Hej!

Min granne påpekade att eftersom jag använder mina båda öppna spisar ska jag inte ha en huv på skorstenen.
Den ska tydligen bli för varm och det är det som gjort att färgen på plåten kring skorstenen flagat.

Stämmer detta?

Jag eldar inte jätteofta då jag har fjärrvärme, men jag tycker det är jäkligt mysigt nån/några gånger / månad

Tack på förhand! //Andreas
 
Rökgastemperaturen i en öppen spis kan bli väldigt hög, så något ligger det kanske i påståendet. Finns det ingen dokumentation från tillverkaren om hur hög temp huven skall tåla?
 
Nej det är ett gammalt hus och den har säkert suttit där sen Francos tid
 
Men frågan är mest om den behövs? Och hur är det med plåten runt, är det huven som gör att det blir för varmt just däruppe eller ska all plåt bort? Även den runt?
 
Eldar man kontinuerligt eller iallafall väldig ofta behövs ingen skorstenshuv. Huvar behövs för att skydda kalla skorstenar mot fukt/issprängning, i skorstenar som används sällan (typ i fritidshus). Sen är det en annan sak att öppna spisar är värdelösa ur uppvärmningssynpunkt... Moderna pannor och kaminer avger mesta värmen i huset och lite i skorstenen, öppna spisar gör tvärtom, dessutom ökar de luftflödet så att det tom kan bli kallare i huset än om man inte eldar alls...... man vill iofs ha säg 80 grader på toppen för att undvika kondens i skorstenen och kanske 100-300 grader i rökröret till skorstenen på en modern anläggning, och detta bör inte skada en huv...

Sätt in en insats i spisen så får du både lägre temp på huven och värme i huset....
 
Jag har insatser i båda öppna spisarna
 
Har du insatser så kan du knappast få så hög temp att vare sig huven eller annan plåt tar skada. Eldar du någon gång/månad som du skriver så ska du definitivt ha en huv för att skydda skorstenen mot erosion.
 
Tack för svar. Högst troligen har flagnaden kommit till innan jag satte i insatserna. Jag låter huven sitta //Andreas
 
Vad bör man använda för färg vid ommålning av plåten? Värmebeständig sprayfärg? För inte rollar/penselmålar man väl plåt?

//Andy
 
Jag skulle rolla med hammarlack eller motsvarande, det gjorde jag med acctanken och det har hållit kanonbra.
 
alternativt mekanlack, vet inte vilken som kostar minst? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.