fyller i med lite personlig info erfarenhet och frågor.
Fick också nyligen godkänt att sota själv i Linköpings kommun och det var enkelt bara fylla i en lapp och vänta tills sotarmästare och räddningstjänsten gjort sin granskning inga kurser eller någonting mkt enkelt.

Är det någon som har fått koll på vad dokumentationen som man ska föra ska inehålla mer specifikt?
Kanske någon redan har knepat ihop ett eget sotningsprotokoll i trevligt elektroniskt format?

Sota lugnt!!!
/Johan
 
Jag fick med en journal som ska fyllas i vid varje sotning. Sen kollas den av vid brandskyddskontrollerna som kommunen bestämmer intervallerna på. Vanliga vedpannor/pellets osv har i min kommun 2 års frist. Sotaren som höll kursen fattade ingenting om vad beslutande organ håller på med utan han menade att fem år vore mer rimligt. Lokaleldstäder som inte används för den huvudsakliga uppvärmningen har här en frist på 8 år. Vid kontinuerlig användning så är besiktningsintervallet 2 år även för dem.
När jag frågade HUR de kunde veta hur mycket man använder lokaleldstäderna så fick jag svaret att det kan de ju inte veta och hans erfarenhet hittills är att alla säger att det är myseldning.

Så det är en samvetsfråga till slut. Har man någorlunda koll på grejerna vilket jag tror man har om man gör sig besväret att sota själv så kan man nog nöja sig med 8-årsintervall.

Frågan är hur stor % som kommer att sota själv? Personligen tror jag det är en ytterst marginell del av sotarens kundstock som går förlorad. Folk är för lata, har för mycket pengar och påstår sig ha för lite fritid.

En sida på nätet som säljer sotargrejer av bra kvalité enligt sotarkillen är www.sotarverktyg.se sotarna själva köper därifrån. Finns t.om sotarhattar att köpa där....:)

Så kan man skrämma grannbarnen!
 
Ahha en färdig journal man kanske skulle kunna få en bild av den eller få veta de ingående delarna som man ska fylla i???

/Johan
 
Ingen rocket science direkt, min excelheader ser ut som så här: Datum, Eldning, Uraskning, Tubsotning, Fullsotning, Kommentar.

Började registrera varje gång jag eldade men det ballade ur efter ett tag. På raden anger jag datum och kryss i lämplig kolumn.
 
Numera finns 150mm sotningssett att köpa på jula. (passar till premodul?)
 
Japp, jag har en sådan som jag använder till min Premodul 150mm.
Lite för lätt kula bara, det orkar inte dra ner viskan utan jag får putta på med en pinne i lämplig längd....
 
>Slipperman

Kalassida du lade upp :)
Fråga, du skrev "ingen tjära här" vid tubsotningen utan endast finaska. Om det är svart sot här vad tyder det på? förbränningen är felaktig i eldstaden?

Som sagt, anläggningen i huset vi köpte för 2 år sedan är inte intrimmad som sig bör vad jag tror själv och hela tiden får jag justera något för förra ägarna gjorde "snabbt - är klart"...


Vänl,,,
Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.