Håller på att planera ett bygge av en altan eller trädäck. Vet inte riktigt skillnaden eftersom min kommer att ligga väldigt nära marken.

Den kommer att vara 42 kvm stor och ser ut som ett L.

Jag skulle behöva lite råd och tips så jag inte råkar klanta till det när jag väl satt i gång.

Tack så länge!
//Andreas
 
Min tolkning är:
- Det är trädäck om det vilar på marken.
- Det är en altan om det står på plintar eller något liknande.
Bygglovsmässigt så verkar det som att gränsen normalt går vid 50 cm höjd över marken. Mem det beror på kommun, tror jag.
Jag har nyligen byggt en altan (vilar på plintar och stolpskor i berget) som bygglovsmässigt är ett trädäck, dvs. det ligger nära marken, ibland på.
Är det ngt speciellt som du behöver hjälp med?
 
Jag har skissat lite och har kommit fram till en idé inspirerad av den här killen som har Peter Projekt-hemsidan.
Du har säkert sett den.

Iallfall så kommer jag att bygga stödreglarna i 45x195 och fästa direkt mot husfaden och resterand på plintar med ca. 150 cm mellanrum.

På stödreglarna lägger jag golvreglar 45x145, 60cc.

Denna altanen kommer att ligga ca 50cm över mark på den högsta punkten och då undrar jag om jag behöver stolpar den korta biten från plinten och upp till stödregeln eller ska jag låta plinten sticka upp högre för att slippa en stolpe?
 
golvreglarna verkar var väl tilltagna, enlig vad jag känner så borde 45x120 räcka? nån som vet med säkerhet?
 
Bygglov behövs väl inte vare sig för altan eller trädäck? Om det nu inte är nära tomtgränsen (4 m tror jag)?
 
Ang. bygglov så behövs det ej eftersom medelhöjden är under 60 cm och att jag inte bygger tak över altanen.

När det gäller golvreglarna så tänker jag aha. För där finns det lite pengar att spara in :) Vad har ni själva?
 
Hur funkar det med ett trädäck om man bor på landsbygd, alltså ej planlagt område. Måste jag ha markägarens tillstånd om avståndet till tomtgränsen är under 4meter? Det som ligger utanför tomtgränsen är en åker men jag skulle helst vilja slippa fråga ägaren till grannmarken. Kan jag kringgå det?
 
Jag behövde inte bygglov när jag ska bygga under 60 cm, utan tak och inte närmare än 4 m från tomtgräns. Jag tror din kommun kan hjälpa dig.
 
Vad ska jag ha för underlag under altanen? Måste man ha grus?
 
Jag är rätt säker på att du kan bygga ända ut till tomtgränsen om du håller dig under de där magiska 50-60cm. Kolla i bygglovs/juridik avdelningen här på forumet för säkerhets skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.