Hej det här är kanske inte rätt forum eftersom dom flesta här verkar vara hobbysnickare (med det är inte sagt att jag på något sätt skulle vara bättre.Jag menar jag tar betalt)med en mindre plånbok och mindre lokal.

Men det finns väl några här som använder justersåg i sitt jobb och även sådana som jag som försöker leva på det.

Jag skall köpa en bättre och större justersåg i prisklass 50000-75000 kr ex moms Jag har känt på några och fått in en del offerter .Det finns inte så många leverantörer i Stockholm dom flesta ligger utsprida i svearike så det blir ett himla kuskande om man skall åka och titta och känna på alla för just känna vill man ju göra på dom .

Jag tänkte att jag inte skulle säga så mycket av vad just jag söker utan jag vill ha lite av era tankar om vad ni tycker är viktigt vid val av just eran egna justersåg inom min pris bild. För om plånboken inte bestämde så tror jag en fulsmetad MARTIN skulle sitta bra.Självklart så har jag en del tankar om vad jag tycker är viktigt

Ps begagnat som jag själv förespråkar är väldigt svårt då jag har tittat på blocket och andra ställen i princip varje dag i snart 2 år. Det är näst intill omöjligt att hitta nyare fina justersågar så det blir nog till att köpa nytt.

Finns det någon här som skulle vilja dela med sig?

MVH Pär H
 
Brukar köra en Felder (minns ej modellbeteckningen) med vertikalfräs och (tyvärr) oftare en gammal Luna/Ejca från sent sjuttiotal gissar jag. De går förstås inte att jämföra. Bordet på Lunan kärvar ständigt, vilket inte händer med Feldern. En sak har de tyvärr gemensamt. Reglagen är lite risiga. Det är med tanke på åldern begripligt på Lunan, men inte på Feldern. Det är rattarna för inställningen av klingan som är knepiga på Feldern, dessutom har de gått sönder och måst bytas. Den är "bara" tio år gammal, och det är inte acceptabelt för en så pass dyr maskin. Dessutom är de inte värst bra ergonomiskt efter utbytet heller, reglagen på min mobila favorit Bosch GTS10 är mer lätthanterliga. En sak till: Lunan är ganska svag, och även om inte motoreffekt är allt så skadar inte nån extra kW. Det är tyvärr bara de justersågar jag vet något om, men sammanfattningsvis då:

Bra, kullagrad bordsrullning (det är det väl numera på alla dyrare gissar jag), hållbara och ergonomiska reglage samt redig motor. En sak till: Feldern har slaglängd 2,8m och det är bra att ha ibland (faktum är att det också är bra att kunna skjuta bort justerbordet ordentligt, både för att ta sig förbi och för att klyva lite. Lunan är ofta för kort. Självklarheter måhända, men kanske något matnyttigt.
 
Tack handyman
 
Jadu, en "fullsmetad" Martin kostar ju 450 000 så det får nog bli din dröm.
Jag vet inte hur brottom det är att införskaffa en ny såg, skulle annars rekommendera dig mässan i Gbg i augusti. http://nemonet.swefair.se/templates/StartPageMain____993.aspx
Vill man se "allt" så är det LIGNA i Hannover varje udda år i maj (2009 nästa). Lignamässan har jag besökt de senaste fem eller sex gångerna och det är ju rena julafton. 2005 kollade jag speciellt mycket på just justersågar då min pappa skulle köpa en ny. Det fanns nog 50-100 olika företag som hade justersågar i sitt sortiment, de flesta liknar varandra och vissa har detaljer som sticker ut. Martin stikcer ut med sin gedigna kvalitetskänsla, Format4 (Felders bästa serie) har det bästa bordet med sin X-roll. Altendorf är fina men bäst totalt sett och då även med priset invägt så valde vi (pappa) en SCM. Bra styrpanel (allt är ju motoriserat), smidigt vinkelanslag etc etc. Priset var halva Martins "bara" 180 000 kr. Andra maskiner vi tittade på var Paoloni och några andra jag inte kommer ihåg märket på men där var jag inte lika imponerad.
Din budget ligger i en klass där man får göra avkall på en del finesser och även storlek. Motoriserad höj- och vinkelinställning av klingan blir det nog inte. Förmodligen inga digitala längdanhåll, enklare konstruktion på detaljer etc. När en SCM blir mindre och billigare så heter den MiniMax och Format4 (Felder) blir Felder serie 900, 700 och 500.
Detta var en lång utläggning för vad jag sett för olika typer av sågar. På dessa mässor får man ju inte provsåga dem så jag har ju mest bara jobbat med pappas SCM som för övrigt är underbar. För din del så TROR jag att en Felder serie 900 skulle vara ett bra val, kanske bästa valet. Felder har levererat många maskiner till gymnasieskolor i Malmö och de jag pratat med där säger att det är bra maskiner. Lycka till.
 
Kör själv med SCM Class 300Si (tror jag den rätta betckningen är) på jobbet, vilket är en underbar såg. Inget motoriserat utan anhåll, höjning etc sker manuellt, sådant drar ner priset en del.
Minimax-serien har ett mycket enklare formatbord som inte direkt inger något förtroende, det ser närmast identiskt ut med de större men konstuktionen på formatbordet fick oss på jobbet att undra en hel del.

Ett digitalt längd/klyvanhåll ser jag inte som ett måste men en lupp är inte helt fel när ögonen blir lite till åren.

Enda nackdelen med den sågen (SCM) som jag ser det är att det är svårt att få undan klyvanhållet helt vilket man ibland kan vilja.

Felder eller SCM kan nog vara ett par tänkbara kandidater, för allrundbruk hade jag valt en med Suvaskydd. Jag gillar inte riktigt maskiner där skydden sitter på klyvkniven.

Ta till ordentligt med slaglängden!

/Kent
 
Tack för svaren !

Vad tror ni om rits är det ett måste ?. Den enda fördelen är vid sågning i laminat men inte ett måste då det finns mycket bra klingor som minimerar utslag på undersidan. Ok om du har en rundad framkant av laminat tex bänkskivor är det väl ett måste
men det går att lösa. För fanerat tycker jag inte att det behövs blir inget utslag på undersidan med rätt klinga.

Undrar för det är en extra kostnad på 4000-7000kr extra på dom flesta som jag tittat på. Om man inte köper rits som drivs av huvudmotorn via rem men då snurrar den alltid tycker det verkar dumt med tanke på hur ofta som ritsen används kostnad
2000-3000 kr

Jag har i dagsläget ingen rits.

Skulle vara andrahands värdet som höjs säger dom flesta säljarna om sågen har rits.

MVH Pär H
 
Andrahandsvärdet höjs och är man ändå uppe i de pengarna så kanske det är ide att satsa på en med rits och med egen motor till ritsklingan. Nackdelen är väl att det blir en sak till att justera in vid klingbyten vilket tar en stund.

Jag kollade runt lite på SCM's sidor på nätet nyss, det är en mindre röra där och väldigt svårt att avgöra exakt vilken modell som visas, dessutom verkar de ha ändrat en del på sina modellbeteckningar.

Men kolla som sagt väldigt noga på justerbordet, borden på de olika SCM modellerna som jag åsyftade övan ser nästan identiska ut men skillnaden är som mellan en hobbymaskin och en industrimaskin.

Lycka till, berätta gärna vad det blir!

/Kent
 
Men handlar det bara om högre andrahandsvärdet så kan det kvitta. Dom extra pengarna kan jag köpa digitalt avläsning på tex klyv.

Finns det några som har något mer att komma med
 
En såg utan rits har jag svårt att tänka mig. Det är skillnad, det kommer du märka när du använt en såg med rits. Tänk dig följande... En kund kommer med en ny vilmålad dörr inköpt på något byggvaruhus. Den ska kapas 10 mm i botten för att den är för hög. Du sågar UTAN rits och givetvis så flyger en flaga färg av. Kunden blir missnöjd och kräver att du åtgärdar dörren.
Sedan skriver du att laminat funkar med en bra klinga... men melamin då, det är så tunnt och det blir garanterat utslag utan rits. Köp med rits, annars ångrar du dig.
 
Ibland, när jag vill undvika utslag vid användning av justersågen, utan ritsklinga, har jag förtejpat det blivande sågsnittet med bred målartejp. Har försökt funderat ut vad det är för "tokigt" med det, men inte kommit på något alarmerande än. Visserligen tar det tid, förbrukar tejp, och möjligen att tejprester skulle fastna på olämpliga ställen i spånsugeriet. Men det har fungerat hyfsat när jag tillämpat metoden.
Är det någon som ser något "tokigt" med tejpmetoden?
 
Tack för svaren Jag ser inget konstigt med tejp. Dörren sågar jag med festool sänksåg och skena inget utslag. Skojade lite men det fungerar grejen med stor såg är att slippa ta fram handmaskiner .
Det är sant att melamin är svårt men det finns återigen mycket bra klingor tex en spetsslipad 40 graders blir inget utslag men risken finns med rits blir det inte.

Jag är fortfarande kluven.

Mvh Pär h
 
Hej nu har jag köpt en såg.

Mina krav var Nollpunktslutning av klingan (den skall inte flytta sig i sid leds när man lutar klingan som dom flesta gör i den här pris segmentet) Manuell höjd och vinkelinställning

Jag hade kommit fram till att en FELDER K 700s skulle passa mig bra 2,5m slaglängd, 1250 klyvbred, 5,5 hk, rits, stort suvaskydd.Vinkel inställningen av kapanhålett med gradraster med fasta lägen och längdkompensation.

Jag har kollat på altendorf WA80 en bra såg lite dyr bra garantier.

SCM kom inte i håg vilken modell 300 någonting billigare än altendorf dyrare än felder även den en bra såg bra garantier.

Rojek har jag inte klämt på bara pratat med försäljare men alla uppgifter om toleranser fanns inte(eller rättare sagt säljaren orkade inte bemöda sig)

Paloni för dåliga garantier.

Robland nja sernbrandt gillar jag inte.Och deras största såg med all digital utrustning skulle jag få till special pris INGEN nollpunkts lutning.

Sen var det några som jag inte kommer i håg.

Summa sumarum så är det FELDER som var billigast OCH bäst garanti på justerbordet 6 år. Bästa tillbehören typ helhets tänk alla festool (och det vet ju alla hur det slutar).

Men det vart ingen K700S plus

Utan jag hittade en K 915 Professional begagnad på http://www.number-1-mm.com/ till ett kanonpris. Visserligen bara 800mm klyvbred men med digital avläsning. el höjning av klingan manuell tilt 2år gammal maskin. Den kommer nästa vecka.

Det får väl bli en recension om det efterfrågas.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Hej nu har jag köpt en såg.

Mina krav var Nollpunktslutning av klingan (den skall inte flytta sig i sid leds när man lutar klingan som dom flesta gör i den här pris segmentet) Manuell höjd och vinkelinställning

Jag hade kommit fram till att en FELDER K 700s skulle passa mig bra 2,5m slaglängd, 1250 klyvbred, 5,5 hk, rits, stort suvaskydd.Vinkel inställningen av kapanhålett med gradraster med fasta lägen och längdkompensation.

Jag har kollat på altendorf WA80 en bra såg lite dyr bra garantier.

SCM kom inte i håg vilken modell 300 någonting billigare än altendorf dyrare än felder även den en bra såg bra garantier.

Rojek har jag inte klämt på bara pratat med försäljare men alla uppgifter om toleranser fanns inte(eller rättare sagt säljaren orkade inte bemöda sig)

Paloni för dåliga garantier.

Robland nja sernbrandt gillar jag inte.Och deras största såg med all digital utrustning skulle jag få till special pris INGEN nollpunkts lutning.

Sen var det några som jag inte kommer i håg.

Summa sumarum så är det FELDER som var billigast OCH bäst garanti på justerbordet 6 år. Bästa tillbehören typ helhets tänk alla festool (och det vet ju alla hur det slutar).

Men det vart ingen K700S plus

Utan jag hittade en K 915 Professional begagnad på [länk] till ett kanonpris. Visserligen bara 800mm klyvbred men med digital avläsning. el höjning av klingan manuell tilt 2år gammal maskin. Den kommer nästa vecka.

Det får väl bli en recension om det efterfrågas.

Mvh Pär H
Spännande! Har ingen koll alls på denna typ av maskiner, men det är klart att vi vill ha en recension!
 
Vad landar en sådan tingest på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.